اگر بخواهیم پرفروش ترین فیلم های ترسناک تاریخ را بر گزینیم، به فهرستی می رسیم که در ذیل با توضیحات مربوطه می آید.

پرفروش ترین فیلم های ترسناک تاریخ

اگر بخواهیم پرفروش ترین فیلم های ترسناک تاریخ را بر گزینیم، به فهرستی می رسیم که در ذیل با توضیحات مربوطه می آید. شاید نتوان به طور صد در صد گفت که این فیلم ها با همین ترتیب و توالی لزوماً بهترین آثار هارور (وحشت) هم هستند بخصوص که اثری از «درخشش» شاهکار سال ۱۹۸۰ استنلی کوبریک و «بچه رزماری» کالت کلاسیک اواخر دهه ۱۹۶۰ رومن پولانسکی در این لیست مشاهده نمی شود اما این فهرست آن قدرها هم دور از چنان صنعتی نیست و با نظر اکثر کارشناسان در خصوص بهترین فیلم های این ژانر با قدری جابجایی و تغییر رتبه و جایگاه بعضی از آنها و البته افزوده شدن غایبانی نظیر آن چه نام شان آمد، همخوانی دارد.

۱ ژوراسیک پارک (۱۹۹۳): ۴۰۲ میلیون دلار

مهمترین خصلت این فیلم استیون اسپیلبرگ طول مدت شگفت انگیز اکران عمومی آن است که ۱۸ ماه به درازا کشید و در دوره و زمانه ای که حتی ۸ هفته بر اکران بودن یک توفیق مهم تلقی می شود، رقم ثبت شده توسط «پارک ژوراسیک» باور نکردنی نشان می دهد، ظهور و قیام دایناسورها در یک پارک تفریحی و خطر له شدن آدم های شوکه شده بر اثر این روند حتی با کمک اسپشیال افکت ۲۱ سال پیش همکاران اسپیلبرگ آن قدر تاثیرگذار است که وقتی در سال ۲۰۱۳ نسخه ۳ بعدی آن مجدداً اکران شد، باز هم فروش هفتگی کرد و به ساخت قسمت های دوم و سوم فیلم نیز منجر شد که البته فروش قسمت اول را نداشتند اما دومی هم جای بالایی را در فهرست پیش روی تان به خود اختصاص داده است.

۲ حس ششم (۱۹۹۹): ۲۹۳ میلیون دلار

اولین فیلم عمده هالیوودی نایت شیامالان و به واقع بهترین کار این هندی مبتکر، واقعاً ترسناک و یک تریلر حقیقی است و با این که پیشتر هم در مورد مردگانی که نمی دانند مرده اند فیلم هایی ساخته شده بود اما این یکی سر راست ترین و تأثیرگذارترین بود و کاراکترهای بروس ویلیس و هیلی جوئل اوسمنت فقط در پایان فیلم می فهمند که اگر اوسمنت صاحب این توان غیرمتعارف است که مردگان را ببیند، به این دلیل ساده است که خودش هم مرده است. تکیه کلام اوسمنت در این فیلم با مضمون «من مرده ها را می بینم» به سرعت به یکی از معروف ترین عبارات در تاریخ سینما تبدیل شد و نشانه شناسایی مرده ها که وجود یک لخته خونی در پشت سرشان بود دیدن آنها را از منظر کاراکتر اوسمنت و البته تماشاگران یکه خورده فیلم ترسناک تر می کرد. فیلم در همان هفته اول اکرانش ۲۶ میلیون دلار فروخت و نزدیک به ۱۱ ماه متوالی بر اکران ماند.

۳ «آرواره ها» (۱۹۷۵): ۲۶۰ میلیون دلار

وجود یک کار دیگر از استیون اسپیلبرگ در بالاهای لیست از استعدادهای فوق العاده مردی سخن می گوید که اصولاً قرار نیست ساختن کارهای هارور و وحشت آفرین از مهارت هایش باشد و چنین چیزی را هم کسی از او نطلبیده است.

