شما به عنوان یک خریدار گوشی هوشمند احتمالا نیمی از عمر خود را در خواب به سر می برید و نیمی دیگر را صرف به روز رسانی اپلیکیشن هایتان می کنید؛ دردسرهای یک گوشی هوشمند چند میلیون تومانی بعضی وقت ها غیرقابل تحمل می شود.

مصائبِ موبایل ها با ضررهای میلیون تومانی

ناامیدکننده است. همین دیروز برای گوشی جدید حدود یک و نیم میلیون تومان خرج کرده اید و به خودتان حق می دهید که حداقل برای یک مدت طولانی بدون دغدغه برایتان کار کند اما گوشی هوشمند جدیدتان به معنای واقعی کلمه تصمیم گرفته شما را دیوانه کند.

در مرحله اول ممکن است خیال کنید گوشی که شما خریده اید خراب است اما با مراجعه به شرکت گارانتی کننده متوجه می شوید همه چیز سر جای خود قرار دارد و تمام گوشی های هم مدل شما این مشکل را دارند. این مسئله بیشتر برای باتری گوشی ها پیش می آید.

بیشتر مردمی که برای اولین بار یک گوشی هوشمند می خرند در همان روزها و هفته های اول متوجه می شوند باتری گوشی شان زود تمام می شود، حتی خیلی زود و در عرض کمتر از ۲۴ ساعت. تازه پس از هر بار تخلیه باتری، در شارژ مجدد دیر عمل می کند.

دسته دیگری با نصب نرم افزارها مشکل دارند و می گویند گوشی شان اجازه نمی دهد نرم افزارهای جدید را نصب کنند. بعد از مدتی، دردسرهای هنگ کردن رخ می دهد و بیشتر از همه کاربران عجول را ذله می کند.

ایرادات نصب اپلیکیشن روی حافظه های جانبی، پرش آنتن و گیرندگی wifi در مرحله بعدی به سراغ تان می آید و اگر با همه آنها کنار بیایید چیزی در حدود یک سال بعد مدل جدید گوشی تان می آید و محبوب میلیون تومانی تان دیگر ارزش گذشته را ندارد. تازه این به شرطی است که در یک سال گذشته گوشی تان را ندزدیده باشند.

۱ نصب نرم افزار

فرقی نمی کند که یک آی فون خریده باشید یا یک گوشی لوکس اندرویدی. برای نصب نرم افزار چاره ای جز استفاده از فروشگاه های نرم افزاری گوگل و اپل ندارید. برای این کار باید یک اسم کاربری بسازید. مراحل ثبت نام در فروشگاه اندروید ساده تر است اما همچنان محتاج داشتن یک نام کاربری جی میل هستید. علاوه بر آن بیشتر کاربران ترجیح می دهند از یک فروشگاه نرم افزاری فارسی مثل بازار هم استفاده کنند.

ناامیدی میلیون تومانی

دردسرهای واقعی وقتی پیش می آید که زمان به روز رسانی اپلیکیشن ها فرا برسدو مجبور شوید هر کدام از آنها را دو بار به روز رسانی کنید. کاربران IOS دردسرهای بیشتری را متحمل می شوند. حتی با اینکه app store مدتی است دست از نمایش پیغام خطای ۱۰۰۴ برداشته است اما باز هم برای شروع باید مراحل ثبت نام apple ID را پشت سر بگذارید که بسیار حوصله سربر است. بعد از طی کردن این مراحل همچنان نصب اپلیکیشن ها مدت زمان زیادی می خواهد و بدون آنها گوشی میلیون تومانی تان هیچ ارزشی ندارد.

۲ مصائب باتری

اگر شما برای اولین بار یک گوشی هوشمند خریده باشید، احتمال زیادی وجود دارد که در همان شب اول خیال کنید باتری آن خراب است. این احتمال وقتی بیشتر می شود که در کمال تعجب متوجه شوید پس از هر بار شارژ خیلی زود ذخیره باتری تمام می شود.

با اینحال اطمینان داشته باشید گوشی شما خراب نیست. با وجود تمام پیشرفت ها، هنوز تکنولوژی ساخت باتری در حال درجا زدن است و قوی ترین و گرانقیمت ترین شان هم تنها می توانند تا ۲۴ ساعت شارژ نگه دارند. البته می توان با خاموش کردن بعضی امکانات غیرضروری مثل GPS و بلوتوث، دوام باتری را افزایش داد اما اگر همچنان به روشن نگه داشتن wifi یا استفاده زیاد از دوربین گوشی اصرار دارید، نمی توانید بیشتر از ۲۴ ساعت امیدوار بمانید.

