در این مقاله شما می توانید اطلاعات مرور اینترنتی خود را با استفاده از قابلیت Private mode مرورگر اینترنتی خود، محرمانه نگاه دارید

قابلیت مرور محرمانه در مرورگرهای اینترنتی

این یک جنگ در حال جریان است، شرکت های بزرگ و کوچک سعی می کنند که اطلاعات مرور اینترنتی و عادت های ما را ردیابی کنند، درحالیکه ما سعی می کنیم در حد ممکن اطلاعات خود را محرمانه نگاه داریم. به همین دلیل، زمانی که مرورگرهای اصلی، قسمت Private mode (حالت خصوصی) خود را راه اندازی کردند، این قضیه خیلی سر و صدا به راه انداخت. در نهایت ما می توانستیم با یک کلیک موس، خود را نامرئی کنیم … مگر نه؟

نه دقیقاً !

حالا خصوصی (private mode) واقعاً آن قدر که شما فکر می کنید خصوصی نیست. بر طبق استفاده ای که شما از این قابلیت انجام می دهید، ممکن است دقیقاً چیزی باشد که شما به آن نیاز دارید، ولی شنلی برای نامرئی شدن در اینترنت نیست، و اگر شما با کارهایی که انجام می دهد و کارهایی که انجام نمی دهد آشنا نباشید، ممکن است صدمه زیادی از آن بخورید.

حالت خصوصی (private mode) چه کاری انجام می دهد؟

به طور خلاصه، مد خصوصی جلوی ذخیره شدن اطلاعات مرور شما در کامپیوترتان را می گیرد. در تمام مرورگرهای مهم، حالت خصوصی دو کار جالب انجام می دهد: کوکی ها را پاک کرده و فایل های موقت و تاریخچه مرور (history) را از بین می برد. کوکی ها، به سایت ها، تبلیغ کننده ها و افراد و سیستم های دیگر اجازه می دهد که مرور شما را ردیابی کنند و تاریخچه مرور به یک فرد دیگر، مثلاً همکار شما، اجازه می دهد که بتواند بفهمد شما در ۲ ساعت اخیر، چه سایت هایی را بازدید کرده اید.

البته پاک کردن کوکی ها، باعث می شود سایت هایی همانند سایت های فروشگاهی و سایت های بازی نتوانند به طور مثال سبد خرید شما را از قبل پر کرده بودید ذخیره کرده و در بازدید بعدی آن موارد را به شما نشان دهند. و پاک کردن تاریخچه مرور باعث می شود که دفعه بعد که شما خواستید یک سایت را از بین سایت های جدیدی که بازدید کرده بودید پیدا کنید، نتوانید این کار را انجام داده و نوار آدرس، به طور خودکار آن آدرس را تکمیل نکند. بعلاوه، اگر قابلیت ذخیره اسم رمزها را در مرورگر خود فعال کرده باشید، این عملکرد برای اسم رمزهای واردشده در حالت خصوصی لحاظ نخواهد شد، پس حتماً اسم رمزهایی که در حالت خصوصی ایجاد می کنید را به خاطر بسپارید.

با وجود اینکه شما می توانید به طور خصوصی، قابلیت ذخیره کوکی ها و تاریخچه بازدید را برای مرورگر خود غیرفعال کنید، ولی حالت خصوصی این اجازه را به شما می دهد که تنها با یک کلیک موس، هر زمانی که لازم داشتید آن ها را غیرفعال کنید.

Safari

اپل، اولین شرکتی بود که حالت خصوصی را ایجاد کرد (در سال ۲۰۰۵) و اسم Private Browsing را بر روی آن گذاشت. گزینه Private Browsing در منوی Safari به راحتی قابل پیدا کردن است. وقتی که آن را انتخاب می کنید، مرورگر از شما می پرسد که آیا واقعاً می خواهید از سیستم مرور محرمانه استفاده کنید یا خیر. زمانی که شما به طور محرمانه مرور می کنید، Safari کوکی های موقت را قبول کرده تا بتوانید کارهای خرید و یا موارد دیگر را انجام دهید، ولی زمانی که حالت محرمانه را غیرفعال می کنید، این کوکی ها پاک می شوند.

علاوه بر پاک کردن کوکی ها و تاریخچه مرور، مرور محرمانه لیست دانلودهای کامل شده در زمان حالت محرمانه را از پنجره Downloads مرورگر پاک کرده و تمام عبارت های جستجو شده و آدرس های واردشده، بعد از خروج از حالت محرمانه از بین خواهند رفت. بعلاوه، Safari در زمان حالت محرمانه، سینک کردن اطلاعات با iCload را نیز متوقف می کند.