باید تذکر دهیم که اگر قیمت بلیت های سینما ۳۹ سال پیش به اندازه امروز بود و مسایلی مثل تورم و قدرت خرید پول ها در تنظیم این فهرست لحاظ می شد، «آرواره ها» در صدر قرار می گرفت و الان بیشتر از ژوراسیک پارک پولی در آورده بود. توفیق «Jaws» به حدی بود که بر مبنای آمار آن زمانش عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ را هم با احتساب تمامی ژانرها کسب کرد و چیزی حدود دو سال هم صاحب این مقام بود. آرواره ها داستان خون بار حمله یک کوسه به ساحلی در آمریکا و بلعیده شدن چند شناگر توسط وی و پراکنده شدن ترس عظیم از این رویداد در دل اهالی آن منطقه و در نهایت تقابل چند شکارچی حرفه ای با این موجود است. ناگفته نماند که اسپیلبرگ به خاطر پیشرفته نبودن جلوه های ویژه از این نعمت در زمان ساخت فیلمش تقریباً بی بهره بود و اسپشیال افکت، عملاً چیز زیادی را به عظمت و هولناک بودن کوسه در متن قصه او نیفزود و بعلاوه موجود فلزی ای که وی به عنوان الگو و نماد کوسه ساخته بود، خراب شد و مدتی از کار افتاد و او مجبور شد بسیار کمتر از آن چه می خواست، این حیوان قاتل را نشان بدهد و البته این نیز استادی اسپیلبرگ را به اثبات می رساند که از ترس یک چیز ندیده هم، مردم را به هراس انداخت و دائماً در این اضطراب قرار داد که اگر ببینند، چه رخ خواهد داد!

۴ «من یک افسانه هستم» (۲۰۰۷): ۲۵۶ میلیون دلار

این فیلم با شعار «آخرین مرد روی کره خاکی آن قدرها هم تنها نیست» پخش شد و همین مسئله و قرار داشتن ویل اسمیت که در زمان پخش فیلم در اوج شهرت و محبوبیت اش بود، در مرکز قصه، بر فروش فیلم افزود. فیلم بر اساس رمان معروف سال ۱۹۵۴ ریچارد ماتیسون ساخته شده و دنیای بعد از یک فاجعه هسته ای را نشان می دهد که به ظاهر فقط یک مرد (اسمیت) و سگ او در آن زنده مانده اند اما قصه به آرامی مشخص می کند که موجوداتی زامبی وار و ترسناک هم در سایه ها و تاریکی ها هستند که آن مرد را قدم به قدم تعقیب می کنند و سرانجام مقابل او سبز می شوند. پخش فیلم به شیوه پیشرفته ای مکس که بعد از آن بیش از پیش باب شد نیز در فروش فیلم تأثیر گذار بود.

۵ «جنگ دنیاها» (۲۰۰۵): ۲۳۴ میلیون دلار

یک کار دیگر از استیون اسپیلبرگ سند دیگری از استادی او در ساخت کارهای تریلر (دلهره آور) و موقعیت هایی است که ترس از مرگ را بر انسان ها مستولی می سازند. فیلم درباره حمله بیگانه ها و تمدن های ناشناخته فضایی به کره خاکی و تبعات آن است اما خیلی ها ترجیح دادند آن را مصداقی از واقعه ۱۱ سپتامبر بدانند و اسپیلبرگ هم با اسیر نشان دادن آمریکایی ها در خاک خودشان بر شدت این باور افزود. البته از حق نباید گذشت که در میان فیلم های مربوط به حمله فضایی ها به کره زمین این از همه ترسناک تر است و حضور تام کروز که بر خلاف معمول به خاطر وقایع منفی زندگی خصوصی اش در آن مقطع زمانی نه یک عامل فروش بلکه عنصر تنزل فیلم محسوب می شد، از توفیق آن نکاست.

