بسیج فقط به انقلاب اسلامی و تنها به ایران تعلق ندارد بلکه در هرکجا و هر زمانی که ملت های انقلابی و آزاده از سرمایه های مادی و معنوی و سرحدات ارزشی و جغرافیایی خود در برابر سلطه گران دفاع می کنند و به سنت های لایتغیر الهی یاری می رسانند بسیج به معنای عام آن مطرح است.

نسل دوم بسیج

بسیج فقط به انقلاب اسلامی و تنها به ایران تعلق ندارد بلکه در هرکجا و هر زمانی که ملت های انقلابی و آزاده از سرمایه های مادی و معنوی و سرحدات ارزشی و جغرافیایی خود در برابر سلطه گران دفاع می کنند و به سنت های لایتغیر الهی یاری می رسانند بسیج به معنای عام آن مطرح است.در مکتب امام خمینی (ره) ، این دفتر را تمام مجاهدان از اول تا آخر امضا کرده اند.

این مجاهده یک سنت همیشگی است و در تمامی ابعاد زندگی انسان ها جاری است.طبق آموزه های اسلامی ، حکایت بازگشتن از جهاد اصغر و جنگ سخت و رفتن به جهاد اکبر و نبرد نرم است.با این توضیح که در اشکال نرم افزاری رویارویی ها ، این فرهنگ و شیرازه ملت هاست که مورد هدف دشمنان قرار می گیرد.بررسی دوره معاصر در ایران گرچه برهه ای ممتاز و برای سایر ملت ها ، نمونه و مثال زدنی است لیکن در ادامه دوره های گذشته و تکامل تاریخی است که کامل می شود.رویارویی مردم نواحی شمالی ، جنوبی ، شرقی ، غربی و مرکزی ایران و دشمنان خارجی در دوره های مختلف ، در کنار مخاطرات ساختاری و نرم در جامعه ایرانی از قبیل مناسبات شاهانه ، استبداد داخلی ، اشاعه فرهنگ غربی ، بی لیاقتی و دنیاطلبی حکام ، فقر و بی پناهی مردم ، اختلافات رهبران سیاسی و انباشت انتظارات برآورده نشده جامعه ، اهم این متغیرها برای انجام مطالعات تاریخی و بررسی زمینه های وقوع نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی در ایران است.اما بسیج به معنای خاص کلمه ، محصول شرایط دهه اول انقلاب اسلامی است.

نویسنده از نسل اول این انسان هاست و شهدا را دست نیافتنی ترین انسان های این جامعه در تمامی نسل ها و ایثارگران را یادگاران و رهروان آنها می داند.نوجوانان و جوانان آن سال ها و نوجوانان و جوانان این سال ها همه تربیت شده های مکتب اسلام هستند و تفاوت ماهوی باهم ندارند الا این که آنها در صحنه های آزمون دفاع مقدس قرار گرفتند و سربلند بیرون آمدند و اینها در شرایط متفاوت و نرم اما به مراتب پیچیده تر قرار دارند.و چه بسا اگر آزمون های مشابه برای نوجوانان و جوانان امروز پیش آید بتوانند از پیشکسوتان عرصه های خون و شهادت و در واقع ، از پدران و مادران خود گوی سبقت را نیز حتی بربایند.

شرط تحقق این سربلندی و سبقت ، خودباوری نسل های دوم و سوم بسیج ، ایجاد یک باور عمومی در جامعه نسبت به این نسل ها و برنامه ریزی های فراجناحی و ملی در امور نوجوانان و جوانان است.باتوجه به این که از پایان دفاع مقدس نزدیک به سه دهه می گذرد تفاوت نسلی بین پیشگامان دیروز ، جوانان امروز و نوجوانان فردا فراتر از یک نسل دارد می شود.اگر برنامه ریزی دقیقی می خواهیم انجام دهیم فارغ از این که نسبت به نسل اول بسیج چه کرده ایم باید نسل دوم را دریابیم چراکه نسل سوم بسیج نیز در راه است.درباره نسل اول بسیج ، سال پیش تحلیلی از نویسنده به صورت گسترده در رسانه ها منتشر شده بود تحت عنوان ایثارگران نسل فراموش شده که گویای خیلی حرف هاست.گرچه این فراموشی و وضعیت موجود ، ربطی به دولت خاصی ندارد و ناشی از اشکالات ساختاری دولت در ایران است.من معتقدم ارایه یک تعریف عام از از نسل های دوم و حتی سوم بسیج ، شرط لازم برای برنامه ریزی های آینده است.

اگر در رقابت های سیاسی ریزش هست و امری بدیهی تلقی می شود اما در امور نوجوانان ، لزوماً رویش صددرصد باید مدنظر برنامه ریزان ارشد کشور قرار گیرد و درصد احتمال ریزش و انزوای آنها در برنامه ریزی های ملی نزدیک به صفر باید محاسبه شود و برای تحقق این ایده ، نیازمند برنامه های عملی چندلایه و پرخرج هستیم.آموزش و پرورش ، آموزش عالی ، خانواده ، رسانه ، مسجد ، کانون های فرهنگی ، مراکز ورزشی ، پایگاه های آموزشی و سایر بخش های مرتبط با امور نوجوانان و جوانان باید همانند یک مجموعه واحد ایفای نقش کنند.گذشته ها قابل جبران است به شرط آن که فرصت های پیش رو از دست نرود.برای اجرای این ماموریت باید یک متولی فرادستگاهی جدید مشخص شود که قدرت و اختیار تصمیم سازی ، برنامه ریزی و هدایت امور مربوط به نوجوانان و جوانان را در سراسر کشور داشته باشد.مدل قدیمی سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی و یا وزارت ورزش و جوانان فعلی جوابگوی تنوع برنامه ها ، رده های سنی و گستردگی ها در این طرح نیست.

