برداشت خال با دیگر روش های غیرجراحی مانند سرد کردن یا کرایو، درم ابریژن و پیلینگ یا لایه برداری نیز امکان پذیر است.

بهترین روش برداشت خال کدام است؟

خال در زبان انگلیسی «Beauty Mark» یا «نشانه زیبایی» نامیده می شود. زیبا دانستن خال از قرن هجدهم در اروپا رواج پیدا کرد و بعد از آن به تدریج کم رنگ شد. اما با شهرت یافتن «مریلین مونرو» ستاره سینمای تجاری، بار دیگر خال به عنوان یک نشانه زیبایی مطرح شد. حتی امروزه بعضی ها سعی می کنند با پیرسینگ، جواهرات و حتی تاتو روی صورت خود، به خصوص در گوشه لب شان خال مصنوعی ایجاد کنند! که البته چندان مورد قبول متخصصان پوست و مو نیست. با وجود این، بعضی خال ها آنقدر بزرگ یا نازیبا هستند که اعتمادبه نفس فرد را پایین می آورند. گروهی از آنها نیز به دلیل مکان قرارگیری شان حسابی دردسرساز می شوند از جمله خال های گوشتی لابه لای ریش صورت، کف سر، در محل بستن کمربند و… بنابراین همان قدر که بعضی خال ها طرفدار دارند گروهی دیگر آزاردهنده هستند و باید برداشته شوند. اما اینکه چه روشی برای برداشتن کدام خال مناسب تر است، پرسشی است که دکتر شیده یزدانیان، متخصص پوست و مو و فلوشیپ فوق تخصصی زیبایی و لیزر از ایالات متحده به آن پاسخ می دهد.

سطحی با گوشتی چه فرقی دارد؟!

خال ها یکی از شایع ترین ضایعاتی هستند که ممکن است روی پوست یا حتی مخاط دیده شوند. این ضایعات را می توان به دو دسته کلی «خال های اکتسابی» و «خال های مادرزادی» تقسیم بندی کرد. اغلب خال ها از نوع اکتسابی هستند و خال های مادرزادی درصد کمتری را شامل می شوند. خال ها را می توان براساس رنگ، اندازه و منشاشان نیز تقسیم بندی کرد. برای مثال بعضی خال ها از لایه های بالاتر پوست منشا می گیرند و سطحی تر هستند اما بعضی دیگر از لایه های عمقی تر پوست منشا می گیرند و برجسته تر هستند که در عوام خال گوشتی نامیده می شوند. بعضی ضایعات نیز شبیه خال های گوشتی هستند درحالی که واقعا خال نیستند و تنها پزشک می تواند این موضوع را تشخیص دهد. خال های اکتسابی معمولا زمینه ژنتیک دارند و افراد سفید پوست بیشتر دچار آن می شوند. این خال ها اغلب از دوران کودکی و بلوغ تا حدود ۳۵سالگی تظاهر پیدا می کنند و بعد از آن معمولا دیگر خال جدید به وجود نمی آید. بعضی خال ها هم ممکن است به مرور زمان خود به خود از بین بروند اما اغلب آنها باقی می مانند، مگر اینکه بخواهیم با روش های درمانی خال را برداریم.

تغییرات خال را جدی بگیرید!

خال ها عمدتا ضایعات خوش خیمی هستند و درصد کمی از آنها ممکن است بدخیم شوند. خال های مادرزادی بیشتر در خطر بدخیمی قرار دارند و هرقدر سایز آنها بزرگ تر باشد این خطر بیشتر می شود. خال های «دیسپلاستیک» نیز نوعی از خال های اکتسابی هستند که ممکن است ظاهر بدی داشته باشند و در پاتولوژی شان تغییراتی به نفع بدخیمی دیده شود. مسئله مهم این است که هرگونه تغییر در خال را باید جدی گرفت و به متخصص پوست مراجعه کرد از جمله تغییر در رنگ، سایز، تقارن و نامنظم شدن حاشیه آن. اهمیت این موضوع درمورد خال های مادرزادی، کسانی که خود یا خانواده شان سابقه ملانوم (نوعی سرطان پوست منشا گرفته از سلول های رنگدانه ساز) دارند، افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند و کسانی که زمان زیادی را در معرض نور آفتاب می گذرانند، بیشتر است.