حمل مداوم سیم شارژ و آدابتور برق هم دردسرهای خاص خودش را دارد، ضمن اینکه مدت زمان شارژ مجدد اعصاب خردکن است. بهترین گوشی های حال حاضر به صبوری دو تا چهار ساعته نیاز دارند.

۳ گارانتی

ما توصیه می کنیم حتما یک گوشی با گارانتی معتبر بخرید حتی اگر مجبور شدید ۲۰۰، ۳۰۰ هزار تومان بیشتر خرج کنید. با اینحال وقتی مشکلی پیش بیاید همان گارانتی های معتبر هم کمی شما را به دردسر می اندازند.

در بیشتر مواقع متصدی باجه تحویل سعی می کند به شما بفهماند ایراد کار از مدل استفاده شما ناشی شده تا از زیر بار مسئولیت خود فرار کند. باید خونسردی خود را حفظ کنید و آنقدر منطقی حرف بزنید تا آنها متوجه جدیت شما شوند. در بعضی مواقع مشاهده شده شرکت های گارانتی کننده مشتری هایشان را دست به سر می کنند. خوشبختانه مدل رقابتی بازار در چند سال اخیر تقویت شده و حالا تفاوت مشهودی بین یک شرکت محترم و مردم آزارهای سودجو به وجود آمده است.

۴ لوازم جانبی

تولیدکننده های باهوش متوجه شده اند که بخشی از سود سالانه شان به ساخت و توزیع لوازم جانبی هیجان انگیز وابسته است. آنها به همین خاطر روی ساخت قاب، کاور، کاور هوشمند و ساعت هوشمند متمرکز شده اند. شرکای تجاری خوش سلیقه شان در ایران هم دست به کار شده اند و در وارد کردن این لوازم، سرعت عمل خوبی دارند.

موضوع ناامیدکننده قیمت بالای چنین لوازمی است که در بیشتر مواقع آه از نهاد خریدار بیرون می آورد؛ مثلا برای خرید ساعت هوشمند سامسونگ باید نزدیک به یک میلیون تومان پول خرج کنید یا قیمت خرید یک ساعت هوشمند سونی حدود ۵۰۰ هزار تومان است.

کاور اصلی و کاور هوشمند اصلی گوشی های هوشمند درجه یک هم بسیار گران است. مقایسه قیمت ها برای خریداران آی فون با ناامیدی بیشتری همراه است. برای خرید یک محافظ صفحه خوب آی فون گاهی مجبورید بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کنید.

۵ مشکلات کارت های میکرو و SD

این یکی مشکل بیشتر برای خریداران گوشی های اندرویدی با قابلیت نصب کارت های حافظه میکرو SD رخ می دهد. آنها در بدو خرید یک کارت حافظه می خرند و تمام اطلاعات خود از دفترچه تلفن گرفته تا عکس و موسیقی و فیلم و اپلیکشن را به آن منتقل می کنند. کارت های حافظه انواع مختلفی دارند. با اینحال فرقی نمی کند شما یک کارت اصلی با سرعت بالا خریده باشید یا یک کارت تقلبی سرعت پایین چون خط همیشه در کمین شماست و ممکن است به خاطر یک نارسایی بین نرم افزار و سخت افزار ایا خارج کردن میکرو SD از جای مخصوص آن تمام اطلاعات تان دود شود. این یکی خیلی ناامیدکننده است.

۶ به روز رسانی اپلیکیشن ها

شما به عنوان یک خریدار گوشی هوشمند احتمالا نیمی از عمر خود را در خواب به سر می برید و نیمی دیگر را صرف به روز رسانی اپلیکیشن هایتان می کنید. فرقی نمی کند از Play Store استفاده کنید یا از App Store یا حتی فروشگاه های نرم افزاری فارسی مثل بازار؛ در هر حالت تولید کننده ها برای اینکه نشان دهند مشغول کارند، اصرار دارند هر چند وقت یک بار نرم افزارهای خود را به روز رسانی کنند.

گاهی این به روز رسانی ها با ارتقای امکانات و ویژگی های خاص آن همراه است اما در بیشتر مواقع وقتی دلیل به روز رسانی را جستجو می کنید، با «Bag Fixes» روبرو می شوید.

