این مقاله به این دلیل نوشته شده است تا به شما در قرار گرفتن در بهترین حالت ذهنی برای تمیز کردن خانه شما کمک کند؛ کاری که در اکثر اوقات تبدیل به عادت روزانه ای می شود که باید انجام شود و شما از آن لذت نمی برید.

اینجوری تمیز کردن خانه لذت بخش میشه!

این مقاله به این دلیل نوشته شده است تا به شما در قرار گرفتن در بهترین حالت ذهنی برای تمیز کردن خانه شما کمک کند؛ کاری که در اکثر اوقات تبدیل به عادت روزانه ای می شود که باید انجام شود و شما از آن لذت نمی برید. این شیوه به شما کمک می کند تا نه تنها در حین کار خسته و کلافه نشوید بلکه از کار خود لذت ببرید. این شیوه هم چنین شما را در فرم جسمانی بهتری قرار می دهید و باعث می شود تا مشکلات مربوط به وضعیت قرارگیری بدن شما کاهش باید.

مراحل تمیز کردن خانه:

۱. فراموش کنید که حتما باید مقدار مشخصی از کار خانه را در مقدار زمان معینی انجام دهید.

تمام ساعت ها را از محل کار خود خارج کنید.

۲. تمرکز خود را متوجه وظیفه ای که در حال انجام آن هستید نکنید.

بر روی تنفس خود تمرکز کنید و به ذهن خود استراحت دهید. به هیچ چیز فکر نکنید و اجازه دهید که فکرهای ناراحت کننده و یا اذیت کننده از ذهن شما عبور کنند، اما مراقب باشید که به این افکار در ذهن خود انرژی ندهید. نگران نباشید راه حل های ساده برای خلاصی از لکه های مزاحم دوغاب و پاکی خانه وجود دارد.

۳. به نفس کشیدن در حالی آرام و آسوده ادامه دهید.

و بدن خود را به گونه ای خم کنید که انگار برای اولین بار است که این کار را انجام می دهید، اجازه دهید عضلات شما کشیده شوند و سعی کنید کاملا از حس فیزیکی عمل کشش بدن خود آگاه باشید به جای این که در حالت های ایستاده قرار بگیرید تا بتوانید کارها را سریع تر انجام دهید.

۴. سعی کنید دقیقا روی کاری که در حال انجام آن هستید تمرکز کنید.

به جای انجام صرف کارها، سعی کنید لحظات و خاطرات خوبی را که در اتاقی که مشغول تمیز کردن آن هستید در کنار کسی که دوستش دارید داشته اید را در ذهن خود یادآوری کنید. این کار باعث می شود فعالیت شما لذت بخش تر شده و در عین حال شما ریخت وپاش هایی که توسط کسانی که با آن ها زندگی می کنید به وجود آمده است را تمیز می کنید.

۵. سعی کنید وسایل مختلف را در محفظه های مختلف و در قسمت های متفاوت خانه مانند اتاق خواب کودکان، حمام، آشپزخانه، و غیره قرار دهید.

دستمایلی دور صورتتان ببندید و از تکنیک هایی برای دور کردن خانه از آلرژی استفاده کنید.به وسایلی که در این قسمت ها پیدا می کنید واقعا نگاه کنید و ببینید که از کجا آمده اند. اگر وسیله ای را هدیه گرفته اید از کسی که آن را به شما هدیه داده است در ذهن خود تشکر کنید.

۶. وقتی شروع به گردگیری می کنید از بالای اتاق شروع کرده و سپس به سمت کف اتاق بروید.

