۵ توصیه متخصصان تغذیه برای اصلاح الگوی تغذیه در تابستان

بخورنخورهای فصل

معمولا در روزهای گرم سال رژیم غذایی ما نیز تغییر می کند. برخی می گویند هوا که گرم می شود، باید میوه و سبزی بیشتری خورد و کمتر قند و چربی مصرف کرد. می گویند باید آب بیشتری نوشید و مصرف مایعات مدری مانند چای و قهوه را کاهش داد… اما این باورها تا چه حد درست است؟ در ادامه این مطلب می توانید اطلاعات خود را در این زمینه محک بزنید و البته این نکته را هم فراموش نکنید که در تابستان باید تغذیه صحیح و سالمی داشته باشید تا سالم و تندرست بمانید.

بیشتر میوه و سبزی بخورید

در تابستان مردم بیشتر به مصرف میوه و سبزی به خصوص میوه های آبدار شیرین که قند بالایی دارند مثل هندوانه، طالبی و خربزه گرایش پیدا می کنند. البته مصرف این میوه ها باعث می شود قندخون ناگهان بالا برود. قند دریافتی اضافی در بدن به چربی تبدیل می شود و در نتیجه بدون آنکه غذای چربی خورده باشید، در بدنتان چربی ذخیره و اندازه دور شکم یا پهلوها بیشتر می شود بنابراین باید در مصرفشان حد اعتدال را رعایت کرد.

غذاهای کم چرب را به غذاهای چرب ترجیح دهید

در فصل تابستان، این توصیه می تواند تا حدی درست و تا حدی غلط باشد. در زمستان معمولا غذاهای مصرفی پرروغن تر و چرب ترند اما در تابستان گرچه میزان روغن استفاده شده در غذا کاهش می یابد و غذاها سبک تر می شود، اما مقدار چربی های پنهان مصرفی در طول روز کم نیست مثلا در تابستان بستنی یا فست فود زیاد خورده می شود که مملو از چربی های اشباع هستند.

ظاهر خوراکی ها فریبتان ندهند

اینکه معمولا در تابستان ها گرایش بیشتری به غذاهای سرد و خام دارید، به این معنی نیست که کالری کمتری دریافت می کنید. سوپ سبزی که زمستان به عنوان پیش غذا میل می کنید، ۹۰ کیلو کالری انرژی دارد در حالی که یک بشقاب سالاد سبزی برگ سبز به همراه روغن زیتون که تابستان می خورید، ۱۵۰ کیلوکالری انرژی به بدن می رساند. اگر می خواهید میزان کالری دریافتی تان را کم کنید، به جای سس سفید یا روغن زیتون ماست کم چرب روی سالاد بریزید. آبمیوه ها نیز در مقایسه با خود میوه ها کالری بیشتری دارند مثلا یک خوشه انگور کوچک (۱۰۰ گرم) ۷۵ کیلوکالری انرژی دارد در حالی که یک لیوان آب انگور (۱۰۰ گرم) دارای ۹۰ کیلوکالری انرژی است بنابراین سعی کنید به جای آبمیوه از میوه های تازه استفاده کنید و آبمیوه های صنعتی که قند بالایی دارند، نخورید.

مایعات بیشتری بنوشید

بدن درفصل گرما به آب بیشتری نیاز دارد. البته گاهی در تابستان میزان مصرف نوشیدنی های گازدار نیز افزایش می یابد که خود باعث افزایش ادرار و خروج آب از بدن می شود. در ضمن این نوشیدنی ها حاوی قند بالا هستند که کالری مازادی را نیز به بدن می رسانند. بنابراین توصیه می شود که فقط آب بنوشید نه مایعات شیرین.

تغذیه تان را متعادل کنید

معمولا در تابستان در مقایسه با زمستان مردم نشاسته کمتری مصرف می کنند اما این عادت خوبی نیست. به طور کل، بدن (فرقی نمی کند در زمستان یا تابستان) به ۱۲ تا ۱۵ درصد پروتئین (گوشت، ماهی، تخم مرغ و…) ۳۰ تا ۳۵ درصد چربی و ۵۰ تا ۵۵ درصد کربوهیدرات (نان، برنج، غلات) نیاز دارد تا انرژی مورد نیازش تامین شود. اگر این مقادیر مورد نیاز به اندازه به بدن نرسد، فرد احساس خستگی و گرسنگی خواهد کرد.

منبع: Medisite

چرا هندی ها زیاد فلفل می خورند؟

دکتر سیدسعید

اسماعیلی

متخصص طب سنتی

ادویه های تند مثل فلفل و زنجبیل، عمدتا گرم هستند. توضیح این مسئله که چرا برخی افراد در مناطق گرمسیری مثل هند یا جنوب کشور، ادویه های گرم بیشتر می خورند باید گفت در برخی از این مناطق رطوبت هوا بسیار بالاست و برای پیشگیری از عوارض ناشی از رطوبت در بدن، مصرف این نوع ادویه ها توصیه می شود.

نکته دیگر عادت های غذایی است که در طب سنتی طبیعت ثانویه تلقی می شود یعنی وقتی فردی عادت به مصرف برخی غذاها دارد این عادت، یک عادت تغذیه ای مناسب تلقی می شود و ترک عادت موجب مرض خواهد بود. غیر از ادویه های گرم، شاید دیده باشید که مردم در مناطق گرم مثل بندرعباس، خرما هم مصرف می کنند. در این مناطق به دلیل گرمای زیاد، میزان تعریق بیشتر است و به واسطه این موضوع حرارت بدن کاهش پیدا می کند. پایین آمدن دمای بدن نوعی ضعف عمومی را باعث می شود که برای رفع آن مردم غذاهایی با انرژی بالا مثل شیرینی های طبیعی و خرما یا انبه مصرف می کنند اما در مناطق معتدل، در فصول گرم، مصرف ادویه های گرم یا مواد غذایی با طبیعت گرم و انرژی بالا توصیه نمی شود بنابراین بهتر است در این مناطق مردم در هوای گرم خوراکی هایی با طبع سرد و در هوای سرد خوراکی هایی با طبع گرم مصرف کنند.

‌ ترجمه: سمیه مقصودعلی

لینک منبع : لینک به مطلب