آرامش را بیاموزید تا از زندگی لذت ببرید

ایست! عجله نکنید

می گویند طبیعت هرگز در کارهایش عجله نمی کند با این حال نقصی در کارش ندارد و همه چیز کامل به نظر می رسد. آیا شما با این گفته موافقید؟ یعنی امکان دارد بدون شتاب همه کارها را بموقع انجام داد؟

به نظر می رسد این تفکر با دنیای مدرن ما کاملا در تضاد است، جایی که همه چیز و همه کس در شتاب و عجله هستند. جایی که در آن تک تک انسان ها سعی می کنند حتی دقیقه ای بیکار نمانند و هر ساعت از روزشان را پر از کار و وظیفه می کنند، ما تصور می کنیم اگر مشغول کاری نباشیم، تنبل و بیکاره هستیم.

در حقیقت اغلب ما با نشان دادن این که چقدر پرمشغله هستیم با یکدیگر به رقابت می پردازیم.

ـ «من هزار تا کار دارم که باید انجام بدهم!»

ـ «واقعا! اما من ده هزار تا کار روی دستم مانده!»

و در این میان برنده کسی است که دیوانه کننده ترین برنامه کاری را در روز داشته باشد. کسی که با انرژی یک مرغ مگس خوار با عجله از کاری سراغ کار بعدی می رود، زیرا به اشتباه باور بر این است که چنین فردی مهم و بسیار موفق است. اگر به رفتار افراد عجول نگاه کنید، متوجه می شوید لحظه ای آرامش ندارند و سعی می کنند کارهای خود را خیلی سریع و با عجله انجام دهند و در آن واحد به دو یا سه کار می پردازند.

یک بازی غلط

متاسفانه بیشتر ما به اشتباه فکر می کنیم هر چه مشغول تر باشیم، موفق تر هستیم. ما بدون این که متوجه باشیم دست به بازی غلطی زده ایم. این بازی گرچه ممکن است در زمینه ای موفقیتی برایمان به همراه داشته باشد، اما در طولانی مدت بسیار مضر بوده و اثرات بد جبران ناپذیری روی روح و روان و کل زندگی مان می گذارد. در حقیقت سرعت انجام کار به اندازه تمرکز و آرامشی که باید روی کار داشته باشیم، مهم نیست.

وقتی عجله می کنیم، در واقع خود زندگی را از دست می دهیم. اگر قدم هایمان را آرام تر کنیم و از سرعت دیوانه وار خود بکاهیم، می توانیم از موهبت و زیبایی های زندگی لذت ببریم و با شگفتی متوجه خواهیم شد باز هم همه چیز مرتب و کامل پیش خواهد رفت. اما چگونه؟

تغییر تفکر

اولین و مهم ترین گام برای رفتاری آرام داشتن درک این موضوع است که اگر به جای پر کردن تمام لحظات زندگی تان با کارهای مختلف روزانه و با عجله انجام دادن آنها، رفتاری آهسته تر و پر از آرامش در پیش گیرید زندگی بهتری خواهید داشت. درحقیقت با این رفتار می توانید از هر لحظه زندگی تان بهترین فایده را ببرید.

مثلا با خود بیندیشید:

«کتابی را با سرعت بخوانید لذت بخش تر است یا با خواندن آرام در حوادث جذاب آن غرق شوید؟»

«ترانه ای را به سرعت جلو ببرید و فقط بخش هایی از آن را بشنوید بهتر است یا زمان گذاشته و با حوصله کل آن را واقعا بشنوید؟»

«غذایتان را با سرعت بخورید بدون این که از طعم آن لذت کافی ببرید بهتر است یا با حوصله و آرامش بخورید؟»

«ده کار را ـ به خیال خودتان ـ در آن واحد انجام دهید مناسب تر است یا یک وظیفه مهم را تا انتها تمام و کمال انجام دهید؟»

«برای دوست یا عزیزتان به اندازه کافی وقت بگذارنید بهتر است یا با عجله برایشان چند پیغام بگذارید؟»

با تامل روی موارد یادشده و موارد مشابه می توان به این نتیجه رسید که فقط با برداشتن گام های آهسته می توان طعم شیرین زندگی را کاملا چشید و سپاسگزار هر لحظه از آن بود و در حقیقت این ساده ترین علت شتاب نداشتن در زندگی است.

اگر شما یکی از افرادی هستید که گرفتار افکار و اعمال عجول و پرشتاب هستید دیگر وقت آن رسیده است که ذهن تان را دوباره مرتب کنید. اگر بپذیرید که زندگی باارزش تر از آن است که لحظاتش را با عجله از دست بدهید. براحتی می توانید از عهده این کار برآیید. روی رفتار جدید که نداشتن شتاب است متمرکز شوید و به خودتان قول بدهید هرطور شده روش زندگی تان را تغییر می دهید.

نمی توانم!