۶ «جن گیر» (۱۹۷۳): ۲۳۲ میلیون دلار

اگر میزان فروش مبنای تنظیم این لیست نبود و کیفیت و میزان ترس زایی مدنظر قرار می گرفت یا قیمت بلیت ها در زمان اکران «جن گیر» به اندازه امروز بود، فیلم افسانه ای ویلیام فردکین بی شک در صدر قرار می گرفت و در حالت دوم فیلم حداقل ۹۰۰ میلیون دلار می فروخت. فیلم ۴۱ سال بعد از عرضه اگر ترسناک تر از آن موقع جلوه نکند، کمتر هم هراس ایجاد نمی کند و حلول شیطان در جسم یک نوجوان (لیندا بلر) و سیاه شدن روزگار اطرافیان او و فراخوانی چند جن گیر حرفه ای و همچنین یک کشیش برای سرکوب هیولای درون وی با نوع بسیار تاثیرگذار بیان آن توسط فردکین می تواند هر فرد مدعی شجاعت را هم از سالن محل نمایش فیلم فراری بدهد و واقعاً ترسناک ترین فیلم تاریخ است. فیلم در اوایل دهه ۲۰۰۰ در دو ورسیون بازسازی و به گونه ای هم دنباله سازی شد اما آن ورسیون ها به جای کسب هویت مستقل بیشتر ابهت فیلم اورژینالی را نشان داد.

۷ «دنیای گمشده: ژوراسیک پارک» (۱۹۹۷): ۲۲۹ میلیون دلار

این فیلم و به روایت بهتر «ژوراسیک پارک ۲» که ادامه ای بر وقایع فیلم نخست بود، به فروش فیلم نخست نرسید ولی باز هم رکوردهای تازه ای را بر جای نهاد. از آن جمله بود ۷۲ میلیون دلار فروش در همان ۳ روز نخست اکران و رسیدن به ۹۰ میلیون دلار در پایان روز چهارم. اگر در فیلم اول استیون اسپیلبرگ ابتدا کلی مقدمه چینی و سپس حمله دایناسورها را به انسان ها ترسیم کرد، این یکی بلافاصله و بدون مقدمه به سراغ تهاجم ها و ویرانی حاصله رفت و به قول جف گوادبلام که در هر دو فیلم حاضر است، فیلم این بار هر گونه رحمی را کنار گذاشت.

۸ «نشانه ها» (۲۰۰۲): ۲۲۷ میلیون دلار

دیگر فیلم نایت شیامالان در ۱۰ جای نخست فهرست نشانگر مهارت این کارگردان هندی مقیم هالیوود در ترس آفرینی است و با این که او طی ۱۵ سال اخیر فیلم های ناموفق هم کم نساخته، اما وقتی کارهای او خوب از آب در آمده اند، واقعاً خوب بوده اند و این یکی از آنهاست. این فیلم در همان هفته نخست اکرانش ۶۰ میلیون دلار فروخت و این رقم، سومین شروع برتر یک فیلم در تاریخ آمریکای شمالی در ماه اگوست (مرداد) را تا آن زمان به ثبت رساند. این بار بیگانه های آمده از فضا با جا گرفتن در فضای بین محصولات گیاهی و درون مزرعه مقابل خانه کاراکتر مل گیبسون ترسی پنهان را در اذهان تماشاگران می کاشتند ولی شیامالان تا سر حد امکان و بخصوص در دو سوم نخست فیلم قیافه این موجودات را اصلاً رو نکرد و وقتی هم آنها را به نمایش نهاد، این موجودات آن قدر کوچک و موهوم و نازک و ظریف بودند که تماشاگران از خود می پرسیدند آیا همه ترس های دقایق قبلی بجا بوده و ارزش اش را داشته است یا خیر. با این حال هیجان سازی ذره ذره شیامالان کارش را کرد و تماشاگران چون از ابتدا با هراس در این مزرعه آشنا و همسو شدند، آن را تا پایان نیز همراهی کردند.

