شاید برای تان قابل تصور نباشد که زن سختگیر و غرغرویی مثل نارنجی که با مرد های قانون مند و چارچوب د ار هم به سختی می تواند کنار بیاید ، به جای ازد واج با د کتر عینکی یا کلنل گوش د راز، موشی بی خیال و سهل انگار مثل کپل را انتخاب می کند .

چرا کپل ها از نارنجی ها طلاق می گیرند ؟

شاید برای تان قابل تصور نباشد که زن سختگیر و غرغرویی مثل نارنجی که با مرد های قانون مند و چارچوب د ار هم به سختی می تواند کنار بیاید ، به جای ازد واج با د کتر عینکی یا کلنل گوش د راز، موشی بی خیال و سهل انگار مثل کپل را انتخاب می کند ، اما د ر د نیای واقعی هم کم نیستند زنانی که سال ها از مرد اید ه آل شان صحبت می کنند و برای همسر هنوز پید ا نشد ه شان خط ونشان می کشند ، اما د ر آخر مرد ی کاملا متفاوت با آنچه آرزو د اشتند یا لااقل اد عا می کرد ند آرزو د ارند را انتخاب می کنند . د ر این مطلب از اینکه زنان نارنجی با مرد های کپل خوش بخت می مانند یا نه، صحبت می کنیم و نگاهی به زند گی عاشقانه زن های غرغرویی می اند ازیم که همه چیز از نظرشان پر ایراد و آزار د هند ه است. اگر شما هم یک نارنجی هستید یا مرد ی کپل خواستگارتان شد ه، این مطلب را تا انتها بخوانید .

اگر بد ش می آید ، چرا جد ا نمی شود ؟

نارنجی که می خواهد همه ابعاد زند گی اش از قواعد خاصی پیروی کند ، حسابی به ظاهرش رسید ه. بینی اش را جراحی و به لب هایش ژل تزریق کرد ه تا ظاهری بی عیب و نقص د اشته باشد . او هر روز روی صورتش ماسک می گذارد و تمرین های «ریلکسیشن» انجام می د هد تا جوان بماند . با این وجود ، همسر او مرد ی چاق و خرخروست، مرد ی که از غذا د ل نمی کند و وقتی همسرش د ر حال شکایت از د یگران است، بی توجه به حرف های او خروپف می کند . نارنجی می گوید :« اینقد ر بد م میاد ازین مرد ای چاق خرخرو…» با این وجود چرا این د و د ر کنار هم ماند ه اند ؟ چرا نارنجی که همه رفتارهای همسرش از نظر او اشتباه و آزارد هند ه است، هنوز هم زیر یک سقف با او زند گی می کند ؟

مکمل خوب است یا مشابه؟

شاید تصور کنید تفاوت های بی شمار یک زوج می تواند آنها را همیشه د ر کنار هم نگه د ارد و بگویید زوج هایی مثل کپل و نارنجی که به ظاهر «مکمل» هم هستند ، شاد ترین زند گی ها را د ارند . اما از نظر روانشناسان این یک قانون همیشگی نیست. آنها می گویند بسیاری از زن و شوهرها با وجود تفاوت های زیاد می توانند زند گی مستد امی د اشته باشند اما پژوهش ها حاکی از این است که زن و شوهرهای مشابه، زند گی آرام تری د ارند . از نظر آنها مشابه بود ن د ر برخی ویژگی ها می تواند ضامن بقای یک زند گی باشد و د ر اغلب موارد زند گی یک نارنجی با یک کپل چند ان د وام نمی آورد و اگر هم بیاورد هر روز بساط د رگیری و جد ل این زوج فراهم است.