قرمز، آبی یا قهوه ای خال تان چه رنگی است؟!

خال ها را می توان براساس رنگ نیز طبقه بندی کرد. خال های «ملانوسیتی» که از سلول های رنگدانه ساز پوست منشا می گیرند عمدتا قهوه ای رنگ هستند. خال های عروقی قرمز رنگ هستند و معمولا خطر بدخیمی ندارند اما درصدی از خال هایی که ته رنگ آبی دارند ممکن است بدخیم شوند، بنابراین باید حتما تحت نظر باشند یا در صورت صلاحدید پزشک متخصص برداشته شوند. بعضی خال ها نیز رنگدانه ندارند و هم رنگ پوست هستند. گروهی دیگر هم از پوست کم رنگ تر هستند و به صورت ضایعات سفیدرنگ دیده می شوند. بعضی خال ها ته رنگ زرد دارند و بیشتر در نواحی سر، زیر موها و صورت دیده می شوند. این خال ها ممکن است از دوران کودکی وجود داشته باشند و به مرور زمان بزرگ تر و برجسته تر شوند. درصدی از آنها نیز احتمال بدخیمی دارند و باید حتما توسط پزشک بررسی شوند.

کدام خال ها باید برداشته شوند؟

تنها پزشک متخصص پوست می تواند تشخیص دهد که کدام خال باید برداشته شود و کدام دست نخورده باقی بماند. در گذشته، توصیه به برداشت خال بیشتر در مورد خال هایی مطرح بود که به دلیل محل قرارگیری شان در معرض تحریک شدن بودند ازجمله خال هایی که در لابه لای ریش صورت یا در محل بستن کمربند قرار دارند. اما امروزه مسئله اصلی در برداشت خال، بدخیم بودن یا شک به بدخیمی آن است. چنین خال هایی باید حتما نمونه برداری شوند یا به کل برداشته شوند و مورد آزمایش قرار بگیرند. علاوه براین ها بعضی خال ها از لحاظ زیبایی فرد را دچار مشکلات روحی می کنند و با هدف زیبایی برداشته می شوند.

خال های مشکوک را لیزر نکنید

روش های برداشتن خال به دو دسته جراحی و غیرجراحی تقسیم می شوند. در روش جراحی، ضایعه به طور کامل با تیغ جراحی برداشته شده و جای آن بخیه می شود. احتمال عود خال با این روش بسیار کم است یا اصلا وجود ندارد. روش های غیرجراحی نیز اغلب شامل لیزر و سوزاندن می شوند. در این روش بخیه ای روی پوست زده نمی شود اما چون ممکن است خال به طور عمقی برداشته نشود، احتمال عود آن بیشتر است. انتخاب بین روش جراحی یا غیرجراحی به عهده پزشک است و تنها درمورد بعضی خال ها ممکن است که بتوان از هر دو روش استفاده کرد. درمورد خال های مادرزادی یا سایر خال هایی که وسعت خیلی زیادی دارند ممکن است عمل جراحی امکان پذیر نباشد و از لیزر استفاده شود. خال هایی که خطر بدخیمی دارند نیز باید فقط با جراحی برداشته شوند تا بتوان ضایعه را به آزمایشگاه فرستاد. درواقع لیزر خال را تخریب می کند و دیگر ضایعه ای وجود ندارد که برای آزمایش بفرستیم.

اگر سابقه گوشت اضافه دارید…

در روش برداشت خال با جراحی از آنجایی که پوست برش داده شده و بخیه می خورد، یک مقدار در جای آن قرمزی باقی می ماند که البته به مرور زمان کمتر می شود و از بین می رود. علاوه بر این پزشک برای بیمار کرم های موضعی ترمیم کننده تجویز می کند. برای رفع جای برداشت خال و کمک به ترمیم آن می توان از لیزر نیز استفاده کرد. درمورد لیزر اما جای برش و بخیه وجود ندارد و از لحاظ زیبایی نتیجه آن بهتر است. احتمال ایجاد گوشت اضافه نیز در بعضی نواحی مثل گردن، شانه ها، کتف، بالای بازو و جلوی سینه بیشتر است، بنابراین انجام هرگونه عمل جراحی در این نواحی باید با احتیاط بسیار صورت گیرد؛ به خصوص اگر فرد یا خانواده اش سابقه گوشت اضافه داشته باشند.

