تصمیم گیری سریع و با کیفیت میزان سطح باروری سازمان را ارتقا می بخشد. مدیران عامل نه تنها خود باید توانایی قضاوت صحیح داشته باشند، بلکه قدرت تصمیم گیری تیمشان را نیز باید افزایش دهند و راه را برای تصمیماتی که به پیشبرد استراتژی شرکت شان کمک می کند هموار سازند. در این نوشتار ۱۰ گام را که به مدیران عامل کمک می کند فضای تصمیم گیری در تیم شان را بهبود بخشند معرفی می کنیم.

۱۰ گام برای ارتقای کیفیت تصمیم گیری مدیران عامل

تصمیم گیری سریع و با کیفیت میزان سطح باروری سازمان را ارتقا می بخشد. مدیران عامل نه تنها خود باید توانایی قضاوت صحیح داشته باشند، بلکه قدرت تصمیم گیری تیمشان را نیز باید افزایش دهند و راه را برای تصمیماتی که به پیشبرد استراتژی شرکت شان کمک می کند هموار سازند. در این نوشتار ۱۰ گام را که به مدیران عامل کمک می کند فضای تصمیم گیری در تیم شان را بهبود بخشند معرفی می کنیم.

۱ شما تمام تصمیم ها را نگیرید.

تنها مدیران بی تجربه هستند که تا کوچک ترین تصمیم ها را خود به تنهایی اتخاذ می کنند. مدیرعامل باید در خصوص مواردی نظیر راهبرد، تخصیص منابع، استخدام و اتمام همکاری با کارکنان که تاثیر مستقیم بر شرکت دارند تصمیم گیری کند. به نفرات خود اعتماد کنید. اجازه ندهید اتخاذ تصمیم در خصوص مواردی را که در تخصص و مسوولیت آنها است به شما محول کنند.

۲ از نفرات تیم تان بخواهید موضع روشنی داشته باشند.

از مدیران زیر مجموعه که قصد دارند با شما در خصوص یک تصمیم تبادل نظر کنند بخواهید با در نظر گرفتن موضع مشخص خود با شما صحبت کنند. به یاد داشته باشید مهم ترین مهارت مدیریتی این است که شما کسانی را استخدام کنید که در حوزه تخصص خود از شما باهوش تر باشند. پس برای اتخاذ بهترین تصمیم ها، تجربه فردی و دید عمیق خود را بر موضوعات از طریق هوشمندی آنان بروز دهید.

۳ سریع باشید.

مدیرعامل باید با اطلاعات ناقص، سریع و به راحتی تصمیم بگیرد. تحقیق روی ۲۰۰ مدیر اجرایی نشان داد بیشتر آنها زمان زیادی را با داشتن اطلاعات محدود، صرف امور داخلی شرکت ها می کنند. منتظر اطلاعات کامل ماندن برای تصمیم گیری موجب از دست رفتن فرصت های طلایی می شود.

۴ تصمیمات بد را فورا تغییر دهید.

پذیرش مشکلات سخت است، اما مقاومت در مقابل تغییر یک تصمیم بد بسیار خطرناک است. پیش از آنکه خیلی دیر شود، درخصوص تصمیمات نادرست تجدید نظر کنید تا بتوانید کارآمد و معتبر باقی بمانید.

۵ نیرویی برای مقابله با شرایط بحرانی اختصاص دهید.

تغییر در تصمیماتی مانند شروع فاز اصلی یک پروژه بسیار مشکل است و خطرات شدیدی را به همراه خواهد داشت که تحلیل و مذاکرات زیادی می طلبد. یک کارشناس ارشد در حوزه مربوطه را به عنوان مدافع خطر برگزینید تا به دقت نتایج را بررسی و نقاط ضعف را مشخص کند. این کار کمک شایانی به تصمیم گیری سریع و صحیح می کند.

۶ جزئیات تصمیم را بیان کنید.

بلافاصله بعد از اعلام تصمیم های شما شایعات و تحریفات به گوش خواهد رسید. بنابراین جزئیات تصمیمات خاص خود را مستقیما به کارمندان تان منتقل کنید.

۷ علت تصمیمات را بیان کنید.

افراد باهوش و با استعداد برای پذیرش فرآیند تغییر و عبور از نظرات شان نیاز به دانستن علت دقیق تصمیم ها دارند. همواره چرایی اصلی هر تصمیم را برای سهولت در فهم، پذیرش و حمایت آن بیان کنید. این رویکرد به تیم شما در اتخاذ تصمیمات آتی کمک خواهد کرد.

۸ از افراد تیم تان تا زمانی که خطایی مرتکب نشده اند حمایت کنید.

اگر به کارمندان تان برای ارائه راه حلی که خود با آن موافقید (جایگزین بهتری برای آن ندارید) نیاز دارید، در صورتی که این راه حل اثر بخش بود به آنها اعتبار بدهید و اگر کار به خوبی پیش نرفت از آنها حمایت کنید. با این حال ممکن است زمانی نیاز باشد به عنوان مدیر ارشد تصمیمی بر خلاف اجماع عمومی بگیرید، در این شرایط با توجه به نکته شماره ۷ نیاز است که علت عدم پذیرش نظر جمع را توضیح دهید.

۹ دائما با نظرات همکاران تان مخالفت نکنید.

اگر تیم شما در هنگام تصمیم گیری، استراتژی ها، رویکرد و اهداف شرکت را در نظر می گیرد، احتمالا در مسیر اتخاذ تصمیمات صحیح گام برمی دارد.

بنابراین اگر همواره نظرات آنها را بی ربط می پندارید حتما یک جای کار اشکال دارد. درحالی که رسیدن به اجماع در مورد تمامی مسائل ممکن به نظر نمی رسد، عدم تایید همیشگی نظرات دیگران نیز مطلوب نیست. آنچه برای دستیابی به موفقیت حیاتی است، رعایت تعادل در این بین است.

۱۰ تصمیمات را موشکافانه بررسی کنید.

بهترین روش برای سنجش صحت یک تصمیم این است که آن را به دقت کالبد شکافی کنیم. تصمیمات استراتژیک باید براساس سنجه های کلیدی و در اجرا مورد نقد و بررسی قرار گیرند تا توانایی تصمیم گیری سازمان ارتقا یابد.

زمان ارزیابی مجموع تصمیمات مدیریت ارشد یک سازمان، پایان سال مالی شرکت است. بنابراین با داشتن حداقل اطلاعات و منابع مورد نیاز، با شجاعت تصمیم بگیرید و به یاد داشته باشید که برآیند تصمیمات یکسال ملاک ارزیابی موفقیت شرکت است. غیرممکن است که تمامی تصمیمات کامل و بی نقص باشد، اما رعایت این موارد می تواند تصمیم گیری را برای شما آسان تر کرده و سازمان شما را به طور چشمگیری بارور سازد. دانستن فرآیند تصمیم گیری در هر سطحی به ارتقای توانایی تصمیم سازی سازمان و حمایت از اهداف مورد انتظار آن می انجامد.

مترجم: طوفان عزیزی

منبع: entrepreneur.com

لینک منبع : لینک به مطلب