رابطه داروهای بدنسازی و بزرگی پستان مردان

داروهای بدنسازی ژینکوماستی می آورند

طیف زیادی از مردان جامعه پستان های بزرگی دارند. بزرگی و ایجاد ظاهری نازیبا و گاهی هم احساس درد همیشه نگرانی هایی را در فرد یا خانواده اش به وجود می آورد. بسیاری از موارد بزرگی به مرور برطرف می شود ولی در افراد مبتلا به اختلال ژینکوماستی مثل آقای شهرام، این اتفاق نمی افتد. آقای شهرام ۴۳ ساله است و مربی بدنسازی. چند سالی بوده که داروهای آنابولیزان مصرف می کرده و خیلی هم راضی بوده تا اینکه به مرور سینه هایش شکلی پیدا کرده که بیشتر به سینه زنان شباهت دارد. شهرام می گوید: «درد آزاردهنده ای در سینه هایم حس می کردم و اعتماد به نفسم را از دست داده بودم به طوری که دیگر در باشگاه بدنسازی حاضر نمی شدم. به یک جراح پلاستیک مراجعه کردم و گفت دچار مشکلی به نام ژینکوماستی هستم و باید جراحی شوم…»

دکتر مهدی آریانا

جراح پلاستیک و ترمیمی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش

بزرگی پستان در نوزادان پسر که تحت تاثیر هورمون های مترشحه از جفت در دوران جنینی هستند، نوجوانان هنگام بلوغ (این روند یک تا ۲ سال طول می کشد و ادامه آن بعد از ۱۶ سالگی ژینکوماستی طول کشیده است و به بررسی نیاز دارد) و افراد میانسال (در اثر اختلال های هورمونی) دیده می شود و به درمان نیازی ندارد ولی بزرگی پستان همیشه فیزیولوژیک نیست. وجود بافت غددی بیش از ۲ سانتی متر در بافت پستان مرد ژینکوماستی نام دارد. ژینکوماستی بیماری شایعی در بدنسازان است که در آن غدد شیری موجود در سینه تحت تاثیر هورمون قرار می گیرند و شروع به رشد می کنند. به طور طبیعی، بافت سینه مردان در ابتدای خلقت ساختمانی مشابه با خانم ها دارد. در خانم ها با فعال شدن هورمون های جنسی زنانه، این بافت رشد می کند ولی در مردان که هورمون زنانه ندارند، رشدنکرده باقی می ماند. این بیماری در مردان بدنساز شایع است چون مصرف داروهای آنابولیزان باعث افزایش حجم عضلات می شود. گرچه همه مصرف کنندگان چنین داروهایی مشکل پیدا نمی کنند اما به نظر می رسد ژنتیک در برخی بدنسازان باعث بروز این عارضه می شود. ناگفته نماند برخی بیماری های زمینه ای مانند اختلال در کارکرد تیروئید، نارسایی کلیه و مصرف داروهایی غیر آنابولیزان نیز می توانند باعث بزرگی پستان مردان شوند.

مهم ترین پرسش هایی که برای افراد دچار ژینکوماستی مطرح می شود، اینها هستند:

سوال اول: این بیماری به درمان نیاز دارد؟

به ۳ دلیل بله. شکل نازیبای پستان در مردان باعث تعاملات نامطلوب در روابط اجتماعی و خانوادگی شان می شود و تاثیرات روانی بدی در آنها به جای می گذارد. دلیل دوم، احساس درد در بعضی بیماران و دلیل سوم کشف دیرهنگام سرطان پستان است. برخلاف تصور عامه که سرطان پستان را مختص خانم ها می دانند، این بیماری در مردان نیز دیده می شود ولی در مردانی که پستان های بزرگی دارند، تشخیص را با مشکل هایی روبرو می کند و بیمار از وجود سفتی در پستانش مطلع نمی شود.

سوال دوم: چه درمانی نیاز دارد؟

۲ نوع درمان برای این بیماری در نظر گرفته شده است؛ درمان دارویی و جراحی. داروها تاثیر چندانی ندارند و به دلیل آثار جانبی نامطلوب، به جز در موارد بسیار معدود، از گزینه های درمانی حذف می شوند. متاسفانه بعضی از بدنسازانی که دچار ژینکوماستی شده اند، برای درمان خودسرانه، دارو استفاده می کنند که بسیار خطرناک است. درمان اولیه، قطع مصرف داروهای آنابولیزان است. ممکن است بزرگی پستان در مراحل اولیه با برطرف کردن عوامل ایجادکننده تا درجاتی پسرفت کند ولی اگر همچنان در همان مرحله باقی بماند، نیازمند درمان است. البته داروهای دیگری هم ممکن است باعث بزرگی پستان مردان شوند که چنین داروهایی نیز باید قطع شوند یا داروی دیگری جایگزین آنها شود. در حال حاضر بهترین روش اصلاح بزرگی پستان، روش ترکیبی لیپولیزر و ساکشن همراه تخلیه بافت غددی از طریق برشی محدود است. بعد از عمل ناحیه زخم بر جای نمی ماند و حداکثر زیبایی حاصل می شود.