بسیاری از نوجوانان و جوانان در هیات های مذهبی و امور دینی شرکت فعال دارند و تربیت شده مکتب انسان ساز و جامعه ساز امام حسین علیه السلام هستند و می توان از توان جذبی آنها به خوبی استفاده کرد.آنها هیچ گاه از کارهایی که به ریزش و انزوای سایر هم سن و سالان خود در جامعه بیانجامد خوش شان نمی آید.پیروی از یک گفتمان غالب ، به منزله رد دیگران نیست.اساس دین اسلام بر جذب حداکثری است و درباره نوجوانان ، ریزش به هیچ وجه قابل قبول نیست.اجرای این طرح به سرمایه گذاری های عظیمی نیاز دارد اما در بلندمدت به اندازه چندین برابر بازگشت پذیر است و آینده کشور را می سازد.این سرمایه گذاری های بلندمدت ، از حجم سرمایه گذاری ها در زمینه مقابله با آسیب ها و جرائم اجتماعی تاحد فوق العاده چشمگیری می کاهد و عوارض ناشی از وضعیت موجود را به حداقل می رساند و به منویات مقام معظم رهبری برای تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه ما ، جامه عمل می پوشاند.

اگر مقدمات این طرح به خوبی فراهم شود و از مبادی مناسب وارد کار شویم نسل دوم بسیج با جامعه هدف کل نوجوانان کشور یقین دارم به ایران اسلامی ، مردم ، فرهنگ دینی ، شعائر بومی و توسعه درون زای جامعه وفادارتر از نسل اول و نسل های پیش از آن خواهند بود.این خاصیت یک انقلاب سرزنده ، پویا و انسان ساز همانند انقلاب اسلامی است که با گذشت زمان و انباشت تجربه های مملکت داری و مدیریتی در کشور آینده سازان جامعه و سرمایه های انسانی آن تاحد امکان شکوفاتر ، پربارتر ، فراگیرتر و عمیق تر خواهند شد.

علیرضا سعیدآبادی

خلاصه اهم سوابق تحصیلی و اداری علیرضا سعیدآبادی

• کاندیدای مردم تهران در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی

• اخذ رتبه ممتاز رشته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۸۰(رونوشت پیوست)

• پشنهاددهنده ایده طرح تشکیل سازمان نیمه متمرکز نظام مهندسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران(رونوشت پیوست)

• مشمول آیین نامه جذب و نگهداری نیروی انسانی نخبه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(رونوشت پیوست)

• دبیر تشکل خانه دانشجو در استان در سال های۸۱-۱۳۸۰ (رونوشت پیوست)

• اخذ امتیاز عالی از پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع۰۳۹;بررسی استراتژی جمهوری اسلامی ایران پس از جنگ سرد۰۳۹;(رونوشت پیوست)

• کارشناس مسوول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطابق حکم کارگزینی امور اداری ازسال ۱۳۸۴ و معاون بین الملل اداره کل روابط عمومی در سال ۸۹ و معاون دفتر آموزش و توسعه فعالیت های هنری در سال ۹۰ با ابلاغ داخلی(پیوست)

• انتقال به وزارت امور اقتصادی و دارایی از ابتدای سال ۱۳۹۲

• دبیر نمایشگاه و نشست های تخصصی مد و لباس اسلامی-ایرانی در سال ۸۹(رونوشت پیوست)

• مدیر روابط عمومی موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش تا اواخر سال ۱۳۸۴(رونوشت پیوست)

• کارشناس برگزیده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح ملی در چشنواره شهید رجایی در سال ۱۳۸۶(رونوشت پیوست)

• برگزیده روابط عمومی های دولت در روز ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۸۶ و تقدیر در سالن اجلاس سران(تقدیر نامه پیوست)

• پیشنهاد و تدوین « طرح جامع نحوه فعالیت روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی » و طی مراحل تصویب و ابلاغ توسط وزیر محترم به تمامی معاونت ها،سازمان ها،ادارات کل ستادی و استانی(رونوشت پیوست)

• طراحی۰۳۹;نظام ساماندهی و نصب تمثال حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در دولت ۰۳۹;که به صورت بخشنامه با امضا وزیر محترم به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ شد(رونوشت پیوست)

• پیشنهاد«طراحی و ایجاد بانک اطلاعاتی از هنرمندان حرفه ای و شرکت های معتبر در عرصه تبلیغات کشور » به شورای محترم اطلاع رسانی دولت که در سال ۱۳۸۶ به تایید رسید(رونوشت پیوست)

• مدیر مسوول نشریه پیام بانوان در سال۷۵-۱۳۷۴و تالیف مقالات متعدد در این نشریه (رونوشت پیوست)

• مدیر مسوول نشریه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش تا سال ۱۳۸۴و تالیف مقالات متعدد در این نشریه(رونوشت پیوست)

• مدیر مسوول نشریه وفا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درسال۱۳۸۶و تالیف مقالات در این نشریه(رونوشت پیوست)

• تدوین ۶ جلد گزارش پژوهشی مرتبط با رشته روابط بین الملل برای پژوهشکده مطالعات راهبردی وابسته به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری(پیوست)

• تدوین ۲ جلد گزارش پژوهشی مرتبط با روابط بین الملل برای خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (پیوست )

• انتشار ده ها یادداشت و مقاله راهبردی و فرهنگی و مطلب آموزشی در روزنامه های کثیرالانتشار،نشریات،خبرگزاری ها و سایت های مرجع کشور(پیوست)

• مسوول امور پژوهشی مرکز جامع علمی کاربردی شماره ۵(تاییدیه پیوست)

ایثارگر دفاع مقدس (رزمنده – جانباز)

لینک منبع : لینک به مطلب