برخی از شما که این سطور را مطالعه می کنید، مسلما قبول دارید اگر می توانستید آهسته تر قدم بردارید، زندگی تان زیبا و جذاب تر می شد، اما به این نتیجه رسیده اید که نمی توانید. مثلا حرفه تان این اجازه را نمی دهد؛ زیرا نگران هستید اگر روی چند پروژه همزمان کار نکنید، منبع درآمدتان را از دست بدهید. یا زندگی در یک شهر بزرگ به شما اجازه آرامش نمی دهد. با خود فکر می کنید اگر منبع درآمد مطمئنی داشتید و مجبور نبودید پروژه های مختلف کاری را بپذیرید، مسلما می توانستید در منطقه ای زیبا ـ در روستا یا شهری کوچک ـ زندگی کنید و هرگز برای تمام شدن کارهایتان عجله نکنید، اما چنین چیزی نمی تواند برای شما حقیقت داشته باشد و همچون رویایی باقی می ماند، اما این طور نیست. هرکس که واقعا بخواهد، می تواند تغییر کند. او فقط باید مسئولیت درست زندگی کردن خود را به عهده بگیرد. اگر حرفه تان شما را به عجله کردن وامی دارد، روش کنترل کردن آن را به دست بگیرید. یا نوع کارتان را عوض کنید یا با کارفرمایتان صحبت کنید تا اندکی ساعات کاری تان را منعطف کند. حتی اگر لازم است شغل یا محل کارتان را عوض کنید؛ زیرا در نهایت شما مسئول زندگی خودتان هستید.

اگر در شهر پرجنب و جوشی زندگی می کنید که همه عجله دارند، بدانید شما مجبور نیستید مانند بقیه رفتار کنید. خیابان شلوغی را در نظر بگیرید که رانندگان با عجله راه را بر یکدیگر بسته و سعی می کنند با سرعت بیشتری به جلو برانند و به مقصد برسند، اما در انتها متوجه خواهید شد که فقط چند دقیقه زودتر از دیگری به مکان مورد نظر خود می رسند. با این حال هرگز دست از عجله کردن های بی مورد برنمی دارند و حتی ممکن است دردسرساز هم شوند. شما می توانید رفتاری خلاف آنچه که همه دارند، در پیش بگیرید. دست کم می توانید مدتی آرامش را تجربه کنید. مطمئن باشید چنان از آن لذت خواهید برد که دست از شتاب های بی فایده برخواهید داشت.

چند راهنمایی ساده

گرچه نمی توان برای تشویق رفتارهای آهسته بدون عجله راهنمایی گام به گام ثابتی برای همه تهیه کرد، اما مواردی هست که ممکن است به کارتان بیاید؛ البته این اتفاق در طول زمان رخ می دهد و نمی توان توقع داشت بلافاصله رفتارهای پرشتاب را ترک کرد:

۱ـ کمتر کار کنید

از تعداد پروژه های کاری و فهرست وظایف تان بکاهید. درواقع بیشتر از کمیت روی کیفیت متمرکز شوید. روزانه دو یا سه کار ـ یا حتی یک کار ـ بسیار مهم را در نظر بگیرید و با طمانینه به آن بپردازید. وظایف روزمره و کم اهمیت تر را می توانید اواخر روز انجام دهید.

۲ـ جلسات کاری کمتری داشته باشید

این جلسات بیشتر از مفید بودن، اتلاف وقت محسوب می شود. تا آنجا که می توانید وقت تان را در این جلسات هدر ندهید.

۳ـ انفصال از ابزارهای الکترونیک وقتگیر را تمرین کنید

گاهی اوقات بد نیست تلفن همراه، آی پد، رایانه و این ابزارها را که بسیار وقتگیر هستند، خاموش کنید. این وسایل نه ​تنها وقت باارزشتان را می گیرند، بلکه به شما اجازه نمی دهند از بودن در کنار عزیزتان لذت ببرید یا صرفا زمانی مناسب برای خود داشته باشید. زمانی که بتوانید بدون دغدغه کتاب بخوانید، به پیاده روی بپردازید یا حتی با آرامش غذا بخورید. شما می توانید حتی یک روز کامل از این ابزارها دور بمانید. مطمئن باشید لطمه ای نخواهید دید.

۴ـ وقت کافی در نظر بگیرید

اگر شما معمولا با عجله سر قرارهایتان حاضر می شوید، به این معناست که وقت کافی برای آنها اختصاص نمی دهید. اگر باید جایی بروید، حتما برای آماده شدن وقت مناسبی در نظر بگیرید تا مجبور نشوید برای حاضر شدن در محل مورد نظر عجله کنید.

۵ـ از بیکاری نترسید

این روزها مردم وقتی مجبورند منتظر چیزی بمانند، ناشکیبا می شوند. در این لحظات دوست دارند یا با تلفن همراه شان سر خود را گرم کنند یا مجله ای بخوانند. آنها با خود فکر می کنند بیکار ماندن فقط اتلاف وقت است و حتما باید کاری انجام دهند. در این گونه مواقع بهتر است از فرصت پیش آمده استفاده کرده و راحت و بی خیال در جای خود نشسته و از دیدن اطراف خود لذت ببرید. یا اگر در صفی ایستاده اید، می توانید با مردم صحبت کنید و حرف های آنها را بشنوید. این کار را تمرین کنید و پس از مدتی می بینید که آن را با لبخند انجام می دهید.

۶ـ از مسئولیت هایتان بکاهید

تمام مسئولیت های زندگی را به دوش خود نگیرید؛ زیرا این کار شما را به عجله کردن وامی دارد. تقسیم کار بهترین حالت است. در ضمن کارهای غیرضروری را هم حذف کنید. عجله نکنید تا زندگی شیرینی داشته باشید.

zenhabits.net

مترجم: نادیا زکالوند

لینک منبع : لینک به مطلب