جکی یکی از افراد ی است که برای اد امه تحصیل به اوهایو سفر کرد ه بود د ر خوابگاه د انشگاه با پیشنهاد غذای چینی از سوی هم اتاقی چینی اش روبه رو شد .او د چار سرد رد عجیبی شد . وقتی به پزشک مراجعه کرد متوجه شد د چار سند رم غذاهای چینی شد ه است.

خطر سندرم غذاهای چینی

جکی یکی از افراد ی است که برای اد امه تحصیل به اوهایو سفر کرد ه بود تا برای مد تی د ر این شهر اقامت کند . او بعد از مستقر شد ن د ر خوابگاه د انشگاه با پیشنهاد جالبی از سوی هم اتاقی چینی اش روبه رو شد . هم اتاقی چینی او پیشنهاد کرد به مناسبت آغاز د وره تحصیل جشنی با هم بگیرند و غذای شرقی بخورند . با هم فکری هم بالاخره قرار شد ، آنگ جان، د وست چینی جکی یک سوشی خوشمزه برایش د رست کند . آنها مشغول خورد ن شد ند اما بعد از گذشت یک ساعت، جکی احساس ناخوشایند ی پید ا کرد . او د چار سرد رد عجیبی شد . ابتد ا فکر کرد به خاطر کار زیاد و خستگی است اما این مسئله یک بار د یگر و با یک ماه فاصله برایش پیش آمد . د رست چند د قیقه بعد از خورد ن د وباره علائمی مبنی بر سرد رد و تهوع پید ا کرد . همین موضوع او را مشکوک به غذاهای د ریایی کرد . وقتی به پزشک مراجعه کرد د رکمال تعجب متوجه شد د چار سند رم غذاهای چینی شد ه است؛ سند رمی که به د لیل خورد ن غذاهای آسیایی د ر او بروز کرد ه بود .

سند رم غذای چینی چیست؟

این سند رم اولین بار د ر سال ۱۹۶۸ د ر افراد ی که مواد غذایی چینی حاوی منوسد یم گلوتامات (افزود نی که طعمی شبیه گوشت ایجاد می کند ) خورد ند و به سرد رد های میگرنی د چار شد ند ، تشخیص د اد ه شد . د ر همین سال مقاله ای براساس علائمی از یک بیمار توسط د کتر رابرت هو نوشته شد که د ر آن به علائمی مانند د رد منتشر به هر د و بازو که کم کم به پشت هم سرایت می کرد ، اشاره شد ه بود . د کتر رابرت هو، علت را سس سویا و محتوای بالای سد یم غذا یا عطر و طعم د هند ه های حاوی منوسد یم گلوتامات د انست.

آیا این سند رم واقعیت د ارد ؟

د ر حالی که بسیاری انگشت اتهام را به سمت منوسد یم گلوتامات نشانه گرفته اند بسیاری د یگر احساس ناخوشایند افراد را به این د لیل می د انند که آنها د ر خورد ن غذاهای چینی افراط می کنند بنابراین با هضم د شوار روبه رو می شوند . افراد ی که به منوسد یم گلوتامات حساسیت د ارند تقریبا هیچ گاه بعد از خورد ن گوشت ناهار یا سوپ محبوب شان که حاوی همین ماد ه است، د چار مشکل نمی شوند . د ر مطالعه ای د ر استرالیا به ۷۱د اوطلب ترکیبی از قرص های واقعی منوسد یم گلوتامات و د ارونما د اد ه شد . د ر افراد ی که د اروی واقعی را خورد ه بود ند هیچ اثری از بیماری گزارش نشد ه بود د ر حالی که د ر کسانی که به آنها د ارونما د اد ه شد ، سند رم بروز کرد .

منوسد یم گلوتامات چیست؟

منوسد یم گلوتامات یک افزود نی غذایی است که به عنوان تقویت کنند ه عطر و طعم غذاها استفاد ه می شود . این ماد ه به طور طبیعی د ر تمام مواد غذایی یافت می شود که از محصولاتی مانند ذرت مشتق شد ه است. سازمان غذا و د اروی آمریکا منوسد یم گلوتامات را د ر رد یف افزود نی های غذایی مانند نمک، قند و شکر قرار می د هد . این ماد ه د ر بسیاری از غذاهای چینی، سوسیس و چیپس و سیب زمینی وجود د ارد . گلوتامات د ر اصل اسید آمینه طبیعی است که د ر هر غذایی وجود د ارد و نمک سد یم به د ست آمد ه از تخمیر اسید گلوتامیک است. سوشی، پنیر پارمسان، قارچ و حتی گوجه فرنگی تا اند ازه ای گلوتامات طبیعی د ارند . صنعت فرآوری مواد غذایی آمریکا این ماد ه را به طور گسترد ه ای از اواخر سال ۱۹۴۰ استفاد ه کرد ه است. طعم خود منوسد یم گلوتامات یک طعم منحصر به فرد است که جد ا از طعم هایی مانند شیرین، ترش، شور، تلخ و گس توصیف می شود .

چطور تشخیص د اد ه می شود ؟

پزشک ممکن است با ارزیابی علائم و رژیم غذایی سند رم را تشخیص د هد . اگر علائم خفیف بعد از خورد ن منوسد یم گلوتامات را تجربه کنید ، پزشک تشخیص سند رم رستوران چینی را می د هد اما اگر علائم شد ید ی مانند د رد قفسه سینه یا اشکال د ر تنفس با آن همراه باشد ، آزمایش هایی مانند بررسی ضربان قلب و تجزیه و تحلیل ریتم قلب و بررسی راه هوایی برای اطمینان از اینکه بسته نشد ه باشد ، لازم است.

واکنش ها چگونه است؟

د ر حال حاضر حد اقل ۴۰ افزود نی وجود د ارد که همین آمینواسید را د ارند و عوارض جانبی ناشی از منوسد یم گلوتامات د ر آنها وجود د ارد . واکنش به این گلوتامیک اسید آزاد فرآوری شد ه از خفیف و زود گذر به ناتوان کنند ه یا حتی تهد ید کنند ه زند گی تقسیم می شود . واکنش هایی مثل بثورات پوستی، سرد رد ، تهوع، استفراغ، علائم شبه آسم، ضربان قلب، شوک آنافیلاکتیک، تشنج، افسرد گی و … اما شیوع این سند رم چند ان زیاد نیست و تنها ۷ د رصد از جمعیت مبتلا به این سند رم هستند .

علائم سند رم کد ام است؟

نشانه های سند رم رستوران چینی معمولا ۲ساعت بعد از خورد ن غذای حاوی منوسد یم گلوتامات آغاز می شود که می تواند د ر عرض چند ساعت از بین برود یا حتی روزها فرد را د رگیر کند . علائم شایع عبارتند از: تعریق، سرد رد ، تهوع، استفراغ، علائم شبه آسم و ضربان شد ید قلب. به میزان کمتر برخی افراد علائم شد ید تری از خود نشان می د هند که می تواند تهد ید کنند ه زند گی باشد . از جمله این علائم می توان به د رد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، اشکال د ر تنفس، تورم یا فشار د ر صورت و تورم گلو اشاره کرد . اما به طور کلی علائم بستگی به د وز استفاد ه شد ه د ارد و هیچ ربطی به وزن، سن و جنس ند ارد . هرچند د ر یک مطالعه مشخص شد ه د رصد ابتلا د ر زنان بیشتر از مرد ان است.

لینک منبع : لینک به مطلب