افراد هوشمند و موفق در روابط با دیگران از نُه ( ۹) رفتار و موقعیت دوری می کنند تا از این نوع موقعیت ها ، آسیبی متوجه آنها و اهدافشان نگردد

رفتارهایی که افراد هوشمند و موفق از آن اجتناب می کنند

با آزمایش بر روی بیش از یک میلیون نفر، دریافته شد که آثار و انعکاس عملکرد عالی ، بیشتر از طرف افراد هوشمند و با کیاست، دریافت و درک می شود . بنابراین لازم است ما هم به داده هایی در باره انواع چیزهای که افراد هوشمند و موفق مراقب هستند و از آنها اجتناب میکنند تا فردی آرام ، راضی و دارای کنترل بر خود باشند ، توجه کنیم . اینگونه افرد آگاهانه از بعضی رفتارها دوری می گزینند زیرا این رفتارها اغوا کننده هستند و درصورتی که مراقب نباشیم ، بسادگی در دام آنها می افتیم که نتایج غیر قابل کنترلی به بار خواهد آورد .

اگر چه تعداد افراد هوشمند ، کاردان و موفق زیاد نیستند ولی نُه(۹) رفتار است که اگر مراقب نباشیم و از آنها اجتناب نکنیم ممکن است هر کسی را از هوشیاری و عملکرد مثبت باز دارد.

اجازه ندادن به افراد دیگر برای محدود کردن لذت فردی

وقتی شما احساس خوبی دارید و از مقایسه خود و دیگران راضی هستید ، ممکن است مدت زیادی صاحب این احساس خوش نباشید . وقتی افراد هوشمند در باره چیزی احساس خوبی دارند آنرا انجام میدهند در این حالت آنها به کسی اجازه نمی دهند عقاید و یا همراهی عملی افراد با آنها موجب ایجاد فاصله بین خود و آن رفتار ، کار یا اقدام شود .

وقتی تغییر واکنش شما نسبت به آنچه که دیگران فکر می کنند غیر ممکن است ، شما اجبار ندارید که خود را بادیگران مقایسه کنید ، و می توانید همیشه نظرات مردم را بعنوان یک چیز با نمک در نظر بگیرید .در این روش مهم نیست که دیگران چه فکر میکنند یا انجام میدهند ، ارزشهای فردی شما مربوط به خودتان است . صرف نظر از آنچه که افراد در یک زمان مشخص در باره شما چه فکر می کنند ، یک موضوع مسجل است – هرگز شما طبق آنچه چیزی که آنها می گویند و به آن اندازه ، خوب یا بد نیستید .

فراموش نکردن

افراد هوشمند و موفق ممکن است خطای دیگران را بسرعت ببخشند ،اما این بدان معنی نیست که آن مطلب را فراموش می کنند. بخشش دیگران ، بدان نیاز دارد که واقعاً بدانید چه موضوعی روی داده است . این بدان مفهوم نیست که به شانس دیگر خود ، نشانی یا جهت غلط بدهید. افراد هوشمند تمایلی ندارند که با اشتباه غیر ضروری دیگران سرنگون شوند ، بنابراین آنها سعی می کنند با فراموش نکردن اتفاقات زندگی خود ، بسرعت از چنین شرایطی دور شوند تا برای حفظ خود از آسیب های آینده جلوگیری بعمل آورند .

نابود نشدن در هر مبارزه ای

افراد هوشمند و موفق میدانند زنده ماندن برای مبارزه مجدد در روز دیگر چقدر اهمیت دارد . در تعارض با دیگران ، احساسات کنترل نشده ، شما را در چاله می اندازد و جنگیدن نوعی مبارزه است که می تواند شما را در وضعیت صدمه جدی قرار دهد . وقتی شما بر احساس خود چیره شده و آنرا بررسی و به آن پاسخ میدهید ، آنگاه شما قادر خواهید بود خردمندانه نوع و روش مبارزه خود را برگزینید و در زمان مناسب درموقعیت خود قرار گیرید .

اولویت نداشتنِ کمال و عالی بودن

افراد هوشمند و موفق ، در همه موارد اهداف و مطالب عالی و کامل را بعنوان هدف بر نمی گزینند زیرا میدانند که تحقق چنین مواردی تقریباً امکان ناپذیر است . بشر بخاطر طبیعتش خطا پذیر است . وقتی شما یک چیز عالی و کامل را بعنوان هدف انتخاب می کنید بجای لذت بردن از اینکه قادرید به چیزی یا موقعیتی دست یابید ، همیشه با یک احساس قصوری که احتمالاً موجب شکست می گردد، و گذران زمان را با احساس نگرانی در باره عدم موفقیت در آنچه که انجام میدهید و اینکه چه کارهای متفاوت دیگری می توانستید انجام دهید ، مواجه خواهید بود .

زندگی نکردن در گذشته

عدم پیروزی و شکست اعتماد بنفس را می زداید و باور به دستیابی به نتیجه بهتر در آینده را سخت می سازد . اغلب اوقات ، شکست و دست نیافتن به هدف ، نتیجه پذیرش مخاطره و تلاش برای بدست آوردن چیزی است که آسان حاصل نمی شود .افراد هوشمند میدانند که موفقیت در امور، بر قابلیت و توانایی آنها در مبارزه و مقابله با شکست، تکیه دارد ، و آنها نمی توانند بر این امر فائق آیند در حالی که در گذشته زندگی می کنند . حصول و دستیابی به هر چیز با ارزشی، بالاجبارمستلزم پذیرش مقداری مخاطره است ، و نباید اجازه داد که تفکر شکست ، ما را از موفقیت بازدارد. وقتی کسی مدام در گذشته خود زندگی کند دقیقاً میداند چه چیزهایی روی داده و چه اتفاقاتی در پیش است ،بنابراین وضعیت حال وی به گذشته تبدیل می شود و این امر فرد را از پیشرفت به جلو باز میدارد.

