نداشتن آگاهی از شیوه های صحیح برقراری ارتباط، باعث می شود که انسانها در محیطهای گوناگون خانوادگی، اجتماعی، و کاری یکدیگر را به درستی درک نکنند و این خود عامل اصلی بروز اختلاف در بین آنها می شود.

نقش مدیر در برقراری روابط انسانی

نداشتن آگاهی از شیوه های صحیح برقراری ارتباط، باعث می شود که انسانها در محیطهای گوناگون خانوادگی، اجتماعی، و کاری یکدیگر را به درستی درک نکنند و این خود عامل اصلی بروز اختلاف در بین آنها می شود. به عقیده برخی صاحبنظران، دلیل تمام مشکلات جهانی، برقراری ارتباط با یکدیگر است.

انسان در رفتار خود باید به دیگران احترام بگذارد هر جا که به یک انسان و شخصیت او احترام و اعتبار داده شود استعدادها و توانائیهای او پرورش یافته است چون فقط به این واسطه است که می توان دل انسان ها را بدست آورد. اگر مدیر به همکاران خود احترام بگذارد. آنان هم در مقابل به او احترام می گذارند.

بدون شک در وزارت آموزش و پرورش نقش مدیر بسیار حساس، مهم و چشمگیر است و اوست که سنگینی کلیه مسئولیتها و به چرخش در آوردن نظام مدرسه را به نحو احسن به عهده دارد و موفقیت و شکست دستگاه آموزش و پرورش به شایستگی و عدم شایستگی او بستگی دارد.

رابطه مدیر با بقیه افراد آموزشگاه مثل رابطه مادر با فرزند است همانطور که رفتار اعضای خانواده با یکدیگر عاطفی و صمیمانه است روابط افراد و مدیر در آموزشگاه چنین است هرچه این رابطه عاطفی تر باشد انجام کارها راحتتر و خلاقیت نیروها بیشتر است.

مدیر آموزشگاه زمانی مدیر موفقی است که توانسته باشد رابطه خوبی با اعضای مدرسه برقرار کند و افراد او را صمیمانه دوست دارند و او می داند که در آموزشگاه او چه می گذرد و این درک را تنها از طریق برقراری روابط نزدیک با افراد استنباط کرده است.

کارکنان در بدو ورود به سازمان انتظار دارند با جو سازمانی مطلوب و حمایت آمیزی مواجه شوند تا در لوای آن، نیازهای خود را تأمین نمایند. ایجاد چنین جوی از وظایف مدیران است. این وظایف در مدارس بسیار سنگین تر و محسوس تر از سایر سازمانها می باشد، چرا که در فرایند عملیات مدرسه، انسان نقش عمده و چشمگیر دارد. مدیر مدرسه موظف است در میان معلمان محیط دوستی و همکاری ایجاد نماید، قویترین انگیزش انسانی این است که دوست و همکار باشد. مدیر موظف است ضمن ایجاد این صمیمیت و همکاری و دوستی در میان معلمان، رفتار آنان را به سمت مسائل آموزشی و تخصصی هدایت نماید و از این طریق نسبت به برقراری تبادل افکار عمومی و تخصصی در مدرسه اقدام کند.

به اعتقاد صاحبنظران مشکلات حاد معلمان در محیط کار، اثر سویی بر کبفیت آموزشی در مدارس کشور می گذارد. زیرا حفظ و نگهداری معلمان، مستلزم ایجاد شرایط مطلوبی است که به عملکرد رضایت بخش معلمان منتهی می گردد.

به هر حال، مدیران از این مسأله غافل هستند که غالباً رفتار آنها را افراد و گروههایی که با آنها ارتباط دارند به نحوی مورد داوری و ارزشیابی قرار می دهند. از جمله کسانی که بطور مستقیم با مدیران مدارس سروکار دارند، معلمان هستند. بنابراین، معلمان بهترین داوران درباره اثر بخشی رهبری آموزشی، مدیران هستند.

صدیقه ملائیان

لینک منبع : لینک به مطلب