همیشه تصور می شود که آمارها به یک پدیده اجتماعی مربوط می شوند.

آمارهای شگفت از زندگی روزمره

همیشه تصور می شود که آمارها به یک پدیده اجتماعی مربوط می شوند. بانک مرکزی باید آمار تورم را اعلام کند، مسئولی از تاثیر یک قانون بر اجتماع سخن بگوید و پزشکان بگویند که فلان بیماری تا چه حد در جامعه نفوذ داشته و چگونه با آن برخورد شده است، اما آمارهایی هم در زندگی روزمره ما وجود دارد که بیشتر از آنها جالب توجه است. سایت لایوساینس در گزارشی به بررسی هفت آمار عجیب و غریب در زندگی روزمره پرداخته است.

۱. شاید بتوان گفت که بشر بیش از خیلی چیزهای دیگر در زندگی، به دنبال کنترل تلویزیون گشته است تا جایی که یک کاربر توئیتر فارسی آرزو کرده «کاش کنترل ها هم سیمکارت خور بودن هر وقت گم می شدن بهشون زنگ می زدی پیداشون می کردی» دو سال پیش، «لاگیتک»، یک کارخانه کنترل وسایل خانگی، در یک تحقیق به این نتیجه رسید که وقتی کنترلی گم شده به احتمال ۵۰ درصد بین کوسن های مبل شماست. ۴ درصد هم احتمال بدهید که آن را در فریزر یا یخچال گذاشته اید و ۲درصد هم احتمال جا گذاشتن آن در بیرون از خانه یا اتومبیل می رود. در این دو مورد اخیر، بهتر است بعد از پیدا شدن کنترل کمی فکر کنید و ببینید چه شده که به این حال و روز افتاده اید.

۲. برخی اسامی آنقدر در اذهان نقش می بندند که دیگر نمی توان وجه صحیح آن را ذکر کرد. استفاده رسانه ها و اشخاص معتبر از اسامی مشهور و نه اسامی واقعی باعث شده اگر کسی این روزها بگوید که آقای فریدون رئیس جمهور ایران است همه او را مورد تمسخر قرار دهند در حالی که نام خانوادگی دقیق رئیس جمهور کشورمان که برادرش نیز در رسانه ها به همان نام خوانده می شود، فریدون است. یک نظرسنجی در ایالات متحده هم نشان داده که فقط دو درصد از مردم باور دارند که نام اصلی میت رامنی، نامزد جمهوریخواه انتخابات ۲۰۱۲ آمریکا، میتن است و نه میت!

۳. اگر مک دونالد نماد فست فود و البته آمریکا باشد باید این کشور را به عنوان سمبل غذاهای سریع معرفی کرد، اما در کنار این موضوع خوب است بدانید که آمریکایی ها واقعا هم سریع غذا می خورند. آمارهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که متشکل از کشورهای ثروتمند جهان است نشان می دهد آمریکایی ها هر روز یک ساعت و ۱۴ دقیقه صرف غذا خوردن می کنند که سریع ترین رقم در میان کشورهای عضو این سازمان است. مردم کشور همسایه ما، یعنی ترک ها، بیشترین مدت را سر میز می گذرانند و ۲ ساعت و ۴۲ دقیقه غذا می خورند. در ایران هیچ تحقیق مستقلی برای اندازه گیری زمان غذا خوردن انجام نشده است. ولی از قرائن برمی آید که این رقم در مورد ایران هم خیلی پایین باشد.

۴. نخستین صفحه ای که در مرورگر اینترنتان باز می کنید چیست؟ بسیاری از مردم جهان در پاسخ این سوال ایمیل یا گوگل را ذکر می کنند. ایمیل برای امور شخصی و گوگل برای شروع مرور دنیای وب اما جالب است بدانید که هشت درصد از کاربران اینترنتی در آمریکا، از ایمیل یا موتورهای جستجو استفاده نمی کنند. آن روی این سخن، این است که آنها دقیقا آدرس سایتی را که می خواهند تایپ می کنند. حالا سوال این است که واقعا در تایپ آن آدرس، هیچ اشتباهی مرتکب نمی شوند؟

۵. به نظر می رسد که دیگر دوران مادی گرایی صرف در جهان به پایان رسیده است. آمارها نشان می دهد ۲۰ درصد از یک جامعه آماری در آمریکا که مدعی بوده اند به خدا اعتقاد ندارند، به روح و معنویت اعتقاد داشته اند. این مساله موید این است که حتی خداناباوران جهان اعتقاد دارند که افزون بر مسائل مادی این جهانی، چیزهایی هست که نمی دانیم و نیروهای دیگری ورای دانسته ها و دیده های ما وجود دارد. اسمش را هر چه که می خواهید بگذارید.

۶. اگر شما هم به نحسی سیزده اعتقاد دارید جالب است بدانید که در سال ۱۹۹۳، نتایج یک تحقیق نشان داده که ۵۲ درصد احتمال بیشتری وجود دارد که تصادفات روی داده در جمعه ای که تاریخ آن سیزدهم است نسبت به جمعه ای که تاریخ آن ششم است به بیمارستان منتهی شود. البته از آن سو باید به نقش تلقین هم فکر کنید. این که از خانه بیرون بیایید و به شما بگویند امروز سیزدهم است، مراقب خودت باش تا این که چنین چیزی را نشنوید در ذهن شما تاثیرات متفاوتی خواهد گذاشت.

۷. انوری، شاعر بنام ایرانی شعری دارد که در آن می گوید: هر بلایی کز آسمان آید/ گرچه بر دیگری روا باشد/ به زمین نارسیده می پرسد/ خانه انوری کجا باشد.

حال حکایت کسانی است که توسط اجسام فضایی مصدوم می شوند. گفته می شود اگر این اجسامی که کمی بیش از یک سانتی متر قطر دارند به زمین برسند و در اتمسفر نسوزند کمتر از یک در یک صد میلیارد احتمال دارد که به شما برخورد کند و بر اثر آن مجروح شوید. حالا اگر جزو کسانی باشید که از این بابت مجروح شده اند چه حرفی برای شانس و این طور صحبت ها دارید؟

مصطفی مسجدی آرانی

لینک منبع : لینک به مطلب