سوال سوم: عارضه قابل برگشت است؟

به علت اولیه بیماری بستگی دارد؛ اگر مصرف دارو همچنان ادامه یابد، احتمال برگشت وجود دارد ولی در مواقع فیزیولوژیک، بعد از جراحی، برگشت بزرگی پستان غیرمحتمل است.

نگاه جراح پلاستیک و ترمیمی

دکتر حمید ملکان راد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش

ژینکوماستی کاذب بی خطر است

علت اصلی بزرگ شدن پستان مردان، بر هم خوردن تعادل هورمونی است. این اختلال هورمونی در نوزادان ۹۰ درصد، در نوجوانان ۶۰ تا ۶۵ درصد و در میانسالان به ۵۰ تا ۶۵ درصد می رسد. مردان دارای هورمونی به نام تستوسترون هستند که مسئول به وجود آمدن صفات ثانویه جنسی در آنهاست. همه مردان در غده فوق کلیوی شان مقدار اندکی از هورمون زنانه یا استرادیول هم دارند. هنگام بلوغ، تعادل میان این دو هورمون به هم می خورد و نوجوانان با بزرگی سینه مواجه می شوند که بیشتر اوقات برای آنها نگرانی های زیادی به وجود می آورد ولی بدن انسان به طور فیزیولوژیک این بی نظمی را در مدت زمان کوتاهی اصلاح می کند. در افراد میانسال نیز چنین تغییراتی ولی نه به شدت زمان بلوغ اتفاق می افتد. در افراد با اضافه وزن زیاد نیز تجمع بافت چربی را در پستان ها مشاهده می کنیم که ژینکوماستی کاذب است و خطری برای مردان ندارد. البته لازم است مردان بافت پستان طبیعی را بشناسند؛ بافت سالم پستان مرد، مسطح و بدون احساس توده قابل لمس است و هرچه غیر از آن باشد، به بررسی نیاز دارد. سرطان پستان در مردان الگویی مشابه با زنان دارد اما این سرطان به فراوانی سرطان پستان در زنان نیست.

به دلیل غیرمعمول بودن این نوع سرطان، مردان کمتر به آن فکر می کنند.

اثربخشی طب سوزنی در هاله ابهام

خانم ها در مقایسه با آقایان از روش های مختلفی برای بهتر شدن وضعیت پوستشان استفاده می کنند. به گفته نورا ایساکس، گزارشگر نیویورک تایمز، طبق نتایج تحقیق های اخیر، طب سوزنی حتی می تواند بیشتر از بوتاکس روی پوست تاثیر بگذارد.

متخصصان طب سوزنی می گویند طب سوزنی سرعت پیرشدن سلول های پوست را کند می کند. در واقع طب سوزنی به جای اینکه فقط روی پوست اثر کند، روی تمام اندام ها و به خصوص اندام های داخلی اثر می گذارد و نتیجه این تاثیرها روی پوست هم مشخص است.

آنها معتقدند عدم تعادل در کبد و طحال و کارکرد نامتناسب آنها روی پوست هم اثر می گذارد. طب سوزنی روی صورت به گفته نورا ایساکس، از سال ۲۰۰۵ بین افراد مشهور و به خصوص بازیگران برای اصلاح صورتشان باب شد و بعد از آن و در سال های اخیر، بین افراد دیگر هم رواج یافت.

طب سوزنی در واقع با رفع تنش عضلانی باعث از بین رفتن و حداقل کم شدن چروک های صورت می شود. قرار گرفتن سوزن های مخصوص روی نقاطی از پوست که متخصصان طب سوزنی معتقدند مرکز انرژی است و پوست صورت را تحریک می کند، باعث جوانسازی پوست می شود.

با اینکه طب سوزنی در این سال ها روی پوست خیلی از افراد تاثیر گذاشته، اما هنوز اثربخشی آن کاملا به اثبات نرسیده است.

پرنیان پناهی

منبع:Skin care news

لینک منبع : لینک به مطلب