بیشتر آمار حوادث رانندگی مربوط به خودروی پراید است .چگونه می توانیم این اتومبیل را در زمان تصادفات مقاوم کنیم؟

با این خودرو جانتان را به خطر می اندازید

هرساله هزاران نفر در تصادفات رانندگی کشته می شـوند… دقیق تر بگویم نزدیک به ۲۰ هزار نفر حالا یک سال کمتر یک سال بیشتر و به گفته پلیس راهنمایی و رانندگی پراید ۳۰ درصد از کل آمار تصادفات جاده ای را به خود اختصاص می دهد. درکل یعنی ۶هزار نفر ! اگر یک قاتل زنجیره ای ۱۰ نفر را بکشد یک بحران بزرگ در کشور ایجاد می شود که با تدبیر پلیس همیشه این قاتل ها گرفتار می شوند ولی چرا این قاتل زنجیره ای که سالانه ۶ هزار نفر را می کشد به دام نمی افتد ؟ چرا هیچ کس از حضور این خودرو در خیابان ها ناراحت نیست؟ حالا که به هزار دلیل نانوشته نمی توان از دست این موجود عجیب الخلقه راحت شد حداقل کاری کنیم که کمی امن تر شود در همین راستا سعی کرده ایم با آقای دانیال طالبیان، کارشناس مسائل فنی خودرو صحبت کرده و به راهکارهایی که می توانند در کنار ارتقای امنیت این اتومبیل در تصادفات، از رخ دادن چنین حوادثی جلوگیری کند.

کیسه هوا

دیگر قابلیتی که تنها به مدل های جدید پراید اختصاص پیدا می کند، ایربگ است. مدل های جدید پراید دارای دو ایربگ برای راننده و سرنشین دوم هستند که در فرمان و جلوی داشبورد قرار گرفته است. هر چند پلیس راهنمایی و رانندگی مردم را موظف به نصب ایربگ روی خودرو ها کرده اما عملا انجام این فرآیند روی پراید برای دارندگان این خودرو کاری غیر ممکن یا بهتر است بگوییم به شدت سخت است. دارندگان پراید های قدیمی برای نصب ایربگ باید داشبورد، فرمان و کامپیوتر اتومبیل را به کلی تعویض کنند. در بهترین حالت حتی باید کمربند ها را نیز تغییر داد.

خودروی های روز در کنار ایربگ از کمربند های مخصوصی استفاده می کنند که دارای یک موتور بوده و در زمان تصادف راننده و سرنشین ها را به عقب می کشد. فشار ایربگ اگر به صورت مستقیم با صورت سرنشین ها برخورد کند، می تواند صدمات شدیدی را به آنها وارد کند. به همین خاطر سعی شده کمربند ها به شکلی طراحی شوند که از پرتاب سرنشین جلوگیری کنند.

ستون های مقاوم

اصلی ترین دلیل بالا بودن آمار کشته و زخمی ها در تصادفاتی که پراید در آنها نقش دارد، ضعف ستون های این اتومبیل است. زمانی که پراید ها در کره تولید می شدند، شرکت سازنده برای تقویت ستون از لوله های فلزی استفاده می کرد که هر چند وزن بالایی داشتند اما در زمان برگشتن اتومبیل از تغییر حالت سقف جلوگیری می کردند. اکنون که پراید در کشورمان تولید می شود، شرکت سایپا سعی کرده برای کاهش وزن اتومبیل (مدل کره ای وزنی معادل یک تن و ۱۰۰ کیلوگرم و مدل ایرانی ۹۰۰ کیلوگرم دارد) ساختار ستون ها را تغییر دهد. در حال حاضر داخل ستون ها خالی بوده و ساختار آنها به شکل مربع است.

همین موضوع هر چند باعث شده وزن اتومبیل و ستون ها کاهش پیدا کند اما در نهایت مقاوت آن در این نقاط را کاهش داده است. در بیشتر تصادفات دیده شده که اتومبیل در زمان برگشتن مقاومتی از خود نشان نداده و سقف کاملا به داخل کابین وارد می شود. کاهش مقاومت ستون ها یکی از اصلی ترین دلایل افزایش زخمی و کشته های حاضر در سانحه های جاده ای است. دارندگان پراید می تواند با مراجعه به متخصصان در این زمینه ستون های اتومبیل خود را تقویت کنند. مشکل اصلی در این زمینه مربوط به جدا کردن سقف و جوش دادن لوله های تقویتی است.

ارتباط و فرمان دهی بیشتر

از جمله دیگر تغییرات کوچک که فرمان دهی اتومبیل را بهبود داده و از تصادفات جلوگیری می کند، مربوط به لاستیک ها می شود. با قرار دادن لاستیک های پهن تر نسبت به نمونه های کارخانه ای، میزان ارتباط اتومبیل با خیابان یا جاده افزایش یافته و در نتیجه کنترل آن بهبود می یابد.

افزایش سطح پایداری

دیگر بخشی که به کنترل بهتر اتومبیل کمک می کند، طراحی اکسل است. خودرو های روز از اکسل معکوس استفاده می کنند که در زمان رسیدن به پیچ ها چرخ های اتومبیل را در یک سطح قرار می دهد. برخلاف خودروهای روز پراید از یک اکسل معمولی استفاده می کند. زمانی که پراید با سرعت به پیچ می رسد، احتمال بلند شدن چرخ مخالف وجود دارد. دارندگان این اتومبیل هر چند می توانند اکسل اتومبیل خود را به مدل معکوس تغییر دهند اما در ادامه باید هزینه بسیار بالا و احتمالا کاهش قیمت در زمان فروش را متحمل شوند.

