قبل از بررسی تأثیر امواج روی بدن، باید نحوه عملکرد سلول های بدن را بشناسیم. در بدن هر انسان، یک فعالیت الکتریکی نامحسوس شبیه به مدارهای الکتریکی وجود دارد. این فعالیت الکتریکی، عملکرد حیاتی بدن مانند رشد، متابولیزم، فکر و حرکت را کنترل می کند (پیام های عصبی).

سرطان سوار بر امواج

قبل از بررسی تأثیر امواج روی بدن، باید نحوه عملکرد سلول های بدن را بشناسیم. در بدن هر انسان، یک فعالیت الکتریکی نامحسوس شبیه به مدارهای الکتریکی وجود دارد. این فعالیت الکتریکی، عملکرد حیاتی بدن مانند رشد، متابولیزم، فکر و حرکت را کنترل می کند (پیام های عصبی).

به نقل از سایت «نیوزویک»، جریان الکتریکی در بدن همانند جریان خون اهمیت دارد و اختلال دراین شبکه الکتریکی می تواند برای عملکرد درست و موثر بدن به ویژه مغز، فاجعه آمیز باشد. این اختلال به سلامتی ضرر می رساند و باعث بروز سرطان و بیماری های دیگر می شود.

انسان الکترومغناطیسی

اساسا، انسان ها گونه های دارای ویژگی الکترومغناطیسی هستند و جریان های ریز الکتریکی به علت واکنش های شیمیایی در بدن وجود دارد، این امر به عنوان قسمتی از عملکرد طبیعی بدن، حتی در صورت نبود میدان های الکتریکی خارجی، رخ می دهد.

به عنوان مثال، اعصاب از طریق انتقال امواج الکتریکی، سیگنال هایی را ارسال می کند. اغلب واکنش های بیومکانیکی از هضم گرفته تا فعالیت های مغز و قلب نیز فعال است. ولتاژها نوسان پیدا می کند، جریان الکتریکی از طریق رگ ها و دیواره مویرگ ها جریان پیدا می کند. در این روند، گلبول های سفید و ترکیبات متابولیک به داخل بافت ها کشیده و به بیرون رانده می شود و سیستم الکتریکی در فعالیت داخلی بدن تعادل ایجاد می کند.

یک سیستم حساس

بنابراین بدن ما انسان ها، یک سیستم حساس الکترومغناطیسی است که با یک هزارم ولت کار می کند. در واقع ما یک ماشین بیوالکتریک هستیم. بدن نیز یک میدان الکترومغناطیسی تولید می کند. در حقیقت تمامی موجودات زنده مانند انسان ها، حیوانات و گیاهان میدان الکترومغناطیسی تولید می کنند. بنابراین، قرار گرفتن در معرض فرکانس های خارجی می تواند به راحتی در سیستم بدن مشکل ایجاد کند.

نتایج بررسی ها نشان می دهد، قرار گرفتن مداوم در معرض فرکانس خارجی برای بیش از چند دقیقه باعث می شود عملکرد موثر جریان الکتریکی بدن دچار اختلال شود. مدارهای شدید مغناطیسی می تواند باعث تحریک اعصاب و عضله شود همچنان که مدارهای شدید الکتریکی می تواند موها را تحریک کند.

تأثیر بر سلامت

بدن حتی در مقابل اشعه ضعیف الکترومغناطیسی حساس است. به عنوان مثال فرکانس پایین اشعه می تواند بر چرخه های شبانه روی بدن تأثیر بگذارد و میزان تولید و ترشح هورمون ملاتونین را که غده صنوبری مغز تولید می کند، تغییر دهد.

ملاتونین، هورمونی است که چرخه بیولوژیکی پستانداران را تنظیم می کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض امواج ، باعث کاهش ترشح ملاتونین می شود. کاهش ملاتونین به اختلالات روانی مانند افسردگی، عدم تمرکز و بی خوابی منجر می شود. کاهش تولید ملاتونین نیز نفوذپذیری مغز راافزایش می دهد، در نتیجه فرد در برابر تأثیرات سموم شیمیایی، آسیب پذیر می شود. «سد خون مغز» نوعی حصار طبیعی امنیتی است که از ورود مولکول های خطرناک به مغز و آسیب رسانی به آن جلوگیری می کند.

نقش سد مغزی

هنگامی که در معرض مواد شیمیایی قرار می گیرید، ۲مکانیسم محافظتی فعال می شود. ملاتونین رادیکال های آزاد تولید شده توسط این ماده شیمیایی را خنثی می کند و سد خون مغز مانع از ورود ماده سمی به مغز و ستون فقرات می شود. قرار گرفتن در معرض اشعه الکترومغناطیسی باعث شکسته شدن سد خون مغز و مانع از عملکرد محافظتی آن می شود.

علاوه بر آن، روی نفوذپذیری غشای سلول اعصاب، رگ های خونی، پوست و ارگان های دیگر نیز تأثیر می گذارد. مدارهای الکترومغناطیسی روی دی ان ای نیز تأثیر می گذارد. اشعه الکترومغناطیسی ضعیف یا قوی رها شده از هر نوع دستگاه الکتریکی حتی با مدار ضعیف مغناطیسی روی انسان اثر می گذارد.

همان گونه که ذکر شد، انسان به آسانی تحت تأثیر اشعه الکترومغناطیسی قرار می گیرد زیرا در سراسر بدن، هر روند بیوشیمی از خواص الکترومغناطیسی مولکول و یون کمک می گیرد و یافته های پزشکی ادعا می کند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض امواج الکترومغناطیسی می تواند با مشکلات سلامت به ویژه سرطان، اختلالات اعصاب و نقص مادرزادی ارتباط داشته باشد.

مترجم: علیرضا

لینک منبع : لینک به مطلب