Internet Explorer

مایکروسافت به حالت محرمانه خود "Inprivate Browsing" گفته، و زمانی که کار مرور محرمانه شما تمام شد، تمام ردهای مرور شما را پاک می کند. برخلاف Safari که تمام مرورگر شما را به حالت محرمانه وارد می کند، شما با Internet Explorer می توانید برخی از زبانه ها را به صورت محرمانه باز کنید و با بقیه به صورت طبیعی کارکنید. اینکار، قابلیت های جدیدی را در اختیار شما قرار می دهد، همانند باز کردن دو ایمیل گوگل در آن واحد.

برای باز کردن یک زبانه Inprivate ، گزینه "New InPrivate Tab" را از منوی “Tools” انتخاب کنید (در صورت ندیدن منوها، کلید Alt را فشار دهید)

Chrome

زمانی که شما گزینه "New Incognito Window" را از منوی Chrome انتخاب می کنید، شما وارد حالتی می شوید که گوگل نام Incognito را بر روی آن گذاشته است (یا بجای آن از ترکیب Ctrl + Shift + N استفاده کنید). همانند مرورگرهای دیگر، کروم در حین دوره مرور محرمانه شما، کوکی ها را قبول کرده، ولی بعد از خارج شدن از این حالت، آن ها را پاک می کند. همچنین تاریخچه مرور شما را نیز پاک می کند. همانند Internet Explorer، کروم به شما این قدرت را می دهد که به طور همزمان، مرورگر عادی و محرمانه را باز کنید، پس مراقب باشید که اشتباهاً از یک پنجره عادی برای انجام کارهای محرمانه خود استفاده نکنید.

یکی دیگر از مواردی که در استفاده از حالت محرمانه کروم باید مراقب آن باشید، این است که در صورتی که در این حالت، به حساب گوگل خود وصل شوید (Google Account)، مرورهای بعدی شما در تاریخچه آنلاین اینترنتی شما ثبت می شود. برای اینکه کاملاً رد مرور خود را پاک کنید، لازم است که از اکانت گوگل خود، Web History را غیرفعال کنید.

Firefox

مرور محرمانه در فایرفاکس نیز تمام موارد معمول را پاک کرده و هیچ کوکی، کش و یا تاریخچه ای مرور شما باقی نمی گذارد. بعلاوه، فایرفاکس این قابلیت را در اختیار شما قرار می دهد که همیشه به صورت محرمانه اینترنت را باز کنید (برای فعال کردن این قابلیت، باید به قسمت Preference مرورگر خود مراجعه کنید). برای مرورهای محرمانه دوره ای، گزینه “New Private Window" را از منوی File مرورگر خود انتخاب کنید (یا از ترکیب Ctrl + Shift + P) استفاده کنید.

مرور محرمانه چه کاری را انجام نمی دهد؟

بزرگ ترین نقص مرور محرمانه این است که سایت ها همچنان می توانند با استفاده از IP رایانه شما، مرور شما را ردیابی کنند. علاوه بر این، ISP (ارائه کننده خدمات اینترنت) شما، و قسمت IT شرکت شما نیز می تواند این کار را انجام دهد. در هر صورت، حالت محرمانه برای دسترسی به سایت هایی که در زمان کار نباید به آن ها مراجعه شوند (همانند Facebook) نباید استفاده شود. همچنین مودم خانه شما، در صورتی که شما و یا یک شخص دیگری آن را در حالت ثبت استفاده (log usage) قرار دهد، می تواند به شما خیانت کند.

حالت خصوصی معمولاً کوکی ها را به طور کامل بلوکه نمی کند، پس فعالیت های مرور شما همچنان قابل ردگیری خواهد بود. خیلی از مرورگرها قابلیت "عدم ردگیری" را در اختیار مصرف کننده ها قرار می دهند، ولی به خاطر داشته باشید، که قابلیت عدم ردگیری خیلی شبیه این است که به کسی بگویید با شما تماس نگیرد، و انجام شدن و یا نشدن آن، بستگی به شخص و یا سیستم مقابل دارد. حرف کلی: از اینکه فعالیت شما مورد ردگیری قرار نخواهد گرفت مطمئن نباشید.

اگر شما در زمان مرور محرمانه، فایلی را بر روی کامپیوتر خود ذخیره کرده باشید، آن فایل ها بر روی کامپیوتر شما باقی خواهند ماند، تا زمانی که به طور دستی خودتان آن ها را پاک کنید.

در نهایت، حالت خصوصی شما را از شر برنامه های جاسوسی که عادات مرور شما را ردگیری می کنند رها نمی سازند و همان طوری که زمانی یک صفحه Incognito را در مرورگر کروم باز می کنید گوگل به شما یادآوری می کند، هنوز هم افرادی که پشت سر شما قرار دارند، می توانند در صفحه مانیتور کارهای شما را ببینند!

wiki.۵۰۴۰.ir

لینک منبع : لینک به مطلب