برای رانندگی درکشوری به جز کشور خودتان نیاز به مدرکی بین المللی دارید تا ثابت کند که شما رانندگی بلد هستید و صلاحیت رانندگی دارید.

راهنمای رانندگی، آن طرف آب ها

برای رانندگی درکشوری به جز کشور خودتان نیاز به مدرکی بین المللی دارید تا ثابت کند که شما رانندگی بلد هستید و صلاحیت رانندگی دارید.

رانندگی آن طرف آب

در حال حاضر مرجع صدور گواهینامه معتبر بین المللی در ایران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران است. دریافت این گواهینامه مراحل پیچیده ای ندارد و خیلی راحت با پرداخت هزینه ای اندک می توان آن را دریافت کرد. یکی از شروط مهم برای دریافت این گواهینامه، داشتن گواهینامه معتبر ملی با اعتبار کافی است. نکته های زیر هم شما را با این گواهینامه آشنا می کند و هم مراحل گرفتن آن را به شما می آموزد.

گواهینامه بین المللی چیست؟

گواهینامه بین المللی مدرکی است برای اینکه متقاضی بتواند به راحتی در کشورهایی به جز کشور خود، رانندگی کند. کاربرد این گواهینامه در این است که نشان دهد شما در کشور خودتان گواهینامه رانندگی دارید و می توانید رانندگی کنید؛ برای همین هم برای رانندگی در کشوری دیگر دچار مشکل نیستید. در نتیجه گواهینامه بین المللی تنها به افرادی تعلق می گیرد که قبلا در کشور خود گواهینامه ملی دریافت کرده اند. گواهینامه ایرانی برای گرفتن گواهینامه بین المللی یکساله باید ۳۱ روز اعتبار داشته باشد و برای گرفتن گواهینامه بین المللی ۳ ساله، اعتبار گواهینامه ملی باید ۳ سال باشد.

این گواهینامه چه کاربردی دارد؟

گواهینامه های بین المللی کاربردهای مختلفی دارند؛ اول برای کسانی که ترانزیت می کنند. علاوه بر آنها توریست ها هم ازجمله گروه های هدف اصلی برای ارائه گواهینامه های بین المللی هستند. فرض کنید به همراه خانواده به یک کشور خارجی سفر کرده اید. برای بازدید از تمام شهر ها و تمام اماکن مورد نظرتان نمی توانید از وسایل نقلیه عمومی یا مترو استفاده کنید. استفاده از آژانس هم در چنین مواردی چندان به صرفه نیست. یکی از بهترین راه حل ها این است؛ به مراکز کرایه خودرو مراجعه و اتومبیل دلخواه تان را برای مدت مشخصی اجاره کنید. شرط لازم برای این کار داشتن گواهینامه معتبر بین المللی است.

باید به کجا مراجعه کنیم؟

مرجع اصلی صدور گواهینامه های بین المللی در ایران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران است. این کانون در شهرهای مختلف دفا تر مرکزی دارد. در برخی شهرستان ها هم نمایندگی هایی دایر کرده است. پایگاه اینترنتی این کانون (tac. org. ir)، نشانی و شماره تماس همه مراکز کانون جهانگردی و نمایندگی های آن را در اختیار شما قرار می دهد. در تهران در ۳ خیابان خرمشهر، آزادی و فیاض بخش ۳مرکز اصلی کانون جهانگردی و ایرانگردی دایر است. نمایندگی های این کانون ها هم در سراسر کشور محل مناسبی برای تحویل فوری گواهینامه معتبر بین المللی هستند. همچنین می توانید روند دریافت گواهینامه بین المللی را از طریق اداره های پست پیگیری کنید؛ به اداره پست محل سکونت خود مراجعه و مدارک خود را به یکی از مراکز این کانون ارسال کنید. یک هفته پس از ارسال مدارک از طریق پست، گواهینامه بین المللی به دست شما می رسد.

هیچ آزمونی درکار نیست

دریافت گواهینامه معتبر بین المللی برخلاف گواهینامه ملی شرایط و مراحل پیچیده ای ندارد؛ کافی است تنها با در دست داشتن مدارک به یکی از روش های بیان شده در نکته سوم عمل کنید. گواهینامه بین المللی در واقع ترجمه ای از گواهینامه ملی شماست. بنابراین برای دریافت آن نیازی به شرکت در دوره های آموزش رانندگی ندارید. همچنین آزمونی هم بابت آن برگزار نمی شود. افرادی که گواهینامه ایرانی ندارند ابتدا باید برای داشتن این گواهینامه اقدام کنند. کسانی هم که اعتبار گواهینامه ایرانی آنها به پایان رسیده است باید ابتدا به دنبال تمدید گواهینامه خود بروند و بعد برای درخواست گواهینامه بین المللی اقدام کنند.

گواهینامه ای به ۷ زبان دنیا

گواهینامه بین المللی هم به صورت کارتی و هم دفترچه ای صادر می شود. در این گواهینامه اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، گروه خونی، تابعیت، تاریخ صدور گواهینامه و اعتبار آن درج شده است. هر گواهینامه بین المللی مخصوص رانندگی در یک کشور صادر می شود. برای همین کشوری که قرار است در آن رانندگی شود هم در فرم تقاضا مشخص می شود. گواهینامه بین المللی علاوه بر زبان فارسی، به ۷ زبان بین المللی دیگر هم تنظیم شده است. این کار برای این است که در هر کشور مقصدی، پلیس راهنمایی و رانندگی و استفاده کننده از کارت به راحتی بتوانند از اطلاعات درج شده روی آن استفاده کنند. انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیایی و چینی این ۷ زبان بین المللی هستند.