۹ «جنگ جهانی زد» (۲۰۱۳): ۲۰۲ میلیون دلار

جدیدترین حمله زامبی ها به کره زمین که از تمامی قبلی ها هم بزرگتر است و مقابله تقریباً یک تنه براد پیت با آن اثرش را گذاشت و یکی از پرفروش ترین فیلم های سال ۲۰۱۳ را موجب شد. زامبی ها تا می توانند مردم بینوا و گریزان را گاز می گیرند و می کشند و تماشاگران نمی توانند چشم های خود را حتی یک لحظه از صحنه بر گیرند، موفقیت تجاری فیلم در حالی شکل گرفت که گزارش های مربوط به اختلاف شدید بین براد پیت و مارک فارستر کارگردان فیلم از سر و روی مطبوعات بالا رفته بود و یکی دو سکانس فیلم نیز قبل از عرضه به سبب مخالفت سران استودیوی سازنده آن (پارامونت) از نو گرفته شده بود. فروش عالی فیلم مشکلات فوق را از یادها برده و پارامونت را به ساخت قسمت دوم آن وا داشته است. البته فارستر با دیدن معضلاتش در زمان ساخت قسمت اول، از فیلم دوم کنار کشیده است.

۱۰ «هانیبال» (۲۰۰۱): ۱۶۵ میلیون دلار

قسمت دوم «سکوت بره ها» به لحاظ کیفی اصلاً به سطح قسمت اول نرسید و کنار کشیدن جودی فاستر از این دنباله سازی به رغم انتصاب جانشینی نامدار برای او ـ جولی ین مور ـ فقط یک شکست را برای هانیبال گواهی می داد اما چنین نشد و همین که آنتونی هاپکینز رل پزشک آدمخوار ـ هلنیبال لکتر ـ را تکرار کرد، برای موفقیت اقتصادی آن کفایت کرد و در همان هفته اول ۵۸ میلیون دلار سود به بار آورد که برای یک فیلم ترسناک رقم بسیار بالایی است. کارگردان این قسمت ریدلی اسکات بزرگ است اما باید پذیرفت که به رغم فروشی که بر شمردیم و این فیلم را در جایگاه دهم پرفروش ترین آثار سبک هارور تمامی دوران ها نشانده، وی نتوانسته است ریتم پرطرفدار داستانی فیلم اول را تکرار کند. البته توماس هریس نویسنده این داستان ها از هر دو فیلم ناراضی است و هنوز هم تعجب می کند که چطور مخلوق آدمخوار و منفور وی از نگاه فیلمسازان تبدیل به یک ضد قهرمان محبوب بینندگان شده که افسر پلیس در جستجوی خود ـ کلاریس ـ را از چنگ افرادی ظاهراً موجه اما به واقع ترسناک تر از خود رهایی می بخشد.

بد نیست متذکر شویم که رده های ۱۱ تا ۱۷ این فهرست به ترتیب متعلق به فیلم های «آن چه در زیر جای دارد» (محصول ۲۰۰۰ و با ۴/۱۵۵ میلیون دلار فروش)، «مومیایی یک» (محصول ۱۹۹۹ و با ۳/۱۵۵ میلیون دلار فروش)، «Gremlins» (محصول ۱۹۸۴ و با ۱۵۳ میلیون دلار فروش)، «پروژه بلیرویچ» (محصول ۱۹۹۹ و با ۱۴۰ میلیون دلار فروش)، «The Conjuring» (محصول ۲۰۱۳ و با ۱۳۷ میلیون دلار فروش)، «سکوت بره ها» (محصول ۱۹۹۱ و با ۱۳۱ میلیون دلار فروش) و «حلقه» (محصول ۲۰۰۲ و با ۱۲۹ میلیون دلار فروش) است.

لینک منبع : لینک به مطلب