غر زد ن کپل را آزار نمی د هد ؟

نارنجی مد ام غر می زند و شکایت می کند . او انگار از هیچ لحظه ای از زند گی اش لذت نمی برد و از بود ن د ر کنار هیچ کسی خوشحال نمی شود . نارنجی حتی به همسرش هم رحم نمی کند و د ر لحظات خوشحالی اش او را به باد سرزنش می گیرد و از هر رفتار ریز و د رشتش ایراد می گیرد . با وجود چنین منفی نگری هایی چطور هنوز کپل با او زند گی می کند ؟

تکلیف شان روشن است

شاید برای تان سؤال باشد که نارنجی غرغرو و کپل همیشه آرام چطور د ر کنار هم زند گی می کنند . از نظر روانشناسان مشابهت د ر «پاید اری هیجانی» از اصولی است که می تواند ضامن بقای یک زند گی مشترک باشد . تکلیف کپل با نارنجی روشن است. د رست است که همسر او همیشه د ر حال غر زد ن است، اما کپل می د اند که همسرش قابل پیش بینی است و پاید اری هیجانی د ارد . به عبارت د یگر او می د اند که همسرش د ر هر حال غر می زند و به همین د لیل بعد از سال ها راه و رسم کنار آمد ن با این شخصیت را پید ا کرد ه است. اما اگر نارنجی فرد ی د م د می مزاج بود که یک لحظه د ر اوج شاد ی بود و لحظه بعد عبوس و غرغرو، قطعا کار کپلی که هیجاناتش پاید ار است و همیشه د ر آرامش به سر می برد ، برای کنار آمد ن با او سخت می شد .

تفاوت ها د رد سرساز نیست؟

د رحالی که کپل د وست د ارد د ر جمع د وستانش خوش بگذراند ، بود ن د ر کنار آد م های د یگر برای نارنجی کابوس است. او د وست د ارد همیشه تنها باشد یا د ر بهترین شرایط، وقتش را د ر د وره های کم جمعیت زنانه بگذراند ، به همین د لیل وقتی نارنجی بد ون هماهنگی با او د وستان قد یمی شان را به رستورانش د عوت می کند ، با واکنش شد ید همسرش روبه رو می شود و بعد از مهمانی هم برای فرار کرد ن از غرهای همسرش که روی هر کسی ایراد ی می گذارد ، باید خود ش را به خواب بزند .

برونگراها با د رونگراها کنار نمی آیند

د رست است که هم کپل و هم نارنجی، هیجاناتی پاید ار د ارند ، اما آنها چند ان هم وصله های مناسبی برای هم به شمار نمی آیند . از نظر روانشناسان، زوج هایی د ر کنار هم خوشبخت می شوند که د ر برونگرایی هم مشابه باشند و به یک میزان از بود ن د ر سکوت یا شلوغی د نیا لذت ببرند .

از طرف د یگر، توافق پذیری این زوج هم به یک اند ازه نیست. روانشناسان می گویند زوج هایی آیند ه خوبی د ارند که د ر توافق پذیری مشابهند ، اما د ر حالی که کپل با هر جمعی کنار می آید و می تواند د ر کنار هر کسی خوش بگذراند ، نارنجی با هر موشی نمی سازد و به عبارت د یگر توافق پذیری پایینی د ارد .

پد ر خوب همسری اید ه آل است؟

نارنجی د وست د ارد فرزند انش با چارچوب های مشخصی پرورش یابند و د ر مد رسه رفتن و د رس خواند ن هم از قانون های مشخصی پیروی کنند ، اما کپل د رحالی که برای رفتن پسرش به مد رسه د یر شد ه، با گفتن «پسرم مد رسه فرار نمی کنه!» او را به نشستن پای میز صبحانه د عوت می کند . حتما می توانید تصور کنید که نارنجی بعد از شنید ن این جمله چه حالی می شود و چقد ر غر می زند .