تاکید زیاد نداشتن بر خود مشکل

وقتی که برخود مشکل، تمرکز دارید شما وضعیت احساسی خود را معین می کنید . زمانی که شما با معضلی که با آن روبرو هستید متمرکز می شوید ، نوعی احساسات منفی و فشار روانی کشدار ایجاد می کنید که این وضعیت بازدارنده عملکرد مثبت است . وقتی بجای توجه بر خود مسئله ، بر اقدامات بهتر و راه حلهای خودتان و شرایط خود تمرکز کنید ، یک حس کارآمدی شخصی خلق می کنید که احساسات مثبت و عملکرد بهینه را بوجود می آورد .افراد هوشمند بر خودِ مشکلات تاکید زیاد ندارند زیرا میدانند وقتی که به جای تاکید بر خود مشکل ، بر حل مشکل و یافتن راه حل تمرکز می کنند ،کارائی بیشتری دارند .

نچرخیدن بر گرد افراد شاکی و منفی

افراد مدعی یا شاکی نشانۀ بدی دارند زیرا در مسائل خود غرق شده و از تمرکز بر حل آنها غافل می گردند . آنها تمایل دارند سایر افراد در مهمانی غم انگیز آنها شرکت نمایند تا بتوانند احساس بهتری داشته باشند .انسانها اغلب از شنیدن مباحث افراد شاکی و غرغرو تحت فشار قرار می گیرند زیرا آنها ظاهراً در ادعاهای خود نمی خواهند فردی بی احساس یا بی ادب بحساب آیند ، اما بین پیدا کردن گوش شنوای یک طرفدار تا وارد شدن به فضای احساسی منفی تفاوتی وجود دارد .شما می توانید با فاصله گرفتن و رعایت حدود لازم در زمانی که ضرورت دارد، از افتادن در دام اینگونه شرایط خلاصی یابید . به این مثال توجه کنید ؛ اگر کسی در یک محیط بسته در حال کشیدن سیگار است آیا شما تمام مدت در آنجا می مانید تا ناخواسته از دود سیگار صدمه ببنید ؟ حتما شما فاصله خواهید گرفت ، و مشابه همین کار را می توان با فرد شاکی و مدعی و منفی باف داشت . بهترین راه برای محدود کردن آنها ، این است که از آنها بپرسید مشکل یا مسئله را چگونه اثبات یا حل خواهند کرد . فرد شاکی با این پرسش یا ساکت خواهد شد یا جهت بحث را به جهت مثبت و حل مشکل بر می گرداند .

مانع نشدن از چالش

فشار روانی پاسخ واقعی احساسات منفی است که از تعلیق چالش بوجود می آید. فکر کنید که رویدادی موجب سوق دادن بدن شما به سمت آتش می گردد . اگر تهدیدی برای شخص محتمل باشد ، واکنش به آن حفظ بقا است ، اما اگر تهدید ، سابقه قبلی داشته باشد جلوگیری از چنین فشار روانی ، موجب آسیب شدید بر بدن می گردد و در بلند مدت باعث دگرگونی در سلامتی جسمی می شود . در واقع ، تحقیقات نشان میدهد که جلوگیری و ممانعت از ورود به شرایط بحرانی، موجب بالارفتن فشار خون و بیماری قلبی می شود . جلوگیری از چالش و درگیری فکری، به مفهوم ممانعت از از ورود به شرایط فشا ر روانی است ، و افراد هوشمند می دانند که اجتناب از همه اینها هزینه دارد . آموختن اینکه بخود اجازه دهیم وارد یک حالت چالشی شویم نه تنها احساس ما را بهتر می کند بلکه تندرستی را هم بهبود می بخشد .

گفتن آری فقط درمواردی که با آن موافق هستیم

تحقیقات در دانشگاه سان فراسیسکو نشان داده است که برای اغلب افراد گفتن کلمه « نه » بسیاردشواراست، به احتمال زیاد موجب فشار روانی ، تخریب و حتی بحران روحی می شود . گفتن کلمه «نه» به دیگران براستی چالشی برای بیشتر افراد است . « نه » کلمه مهمی است که نباید از بکار بردن آن ، بترسید. وقتی زمان و موقعیت بکار بردن کلمه «نه» فرا برسد ، افراد هوشمند ، دانا و موفق از عبارتی نظیر«فکر نمی کنم بتوانم » یا « مطمئن نیستم » ، استفاده نمی کنند و به صراحت کلمه « نه » را بکار می برند. گفتن کلمه « نه » یک تعهد افتخارآمیز در میان تعهدات موجود شماست و برای انجام موفق امور به شما فرصت بهتری میدهد .

((با برگردان و برداشت از مقاله دکتر تراویس برادبری ( Travis Bradberry) در لینکدین))

حجت الله مهریاری

لینک منبع : لینک به مطلب