ناهماهنگی در ترمزها

برای تقویت ترمز ها در دسترس ترین گزینه موجود استفاده از لنت های باکیفیت است. بررسی های انجام شده نشان می دهد که لنت های تولید شده توسط سایپا که به عنوان شرکتی شناخته می شوند، در سطح محصولات درجه دو و سه قرار می گیرند. دارندگان پراید می توانند از لنت های کره ای برای تقویت اتومبیل خود استفاده کنند که البته به سختی در بازار پیدا می شود.

در شرایط فعلی اکثر لنت های تولید خارج، محصول چین هستند که در نهایت باز هم کیفیت بهتری را نسبت به محصولات شرکتی ارائه می کنند. در این زمینه می توان به دو برند «گلد» و «HiQ» اشاره کرد که بهترین سطح کیفی لنت های پراید را در اختیار دارند.

قفل شکسته

اما شاید کلیدی ترین بخش در تقویت اتومبیل و جلوگیری از سانحه های رانندگی ترمز ها باشند. بعد از اعمال قوانین جدید راهنمایی و رانندگی تمامی خودروساز ها موظف به قرار دادن ترمز ABS روی اتومبیل های خود شدند. در حال حاضر تمام پرایدهایی که به تازگی از خط تولید خارج می شوند دارای ترمز ABS هستند اما اکثر آنها از یک مشکل مشترک رنج می برند. ساختار ترمز های ABS در خودرو های روز جهان به این شکل است که هر چهار چرخ از ترمز های دیسکی استفاده می کنند. ترمز های دیسکی به مراتب نسبت به نمونه های کاسه ای عملکرد سریع تری داشته و به افزایش سرعت عکس العمل راننده کمک بسزایی می کنند. با بررسی پراید به وضوح می توان دید که ترمز چرخ های عقب از نوع کاسه ای بوده و با ترمز های دیسکی جلو متفاوت هستند.

استفاده از ترمز های کاسه ای در عقب اتومبیل نه تنها باعث افزایش زمان توقف اتومبیل می شود بلکه سیستم ABS را دچار ناهماهنگی می کند. در بسیاری از مواقع دیده شده که وجود چنین نکته ای عملا از فعال شدن سیستم ABS جلوگیری کرده و در نهایت به قفل شدن چرخ ها منتهی می شود. دارندگان پراید این امکان را در اختیار دارند که ترمز های عقب اتومبیل را تعویض کرده و به دیسکی تغییر دهند تا در نهایت به کاهش سرعت در زمان توقف و افزایش کنترل راننده کمک کنند. البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که انجام تغییرات اشاره شده هزینه بالایی داشته و طی فرآیندی طولانی امکان پذیر است. در این زمینه نه تنها باید توپی های هر کدام از چرخ های عقب به کلی تعویض شود بلکه کامپیوتر اصلی اتومبیل نیز نیاز به تعویض دارد تا با سیستم ABS و ترمز های دیسکی هماهنگ شود.

راحت اما خطرناک

یکی از نکاتی که در پراید های قدیمی وجود نداشته اما در مدل های جدید باعث رخ دادن تصادف می شود، فرمان هیدرولیک است. به طور کلی فرمان هیدرولیک نقش کلیدی در راحتی رانندگی دارد، اما پراید در این زمینه از یک ضعف بزرگ رنج می برد. تمامی اتومبیل های روز و حتی بسیاری از خودرو های تولید داخل در کنار فرمان هیدرولیک از یک کمک هیدرولیک نیز استفاده می کنند.

اگر با پراید های هیدرولیک تجربه رانندگی داشته باشید، به خوبی متوجه شده اید که فرمان این اتومبیل در سرعت بالا بیش از حد روان بوده و با یک حرکت ساده می تواند شما را از مسیر خارج کند. کمک هایی که در کنار هیدرولیک فرمان قرار می گیرند در اصل شرایطی را به وجود می آورند که با افزایش سرعت اتومبیل فرمان بیش از حد نرم نشده و راننده همچنان کنترل خوبی روی خودروی خود داشته باشد.

ارتقای سیستم تعلیق

دیگر گزینه ای که برای افزایش فرمان دهی اتومبیل وجود دارد، تغییر کمک ها و سیستم فنربندی است. در حال حاضر تمامی پرایدهایی که توسط کارخانه به فروش می رسند از کمک های روغنی استفاده می کنند. مطمئنا یکی از در دسترس ترین گزینه های موجود برای ایجاد تغییر و جلوگیری از تصادفات کمک فنر ها هستند. دارندگان پراید به راحتی می توانند تمامی کمک های اتومبیل را به نمونه های گازی روغنی تغییر دهند. در حال حاضر بهترین کمک های موجود در بازار مربوط به برند KSD می شود. پیش از این برند اشاره شده در کره تولید می شد اما اکنون این کمک ها در داخل ایران تولید می شوند.

لینک منبع : لینک به مطلب