سعی کنید کف پای خود را روی زمین بگذارید و بدون این که پای خود را روی پنجه ها قرار دهید در مرتفع ترین حالتی که می توانید قرار بگیرید. ممکن است پس از این که در حالت طبیعی نتوانسته اید به سطح مورد نظر دست یابید و در بیشرین حالت کششی بدن خود قرار گرفتید، به آرامی روی پنجه های خود بایستید. وانمود کنید که یک کودک هستید و برای اولین بار است که می خواهید حالت کششی به بدن خود بدهید. به گونه ای حرکت کنید که انگار برای اولین بار است که می خواهید حرکت کنید. شما باید عضلاتی که به مرور زمان منقبض شده و یا سفت شده اند را بیدار کنید. به تنفس خود در حالتی آرام و آسوده ادامه دهید و بگذارید هوا به آرامی از بینی شما وارد بدن تان شده و سپس آن را از دهان خود خارج کنید.

۷. از کف اتاق شروع کنید.

مرکز اتاق را جاروبرقی بکشید. شما این کار را باید دوباره تکرار کنید، به همین دلیل در بار اول سعی کنید بیش تر کثیفی ها را تمیز کنید.

۸· مبلمان را به مرکز اتاق منتقل کنید.

مبل های سنگین را با عجله جابه جا نکنید. اکثر مردم نمی توانند به طور کامل از بزرگ ترین عضله بدن خود یعنی عضله بزرگ سرینی استفاده کنند. تنفس درست را فراموش نکنید. وقتی وسیله سنگینی را به روی زمین می کشید سعی کنید از عضلات پشتی خود استفاده کنید. تا آن جا که می توانید در حین کار قوز نکنید و تا حد ممکن شانه های خود را به عقب حرکت دهید.

۹· سطوحی که به طور معمول مبلمان روی آن قرار دارد را با جاروی برقی یا جاروی دستی تمیز کنید.

وانمود کنید که انگار برای اولین بار است که این کارها را انجام می دهید و روی حالتی که بدن شما در حین کار حرکت می کند تمرکز کنید. در هنگام استفاده از جارو، برس، و جاروبرقی سعی کنید که فقط آرنج خود را درگیر کنید. نیم تنه فوقانی خود را در حالتی صاف و ایستاده قرار دهید و اگر می خواهید چیزی که دور از دسترس شماست را بردارید چند قدم به جلو گذاشته و سپس آن را بردارید. وقتی می خواهید خم شوید تا آشغال ها را وارد سطل آشغال کنید، سعی کنید تا آن جا که می توانید عضلات پشت خود را به عقب و بالا حرکت بدهید. سعی کنید کششی را که در عضله همسترینگ (زردپی) شما ایجاد می شود حس کنید. اگر با خم کردن زانوهای خود کارها را راحت تر انجام می دهید این کار را بکنید، اما فقط سعی کنید که خم شدن زانوی شما به آرامی صورت گیرد.

۱۰. در قسمت مرکزی اتاق بایستید، یک نفس عمیق بکشید، و به کاری که بدون قطع شدن تنفس صحیح و فشار آوردن به عضلات خود انجام داده اید نگاه کنید.

۱۱. سعی کنید هنگام تمیز کردن خانه موسیقی مورد علاقه خود را گوش کنید.

بهترین کار این است که گلچینی از آهنگ های مورد علاقه خود را کنار هم جمع کرده و حین کار به آن ها گوش کنید. این کار فرایند تمیز کردن خانه را لذت بخش تر و مفرح تر می کند.

۱۲. هنگام تمیز کردن خانه یک شمع معطر روشن کنید یا از مواد خوشبو استفاده کنید.

برخی از مواد شوینده دارای رایحه خوبی هستند و خود آن ها به معطر شدن فضا کمک می کنند.یا می توانید با مرکبات بهترین شوینده را درست کنید! واز بوی آنها لذت ببرید.

۱۳. برای این که طبق یک روند معین کارهای خانه شما انجام شود ۱۵ دقیقه صبح ها و ۱۵ دقیقه شب ها خانه خود را تمیز کنید.

آشنایی با آلوده ترین قسمت های آشپزخانه وخانه و تمیز کردن آن باعث می شود تا فضای زندگی شما بیش از حد کثیف نشده و همیشه خانه ای تمیز داشته باشید و اگر زمان زیادی بین دو تمیزکاری خانه وجود داشته باشد کارها پیچیده تر شده و شما احساس کلافگی و خستگی مفرط خواهید کرد.

