نوشتن رزومه خوب را دست کم نگیرید

سیاهچاله های رزومه کاری

امروزه نوشتن رزومه کاری خوب، یکی از مزیت های شما در پذیرش شغل است. رزومه خوب می تواند تاثیری نهایی و اصلی در فرآیند استخدام شما داشته باشد. اما گاهی اوقات ما با چند اشتباه کوچک باعث می شویم که رزومه نتواند تاثیر خود را داشته باشد و فرصت شغلی مناسبی را از دست بدهیم. در ادامه به بیان چند نکته کوتاه خواهیم پرداخت که به شما کمک می کند تا رزومه کاری بهتری بنویسید.

رزومه خود را قبل از فرستادن به چند نفر بدهید تا بخوانند و نظر بدهند: گاهی اوقات برخی اشتباهات کوچک که از دید ما پنهان است ممکن است رزومه را خراب کند. مثلا اشتباه تایپی یا خطا در واردکردن داده ها و اطلاعات. اینکه شما رزومه خود را به چند نفر بدهید تا نظر دهند و احیانا برخی از خطاهای آن را اصلاح کنند جلوی افتادن شما را در این سیاهچاله می گیرد.

رزومه باید تا آنجا که امکان دارد ساده باشد: از کشیدن جدول و شکل در رزومه خود اجتناب کنید. عموما کارفرمایان با انبوهی از رزومه های کاری سروکار دارند. پس قرار نیست اطلاعات تفصیلی شما در رزومه کاری تان باشد. مستقیم سر اصل مطلب بروید. کشیدن جدول و شکل فایده خاصی در جلب توجه کارفرما ندارد و ممکن است حتی آنها را گمراه کند. یک کارفرمای در حال استخدام، حوصله ای برای بررسی جزئیات انبوه گرافیکی رزومه شما ندارد.

درباره فرآیند استخدام موسسه و شرکت تحقیق کنید: مهم ترین چیز در رزومه این است که اطلاعات واردشده مناسب و مرتبط باشد. این تصور غلط را که در رزومه باید همه چیز نوشته شود کنار بگذارید. فقط به اطلاعاتی بپردازید که تصور می کنید برای آن شرکت واجد اهمیت اساسی است. برای فهمیدن اینکه اولویت های کاری و استخدامی شرکت چیست؛ باید تا آنجا که امکان دارد تحقیق کنید. این تحقیق می تواند از طریق آشنایان و افرادی باشد که برای آن موسسه کار می کنند یا احیانا با مراجعه به سایت اینترنتی آن شرکت به چنین اطلاعاتی دست پیدا کنید. آنگاه فقط اطلاعات مرتبط را می نویسید و نه همه چیز درباره خودتان را.

از کلیدواژه استفاده کنید: برای سهولت دسترسی کارفرما به اطلاعات، از کلیدواژه هایی استفاده کنید که بتواند نشان دهد علاقه مندی ها و توانایی ها شما چیست و کدام است. لذا ستونی به نام کلیدواژه درست کنید و در آنها این مطالب را بنویسید.

نامه معرفی ضمیمه کنید: بسیار مناسب است برای تکمیل اطلاعاتی که امکان مطرح کردن آنها در رزومه وجود دارد، نامه ای ضمیمه کنید و در آن درباره این مطلب بنویسید که چرا تصور می کنید شما برای آن کار شایسته تر از بقیه هستید. اگر شخصی را می شناسید که با آن شرکت ارتباط دارد یا در آن شرکت مشغول به کار است، با او صحبت کنید تا توصیه شما را به شرکت بکند. توصیه شفاهی یا کتبی می تواند تردیدهای شرکت برای استخدام شما را بزداید. معرفی نامه ها به تدریج در ایران هم، همچون سراسر جهان دارای اهمیت می شوند.

نمونه رزومه ببینید: تا آنجا که امکان دارد سعی کنید رزومه های کاری یا حتی تحصیلی افراد دیگر را ببینید. دیدن رزومه های دیگران باعث می شود موضوعات و مضامین تازه ای به ذهن شما خطور کند یا می تواند جلوی برخی اشتباهات را بگیرد. قبل از نوشتن رزومه خودتان حداقل رزومه ۱۰ نفر را ببینید و سعی کنید نکات مهم آنها را بنویسید. مخصوصا از اشتباهات درس بگیرید. مواردی که به نظر شما اغراق آمیز، زننده یا نامناسب می آیند، احتمالا به نظر دیگران هم این گونه خواهند رسید.

فرمت رزومه خود را انتخاب کنید: رزومه ها بنا به اهداف فرمت های مختلفی دارند. در رایج ترین تقسیم بندی، رزومه ها به سه نوع زمانی، ترکیبی و هدفمند تقسیم می شوند. رزومه زمانی رزومه ای است که شما به ترتیب تاریخی فعالیت های خود را در آن می نویسید. برای مثال تحصیلات دبیرستان، دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی. در صورتی از این نوع رزومه استفاده کنید که سابقه و زمینه زیادی در فعالیت مورد نظر داشته باشید. اما اگر در آن زمینه کم تجربه هستید از این نوع رزومه استفاده نکنید. عموما این نوع رزومه در سه بخش تحصیلات، سابقه کاری و مهارت ها نوشته می شود.

رزومه هدفمند رزومه ای است که تنها بر بخشی از سوابق کاری و تحصیلی شما متمرکز است و می کوشد آنها را برجسته کند. بنابراین رزومه های هدفمند می تواند انواع بسیار زیادی داشته باشد و شما برای هر نوع کاری یک رزومه هدفمند آماده کنید. شرکت های تخصصی در جست وجوی چنین رزومه هایی هستند و نه رزومه های زمانی.

رزومه های ترکیبی رزومه هایی هستند که ابتدا شما مهارت ها و تجربیاتتان را ذکر می کنید سپس تحصیلات و اموری از این دست را در ترتیبی تاریخی لیست می کنید. پس این نوع رزومه از دو بخش اصلی تشکیل می شود. این نوع رزومه سعی می کند محسنات و فواید هر دو نوع رزومه قبلی را در خود جمع کند و به نظر برای استخدام کاری از دو نوع رزومه دیگر مناسب تر است. در روزمه های ترکیبی می توانید بیشتر به مسائل زندگی شخصی خود از قبیل وضعیت تاهل یا مکان زندگی تان یا حتی علایق شخصی تان بپردازید. درست است که اولویت یک کارفرما برای انتخاب شما علایق شخصی تان نیست، اما او هم مثل شما یک انسان است و این مسائل می توانند بر او اثر گذار باشند.

لینک منبع : لینک به مطلب