بعضی هایشان اصرار دارند هر روز تنها یکی از ایرادات خود را اصلاح کنند و بعد از آن اپلیکیشن خود را به روز رسانی کنند. آنها نمی دانند با این کار خود چقدر از سقف چهار گیگی حجم ماهیانه اینترنت من و شما را تلف می کنند؟ وضع وقتی بدتر می شود که در کنار Play Store از بازار هم استفاده کنید. معمولا دومی کمی دیرتر از فروشگاه اصلی اندروید عمل می کند و باعث می شود یک اپلیکیشن را چند بار آپدیت کنید.

۷ گیرنده wifi

یکی از مهمترین و مرسوم ترین ایرادات گوشی های هوشمند کاهش قدرت گیرنده wifi آنهاست. وقتی آنها را می خرید در ابتدا عالی عمل می کنند و می توانید تمام شبانه روز را از طریق امواج wifi متصل بمانید. هر چقدر میزان مصرف شما بیشتر باشد، طول عمر گیرنده هم کمتر می شود. مدت زیادی طول نمی کشد تا کم کم متوجه می شوید گیرنده کارآیی خود را از دست داده و ضعیف شده است.

در بسیاری مواقع متوجه می شوید در اتاق هایی که قبلا امکان استفاده از امواج wifi در آنها وجود داشت، دیگر به اینترنت متصل نیستید. مشکل بزرگتر وقتی پیش می آید که در فاصله یک متری مودم خود ارتباط مدام قطع و وصل می شود یا اینکه آی فون گرانقیمت تان دیگر شبکه های wifi موجود در محیط را شناسایی نمی کند، آن هم وقتی که گوشی ۴۰۰ هزار تومانی دوستان به خوبی کار می کند.

۸ بی استفاده ماندن نیمی از اپلیکیشن های محبوب

این یکی را نمی توان گردن تولید کننده ها انداخت اما ناامیدکننده است که نیمی از اپلیکیشن های محبوب روی گوشی تان، به خاطر محدودیت های اینترنت ایران بدون استفاده باقی مانده است.

شما نمی توانید ویدئوهای یوتیوب را ببینید، حساب کاربری تان را در شبکه های اجتماعی کنترل کنید یا اپلیکیشن های غیررایگان را بخرید. حتی اگر دسترسی شما به یک اپلیکیشن محدود نشده باشد، سرعت اتصال اینترنتی شما به اندازه ای کند و آهسته است که حوصله تان سر می رود. این در حالی است که بخش مهمی از فلسفه وجودی گوشی های هوشمند در دسترسی سریع تر به اینترنت خلاصه شده است.

۹ هنگ کردن و پرش آنتن

لازم نیست که گوشی شما خیلی قدیمی شده باشد. در بسیاری از مواقع گرم شدن دستگاه باعث هنگ کردن گوشی می شود. حتی در جدیدترین گوشی های ساخته شده که قیمت بالایی هم دارند، کاربران این مشکل را گزارش می کنند. اگر شما کاربر عجولی باشید، بیشتر در معرض خطر قرار دارید.

وقتی گوشی تصمیم می گیرد از کار بیفتد، به شکلی احمقانه لجوج می شود. در این مواقع چاره ای جز بیرون کشیدن باتری ندارید. حالا اگر گوشی شما قابلیت خارج کردن باتری را نداشته باشد چطور؟ مجبورید سه چهارتا دکمه را با هم بگیرید. وقتی گوشی قدیمی تر می شود مشکل پرش آنتن خودش را نشان می دهد. حتی بعضی وقت ها مشکل بیخ پیدا می کند و علاوه بر روشن و خاموش کردن گوشی، مجبورید سیمکارت را چند بار بیرون بیاورید و دوباره جا بیندازید.

۱۰ زود قدیمی می شوند

این یکی از همه بدتر است. یکی دو ماه بعد از اینکه گوشی جدیدی می خرید، روزنامه ها و سایت های دیجیتال از معرفی گوشی جدیدتر خبر می دهند. این یک مسابقه تمام نشدنی است. خریداران سری Xperia، Galaxy یا سری G سالی یک بار با این مشکل روبرو می شوند و زمان انتشار برای کاربران آی فون به شش ماه می رسد. برای این یکی هیچ راه چاره ای ندارد.

خودتان را به بی تفاوتی می زنید؟ شرمنده؛ چون گوشی جدید با سیستم عامل جدید می آید و سیستم عامل های جدید طوری برنامه ریزی شده اند که گوشی های قدیمی را کند و سنگین نشان دهند. این روش بی رحمانه تولیدکننده ها برای تشویق مردم به خرید محصولات جدید است؛ به همین خاطر عمر بسیاری از گوشی های گران قیمت و جدید چیزی در حدود دو تا سه سال است.

لینک منبع : لینک به مطلب