مراقب قانون هر کشور باشید

کسی که گواهینامه ملی دارد، به قوانین و مقررات رانندگی در کشور خود آشنایی کافی دارد و حداقل یک بار این قوانین را در کلاس های آموزش رانندگی مرور کرده است. مسافران هر کشوری که در آن کشور به رانندگی می پردازند باید با قوانین رانندگی در آن سرزمین آشنا باشند. در واقع صرف آشنایی با قوانین و مقررات رانندگی در ایران برای شخصی که قرار است در خارج از کشور هم رانندگی کند کافی نیست و این فرد باید قوانین کشور مقصد را هم به خوبی بداند. مسلما علاوه بر قوانین رانندگی که در اغلب موارد یکسان هستند، قوانین اختصاصی مختلف دیگری هم در این زمینه وجود دارد.

گواهینامه بین المللی تمدید نمی شود

به محض اینکه مهلت گواهینامه بین المللی به پایان رسید صاحب آن باید دوباره به مراکز کانون های جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کند و برای صدور مجدد گواهینامه اقدام کند. این یکی از دلایلی است که باعث می شود افراد به سراغ دریافت گواهینامه های ۳ ساله بروند. گواهینامه بین المللی تمدید نمی شود و بعد از پایان مهلت، باید گواهینامه جدیدی دریافت کرد. روند صدور این گواهینامه های بین المللی روند کند و زمانبری نیست و با مراجعه حضوری در عرض یک روز می توان این گواهینامه را دریافت کرد. اگر از طریق پست برای دریافت این گواهینامه اقدام کنید یک هفته تا ۱۰روز باید منتظر باشید البته با پرداخت هزینه های پست سفارشی می توانید این مدت زمان را به حداقل برسانید.

یک مدرک شناسایی معتبر

گواهینامه بین المللی یک مدرک شناسایی معتبر در کشورهای دیگر به حساب می آید. نشان به آن نشان که ارائه آن به عنوان مدرک شناسایی معتبر در بسیاری از مؤسسه های اجاره دهنده اتومبیل در خارج از کشور قابل قبول است. این نکته را هم درنظر بگیرید که برای دریافت گواهینامه بین المللی برای هر کشوری بد نیست قبل از اقدام، وضعیت پذیرش گواهینامه بین المللی در کشور مقصد را بررسی کنید. مناسبات سیاسی، شرایط روز دنیا و موارد بسیار زیادی هست که موقتا ممکن است پذیرش گواهینامه بین المللی در یک کشور را دچار موانعی کند.

چه مدارکی با خود ببرید؟

برای دریافت گواهینامه یکساله لازم است گواهینامه ملی شما حداقل ۳۱ روز اعتبار داشته باشد. اگر درخواست دریافت گواهینامه بین المللی ۳ ساله دارید گواهینامه معتبر ایرانی شما باید حداقل ۳ سال اعتبار داشته باشد. عکس تمام رخ ۴ ۳ از دیگر مدارک است. تکمیل فرم درخواست را فراموش نکنید. در ضمن درهنگام ارائه این مدارک باید فیش پرداخت هزینه های لازم را هم ارائه دهید. فیش هزینه گواهی بین المللی یکساله حدودا مبلغ ۶۵ هزار تومان و گواهینامه معتبر ۳ ساله بین المللی حدودا ۲۰۵ هزار تومان است.

کجاها معتبر است؟

حدود ۱۸۰ کشور در مورد صدور گواهینامه هـــای بین المللی با یکدیگر توافق کرده اند. این بدین معناست که در تمام این کشور ها با داشتن گواهینامه بین المللی می توانید رانندگی کنید. حتی برخی از کشور ها که این توافقنامه را امضا نکرده اند هم این گواهینامه ها را می شناسند و به وسیله آن می توان در این کشور ها هم رانندگی کرد. آرژانتین، اتریش، استرالیا، الجزایر، آلبانی، ارمنستان، بحرین، بنگلادش، بلاروس، بلژیک، بولیوی، بلغارستان، کامرون، کانادا، آفریقای مرکزی، چاد، کلمبیا، کنگو، کاستاریکا، ساحل عاج، کرواسی، کوبا، چک، قبرس، دانمارک، اکوادور، مصر، گینه، استونی، فنلاند، فرانسه، گرجستان، آلمان، غنا، یونان، گواتمالا، هندوراس، هنگ کنگ، مجارستان، ایسلند، اندونزی، ایران، عراق، ایرلند، ایتالیا، جامائیکا، ژاپن، اردن، قزاقستان، کنیا، کویت، قرقیزستان، لبنان، لیبی، لوکزامبورگ، مقدونیه، مالزی، موریتانی، مکزیک، مراکش، میانمار، نپال، هلند، نیجر، نروژ، عمان، پاکستان، فیلیپین، پرتغال، لهستان، قطر، رومانی، روسیه، عربستان، صربستان، اسپانیا، سریلانکا، سوئد، سوئیس، سوریه، تایوان، کره، تایلند، تونس، ترکیه، اوگاندا، اوکراین، ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، ونزوئلا، ویتنام، زیمبابوه، یمن و… ازجمله کشورهای توافق کننده روی این موضوع هستند.

لینک منبع : لینک به مطلب