بازارخودروی کشور روزهای عجیبی را پشت سر می گذارد، به طوری که در یک دوره به دلیل عرضه اندک و تقاضای بالا، بازار با دلالی و افزایش قیمت مواجه بود و در دوره ای دیگر اگر چه تقاضا در حد خود افزایش نسبی دارد اما به دلیل نبود مشتری بازار در رکود به سر می برد.

قیمت ها به زیرقیمت کارخانه رسید

بازارخودروی کشور روزهای عجیبی را پشت سر می گذارد، به طوری که در یک دوره به دلیل عرضه اندک و تقاضای بالا، بازار با دلالی و افزایش قیمت مواجه بود و در دوره ای دیگر اگر چه تقاضا در حد خود افزایش نسبی دارد اما به دلیل نبود مشتری بازار در رکود به سر می برد. اوضاع این روزهای بازار به اعتقاد برخی از کارشناسان قابل پیش بینی نبود چراکه با رشد تولید تصور می شد بازار به تعادل عرضه و تقاضا برسد حال آنکه چنین نشد. به گفته برخی از دست اندرکاران بازار خودرو به دلیل رکود و تحریم بازار از سوی مشتریان هم اکنون قیمت برخی از خودروها به زیر قیمت کارخانه رسیده و این موضوع نگرانی هایی برای خودروسازان به وجود آورده است.

از سوی دیگر شنیده می شود که حتی برخی از خریداران خودرو که اقدام به خرید خودروهای پیش فروش شده کرده اند، با مراجعه به شرکت های خودروساز نسبت به فسخ قرارداد خود اقدام کرده اند.

در مورد چرایی اوضاع و احوال بازار خودروی کشور می توان گفت که دخالت در رویه معمول بازار و همچنین قیمت گذاری خودرو توسط برخی از نمایندگان در این زمینه موجبات شرایط موجود را فراهم کرده است. برخی از نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون صنایع ضمن مخالفت با عملکرد شورای رقابت نسبت به قیمت های رسمی شورای مذکور موضع سرسختانه ای اتخاذ کرده اند، این نمایندگان اگر چه این وعده را به مشتریان خود داده اند که تا پایان تعطیلات مجلس اقدام به کاهش قیمت خودرو خواهند کرد اما دلیل منطقی برای بازگشت قیمت ها ارائه نمی کنند. این نمایندگان از مشتریان خواسته اند که محصولات خودروسازان را تحریم کنند تا بلکه فشار های مجلس و مردم از رشد قیمت ها جلوگیری کند.

مسائلی که طی چند هفته گذشته به طور سریالی اتفاق افتاده اگر چه یادآور روزهای پایانی سال ۹۱ است اما ظاهرا آن روزها نتوانست تجربه خوبی از خود به یادگار بگذارد. اواخر سال ۹۱ همزمان با اعلام قیمت رسمی خودروها از سوی شورای رقابت مخالفت هایی در این زمینه شکل گرفت. این مخالفت ها اگر چه منجر به اصلاح قیمت ها نشد اما بازار را به طور باورنکردنی دچار سردرگمی و آشفتگی کرد به طوری که حضور دلالان و واسطه گران خود نشان از به هم ریختگی بازار داشت.در آن روزها نیز مشتریان تشویق به تحریم بازار می شدند حال آنکه این تشویق ها خود به ضرر مشتریان و شرکت های خودروساز تمام شد. حال شرایط آن روزها بار دیگر تکرار می شود به طوری که طی چند هفته گذشته نمایندگان مجلس همزمان با اعلام قیمت های شورای رقابت با وعده کاهش آن مشتریان را ترغیب به تحریم بازار می کنند.

از سوی دیگر مشتریان خودرو نیز با پذیرفتن این وعده ها فعلا خرید خودرو را تحریم کرده و در انتظار کاهش قیمت ها به سر می برند. بر این اساس با توجه به شرایط فعلی خبر می رسد که قیمت برخی از خودروها از قیمت کارخانه ای نیز کمتر شده و این موضوع نگرانی هایی را برای خودروسازان ایجاد کرده است. اما نظر تولید کنندگان در مورد تحریم بازار و وعده های نمایندگان نیز جالب به نظر می رسد چرا که آنها اعلام کرده اند تحت هیچ شرایطی اقدام به کاهش قیمت ها نخواهند کرد. خودروسازان معتقدند که با توجه به افزایش نرخ ارز، مواد اولیه و همچنین تورم کشور با زیان زیادی اقدام به تولید کرده اند که این موضوع منجر به ضرر میلیاردی آنها طی یک سال گذشته شده است.

بنابراین با توجه به بدهی کلان بانکی و همچنین ضرر و زیان های آن سال ها دیگر نمی توانند اقدام به تولید خودرو با ضرر کنند. از سوی دیگر سکوت وزارت صنعت و معدن و تجارت و همچنین شورای رقابت در قبال اعتراضات نمایندگان برای خودروسازان کمی نگران کننده به نظر می رسد. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو عنوان می کند که اگر توافقی بین دولت و مجلس مبنی بر کاهش قیمت ها رخ دهد، خودروسازان جز پذیرش توافقات چاره دیگری نخواهند داشت حتی اگر به زیان آن ها تمام شود. با این تفاسیر و با وجود اینکه هنوز خبری از توافقات حاصله و یا مخالفت ها در این زمینه نیست اما خودروسازان همچنان نگران به نظر می رسند. از سوی دیگر مشتریان باز هم همچون سال های ۹۱ و ۹۲ از متضرران تصمیمات لحظه ای دولت و مجلس هستند چراکه در انتظار کاهش قیمت ها نشسته و دست از خرید کشیده اند این در حالی است که بازار خودرو به طور حتم روند خود را طی خواهد کرد.

لینک منبع : لینک به مطلب