زن قانونمند ، همسر قانونمند می خواهد

اما تفاوت بعد ی کپل و نارنجی از این هم د رد سر سازتر است. د رحالی که بسیاری از طلاق ها به د لیل تفاوت زوج ها د ر «وظیفه شناسی» ثبت می شود ، کپل و نارنجی د ر این ویژگی اساسا متفاوت هستند . کپل بی خیال، همسری مقید و قانونمند د ارد که از نظر مسئولیت پذیری زمین تا آسمان با او فرق می کند . برای یک زن قانونمند ، هیچ چیز آزارد هند ه تر از این نیست که همسرش تا لنگه ظهر بخوابد و شب ها تا د یروقت بید ار بماند . برای چنین زنی خوشگذرانی های وقت و بی وقت مرد با د وستانش هم کابوس است و هد یه د اد ن یک بلیت سفر برای سورپرایز کرد نش حتی می تواند جرقه های د عوای د یگری را شعله ور کند ؛ چراکه این زن ها زند گی پیش بینی شد ه ای را د وست د ارند که همه چیز آن با قانون و حساب و کتاب است.

کپل از نارنجی جد ا می شود ؟

د رحالی که نارنجی همه را می رنجاند ، کپل به ساد گی به د وستش می گوید : «زنه د یگه؛ اخلاق زنا همینجوریه. یه چیزی میگن خود شون پشیمون میشن.» و ذره ای از بد خلقی همسرش تحت تاثیر قرار نمی گیرد . پس قطعا د ر چنین شرایطی، با وجود اینکه همه همکلاسی ها از سازش کپل با نارنجی د ر تعجب هستند ، این زوج را نمی توانیم وصله نامناسبی برای یکد یگر بد انیم. از طرف د یگر، نارنجی غیرقابل تحمل برای همسر کپلش همیشه «نارنجی جون» است. نارنجی جونی که همسرش می د اند زود جوش می آورد اما خیلی زود تهد ید هایش را فراموش می کند و به بهانه گیری هایش پایان می د هد .

چاره نارنجی ها ازد واج با کپل هاست

مثل «علف به د هن بزی باید شیرین باشه!» را شنید ه اید ؟ روانشناسان معتقد ند این مثل واقعا د ر مورد د نیای بعد از ازد واج کاربرد د ارد . از نظر آنها وجود ویژگی های مثبت یا منفی د ر یکی از د و طرف یا هرد وی آنها نمی تواند د وام یا جد ایی یک عشق را پیش بینی کند . گرچه وجود برخی موارد ، پیش آگهی منفی د ر مورد ازد واج د و طرف می د هد ، اما با وجود این اگر این موارد به ظاهر آزار د هند ه «بزی» مورد نظر را عذاب ند هد ، نمی تواند اثری منفی بر عشق آن زوج بگذارد .

برای مثال هر کسی نمی تواند با مرد ی که د ست بزن د ارد ، بسازد . اما یک همسر مازوخیستی که چند ان هم از عذاب کشید ن بد ش نمی آید ، به راحتی د ر کنار یک شوهر ساد یستی سال ها زند گی می کند . د ر مورد کپل و نارنجی هم با وجود همه آنچه گفته شد ، نمی توان گفت که زند گی با نارنجی، کپل را عذاب می د هد . اگر او مشکلی با غر زد ن های همسرش ند اشته باشد و همان طور که د ر اوج عصبانیت همسرش با آرامش می گوید «سخت می گیری نارنجی جون.» بتواند با آرامش از کنار خشم او بگذرد ، د یگر جای زیاد ی برای نگرانی د ر مورد زند گی مشترک آنها باقی نمی ماند .

اگر با نارنجی ازد واج کرد ه اید …

می د انیم زند گی د ر کنار یک نارنجی برای هرکسی آسان نیست. اما اگر همسرتان را با وجود چنین ویژگی د وست د ارید ، با رعایت این نکات د لایل همسرتان برای قهر و د عوا را کمتر کنید .

شما هم چشم تان را باز کنید

روز اولی که به خواستگاری می روید شش د انگ حواس تان را جمع کنید و اگر تفاوت های اساسی میان خود تان و او می بینید ، همانجا خد احافظی کنید . همه این تفاوت ها بعد ها می تواند مثل یک چماق هر روز بر سر شما بخورد .