شاید یک جلسه درمان کافی نباشد

برداشت خال با استفاده از لیزر ممکن است طی یک یا چند جلسه صورت بگیرد. درواقع این موضوع به نوع خال، عمق و وسعت آن بستگی دارد. میزان درد با این روش نیز برحسب نوع لیزر متفاوت است. بعضی لیزرها اصلا دردی ایجاد نمی کنند و در مورد بعضی دیگر لازم است از کرم های بی حس کننده استفاده شود. جراحی نیز بدون درد و با بی حسی موضعی انجام می شود.

کدام روش هزینه کمتری دارد؟

هزینه برداشت خال باتوجه به روش درمانی اعم از جراحی، لیزرهای مختلف و تعداد جلسات لازم برای لیزر می تواند متفاوت باشد، بنابراین رنج قیمت خاصی را نمی توان برای آن ذکر کرد. اما به طور کلی اگر خالی را بتوان هم با روش جراحی و هم لیزر برطرف کرد، تفاوت چندانی میان هزینه های این دو روش وجود ندارد.

مراقب باشید جای خال لک نشود!

بعد از برداشت خال در روزهای اول باید به تجویز پزشک از کرم های موضعی آنتی بیوتیک استفاده کرد. در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول نیز نباید به ناحیه آب زده شود اما بعد از آن حمام رفتن مجاز است. بعد از کشیدن بخیه ها هم می توان از کرم های ترمیم کننده استفاده کرد. علاوه بر اینها، افراد بعد از جراحی و لیزر باید تا یک مدت از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کرده و از کرم های ضدآفتاب استفاده کنند تا جای برداشت خال لک نشود.

این روش ها مناسب خال نیستند

برداشت خال با دیگر روش های غیرجراحی مانند سرد کردن یا کرایو، درم ابریژن و پیلینگ یا لایه برداری نیز امکان پذیر است اما این روش ها بیشتر در مواردی کاربرد دارند که روش های معمول برداشت خال قابل انجام نباشند یا برای ضایعاتی مناسب هستند که درواقع خال نیستند و فقط با خال شباهت دارند ازجمله لکه های حاصل از آفتاب و کک و مک که سطحی تر هستند. درحالی که خال از لایه های عمقی تر پوست منشا می گیرد و اگر به صورت سطحی آن را برطرف کنیم دوباره عود خواهد کرد.

ماه گرفتگی را هم می توان محو کرد؟!

ماه گرفتگی از دسته خال های عروقی مادرزادی به حساب می آید. این ضایعه به صورت لکه های قرمز کم رنگ متمایل به صورتی است و ممکن است در نواحی مختلف صورت و بدن ایجاد شود. ماه گرفتگی معمولا به مرور زمان با رشد کودک از بین می رود و نیاز به اقدام درمانی خاصی ندارد. اما لکه های شرابی نوعی دیگر از ضایعات عروقی هستند که خود به خود رفع نمی شوند و فقط با کمک لیزر می توان آنها را برطرف کرد.

برداشت خال محدودیت سنی ندارد

برای برداشت خال نیازی نیست که در سن خاصی باشید. با این حال در سن رشد همان طور که تمام قسمت های بدن بزرگ تر می شوند، خال ها نیز افزایش سایز پیدا می کنند، بنابراین می توان برداشت خال را تا پایان سن رشد به تعویق انداخت. اگر چه انجام این کار در سنین پایین نیز هیچ خطر و مشکلی ندارد. برای مثال شاید خال در محلی قرار داشته باشد که بر روحیه کودک تاثیر منفی بگذارد. در این صورت سن برداشت آن بستگی به نظر پزشک و خود فرد دارد.

جراحی بهتر است یا لیزر؟!

روش جراحی و غیرجراحی برداشت خال هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای مثال در جراحی پوست برش می خورد و بخیه زده می شود اما در لیزر برش و بخیه ای وجود ندارد. جراحی طی یک جلسه انجام می شود اما لیزر ممکن است به چند جلسه تکرار احتیاج داشته باشد. احتمال عود خال با روش جراحی نیز کمتر از لیزر است. توجه داشته باشید که همه خال ها را نمی توان با لیزر برطرف کرد، بنابراین توصیه می شود انتخاب روش مناسب برای برداشت خال را به متخصص پوست بسپارید.

لینک منبع : لینک به مطلب