۱۴. فهرستی از کارهای مربوط به تمیزکاری خانه طبق اولویت ها و ترتیبی که پیش بینی می کنید تهیه کنید.

خلاقیت خود را در فضای خانه به جریان اندازید! و فهرستی تهیه کنید این کار باعث می شود که هر گاه در حین کار دچار سردرگمی شدید به این فهرست رجوع کرده و ترتیب کارهای خود را متوجه شوید. این کار انرژی شما را در جریان قرار می دهد و به فعالیت های شما نظم می بخشد.

۱۵. به افتخار تمیز شدن خانه خود کار ویژه ای انجام دهید.

برپایی مراسم شامی در کنار اعضای خانواده با پخش موسیقی و شمع های روشن، یا لم دادن و مطالعه کردن، و یا هر فعالیت لذت بخش و مفرح دیگر در یک بازه زمانی مشخص می تواند این کار ویژه باشد.

۱۶. هنگام تمیز کردن خانه خود آواز بخوانید و لبخند بزنید.

هنگام کار کردن آهنگ مورد علاقه خود را تمرین کنید، حتی اگر در این کار مهارت زیادی ندارید. آواز خواندن و لبخند زدن باعث تازگی روح شما شده و از خستگی شما کم می کند.

۱۷. اگر می خواهید خانه ای حتی زیباتر داشته باشید از کتاب های فنگ شویی کمک بگیرید.

حتی اگر یک خانه زیبا و جذاب دارید، باز هم می توانید از ایده های خلاقانه برای زیباتر کردن فضای زندگی خود استفاده کنید و لذت بیش تری از خانه خود ببرید. تعالیم فنگ شویی به خانه جلوه متفاوت و سرزنده ای می دهند و فضای زندگی شما را منحصربه فرد می کنند.

۱۸. بدانید که بی نظم ترین و کثیف ترین فرد هم با پیروی از یک نظم مستمر روزانه می تواند تبدیل به فردی منظم و تمیز شود.

شما می توانید خانه خود را تغییر داده و حس خوب بودن را با تمیز کردن و دنج کردن محیط زندگی خود در زندگی خود جریان بخشید.

۱۹. جعبه هایی که مخصوص نگهداری از وسایل هستند را خریداری کنید و وسایل اضافی خود را داخل آن ها قرار دهید.

وسایل و لباس هایی که دیگر به آن ها احتیاجی ندارید را بیرون بریزید، و یا بهتر از این کار، آن ها را به موسسات خیریه اهدا کنید. هم چنین وسایلی که کم تر از آن ها استفاده می کنید را داخل این جعبه ها قرار داده و آن ها را خارج از دید خود بگذارید.

۲۰. محصولات شوینده معطر، تصویه کننده های هوا، و یا مایع های ظرفشویی معطر خریداری کنید.

راه کارهای مقابله با آلودگی های خانه بشناسید. با استفاده از این محصولات فرایند تمیز کردن خانه تبدیل به تجربه ای لذت بخش می شود.

۲۱. تمام شوینده ها و وسایل مربوط به تمیز کردن خانه را یک جا و در داخل یک سطل قرار دهید.

وقتی تمام شوینده ها و وسایل مربوط به تمیز کردن خانه در یک جا قرار بگیرند، تمیز کردن خانه کاری راحت تر و آسان تر شده و وقت کم تری از شما می گیرد.

۲۲. دستمال های مخصوص خشک کردن ظرف ها را به تعداد کافی خریداری کنید تا در زمان نیاز آن ها را جایگزین قدیمی ها کنید.

شما می توانید از دستمال های مخصوص خشک کردن ظروف استفاده کرده و یا لباس های قدیمی را به صورت مربع های کوچک بریده و از آن ها به عنوان دستمال استفاده کنید.

چیدانه

لینک منبع : لینک به مطلب