به خط قرمزهایش نزد یک نشوید

اگر با یک نارنجی ازد واج کرد ه اید و قصد د ارید د ر کنار او بمانید ، باید برای کم کرد ن تنش ها تلاش کنید . شما قطعا بعد از چند سال زند گی مشترک می د انید که خط قرمزهای همسرتان کجاست و چه رفتارهایی او را از کوره د ر می برد ، پس با د م شیر بازی نکنید .

نشان د هید که شنید ه اید

بسیاری از غرولند های همسرتان به د لیل ترس از نشنید ه شد ن اتفاق می افتد . او شما را تهد ید می کند و از همان اول با توپ پر سراغ تان می آید تا بهتر شنید ه شود . اگر از همان آغاز به او نشان د هید که حرف هایش را می شنوید و قصد برآورد ه کرد ن خواسته های منطقی او را د ارید ، د یگر د لیلی برای غر زد ن باقی نمی ماند .

حرف بزنید

د رصورتی که می بینید خواسته همسرتان قابل اجرا شد ن نیست، خود تان را به بی تفاوتی نزنید . با او د ر این مورد صحبت کنید و د لایل تان را بگویید . شاید د ر جریان این بحث ها شما قانع شد ید و اگر هم نشد ید لااقل د لایل مخالفت تان را با او د ر میان گذاشته اید و به بی خیالی متهم نمی شوید .

بیان نارضایتی مشکل را حل می کند ؟

د رحالی که د کتر عینکی با وجود سرمایی و بیمار بود ن همسرش می گوید «من همسرم رو همین طور که هست د وست د ارم، سرمایی اگه اینجوری نباشه که د یگه سرمایی نیست!» نارنجی نمی تواند همسرش را همان طور که هست، بپذیرد . برای او از چاقی کپل گرفته تا ساد ه انگاری هایش همه آزارد هند ه است. او حتی خروپف های همسرش را هم نمی تواند تحمل کند و معلوم نیست د ر کنار مرد ی که زمین تا آسمان با او متفاوت است چطور روزش را شب می کند .

اگر ضمانت اجرایی نباشد ، فاید ه ند ارد

نارنجی از همه چیز ناراضی است و این نارضایتی را د ر د لش هم پنهان نمی کند . اشکالی ند ارد ! ابراز نارضایتی واکنشی طبیعی به شرایط آزار د هند ه است که به خود ی خود نمی تواند برای یک رابطه گران تمام شود . اما این رفتار د ر شرایطی د رد سرساز نیست که قد م های بعد ی اش هم د ر خد مت بیرون آمد ن از شرایط ناراضی کنند ه باشد . اگر فرد ناراضی تنها مسئله را بیان کند و شجاعت یا قد رت تغییر شرایط را ند اشته باشد ، تنها به یک موجود غرغرو تبد یل می شود که همیشه به د نبال بهانه ای برای ایراد گرفتن می گرد د .

ابراز نارضایتی تنها د ر شرایطی رفتاری بی خطر یا حتی با فاید ه است که فرد پیش از طرح کرد نش به اتفاقی که قرار است بعد از بیان نارضایتی بیفتند هم فکر کرد ه باشد . او باید د ر ذهنش د و راه را مجسم کرد ه باشد ؛ یعنی از یک طرف به این فکر کند که شاید بیان نارضایتی تغییری ایجاد کند و شرایط او را بهتر کند و از طرف د یگر انتظار این را د اشته باشد که تنها با گفتن موضوع چیزی عوض نشود و با این پیش بینی، اقد ام بعد ی را برای بیرون آمد ن از آن شرایط طراحی کرد ه باشد . او باید به سؤال «بعد ش چه؟» پاسخ د هد و برای مثال بگوید د ر صورتی که با بیان مشکل چیزی تغییر نکرد ، از رابطه بیرون می آیم، امتیازهایی را از فرد مقابلم د ریغ می کنم یا…

واقعیت این است که آد م ها تنها با شنید ن ناراحتی های ما به فکر تغییر شرایط نمی افتند . آنها وقتی مسئله را تنها د ر اند ازه چند د قیقه غر زد ن می بینند ، به خود زحمت تغییر شرایط را نمی د هند . غر زد ن مد اوم، د ست کمی از التماس کرد نی که از سر ناتوانی اتفاق می افتد ، ند ارد . د رواقع فرد غرغرو می گوید که من هیچ ابزاری برای تغییر شرایط زند گی ام د ر د ست ند ارد و التماس می کنم بعد از شنید ن غرها زند گی را برایم تغییر د هی. د ر چنین شرایطی حرف غرغرو به سرعت از سکه می افتد و از آنجا که تهد ید هایش هم ضمانت اجرایی ند ارد ، کسی زحمت تغییر شرایط و راضی کرد ن او را به خود نمی د هد .

چطور نارنجی نباشید

همه مرد ها کپل نیستند . اغلب آنها تحمل حتی یک روز زند گی با نارنجی ها را ند ارند و تحقیقات روانشناسان نشان می د هد که حتی یک مرد سالم هم می تواند به همسر نارنجی اش خیانت کند ، پس اگر با یک کپل آسان گیر ازد واج نکرد ه اید ، برای تغییر خود تان تلاش کنید . عجله کنید ! وقت زیاد ی برای نجات زند گی تان باقی نماند ه است.

چشم های تان را باز کنید

پیش از بله گفتن به خواستگارتان نگاهی به اید ه آل های خود تان بیند ازید . انتظار ند اشته باشید بعد از ازد واج همسرتان زیرورو شود . او همان کسی که امروز هست می ماند ؛ پس اگر احساس می کنید با تعریف شما از مرد زند گی متفاوت است، نگویید و زمینه را برای غر زد ن های بعد ی فراهم نکنید .

بد انید که غر می زنید

شاید مشکل از این ناشی شد ه باشد که شما هنگام غر زد ن نمی د انید د ر حال غر زد ن هستید . شاید فکر کنید تنها چند نکته کوچک را به همسرتان یاد آوری می کنید ، اما فراموش نکنید یک جمله ساد ه با احساسی که هنگام بیان کرد نش د ارید به غر زد ن شبیه نمی شود ، بلکه احساسی که فرد مقابل هنگام شنید نش پید ا می کند ، می تواند د لخور شد نش از غرغرو بود ن شما یا گذشتن از کنار آن را تضمین کند . پس اگر همسرتان از جمله به ظاهر ساد ه ای که گفته اید می رنجد و به شما واکنش نشان می د هد ، بپذیرید که باید د ر شیوه بیان خواسته های تان تغییری ایجاد کنید .

از کمال گرایی د ست برد ارید

همه ما می د انیم که مرد اید ه آل چه ویژگی هایی د ارد و هر زنی می د اند که شریک زند گی اش چقد ر با چنین مرد ی فاصله د ارد . اما نگاهی به خود تان بیند ازید . آیا شما هم زنی اید ه آل هستید ؟ قطعا نمی توانید به این سؤال پاسخ مثبت بد هید . شما باید از زاویه د ید همسرتان به موضوع نگاه کنید . شاید همسرتان با د ید ن رفتارهای آزاردهنده شما، مثل شما نارنجی بازی نکند و ساد ه از کنار ایراد های تان بگذرد . اما ساد ه گیری او به معنای کامل بود ن شما نیست، پس انتظار ند اشته باشید او هم کامل باشد .

مقایسه نکنید

مقایسه آفت زند گی مشترک است. اگر بخواهید همسرتان را د ر هر ویژگی با مرد های اطراف تان مقایسه کنید ، ناخود آگاه به یک نارنجی تبد یل می شوید .

کپن تان را نسوزانید

وقتی بی وقفه ایراد می گیرید و غر می زنید ، د یگر خواسته های منطقی تان هم شنید ه نمی شود . اگر می خواهید همسرتان به انتقاد های شما توجه کند و مهر نارنجی بود ن را به شما نزند ، کپن تان را د ر برابر او نسوزانید و مد ام انتقاد نکنید .

لینک منبع : لینک به مطلب