برای همه ما این جمله که زندگی کوتاه است، مجوزی است برای اینکه به جای منتظر ماندن برای تصمیمات بلندمدت، بلافاصله درآمد و دارایی های خود را هزینه کنیم؛ اما واقعیت برعکس است.

در ۳۰ سالگی برای ۵۰ سالگی تصمیم بگیرید

برای همه ما این جمله که زندگی کوتاه است، مجوزی است برای اینکه به جای منتظر ماندن برای تصمیمات بلندمدت، بلافاصله درآمد و دارایی های خود را هزینه کنیم؛ اما واقعیت برعکس است.

زندگی کوتاه نیست، بلکه طولانی است. اینکه میانگین عمر افراد در جهان بالاتر رفته، خبر خوبی است و ازنظر اقتصادی هم می تواند آغاز یک نگاه کلی بلندمدت باشد. یکی از مهم ترین موضوعات در مباحث اقتصاد خانواده، توانایی برنامه ریزی بلندمدت است. تمام تصمیمات کوچک و بی اهمیتی که ما اکنون درباره زندگی مالی و اقتصادی خود می گیریم، می تواند تاثیری قاطع و تعیین کننده در وضعیت مالی ما، هنگام میانسالی داشته باشد.

در ادامه ما به برخی از نکاتی که می تواند زندگی آینده شما را در بازنشستگی تعیین کند، اشاره می کنیم.۳۰ سالگی و ۵۰ سالگی دو عدد نمادین هستند. منظور از ۳۰ سالگی زمانی است که شما مشغول به کار هستید و در میانه یا آغاز دوره کاری خود قرار دارید و منظور از ۵۰ سالگی زمانی است که شما بازنشسته شده اید یا در دوران انتهایی فعالیت و کار خود قرار دارید. پس این دو عدد برای افراد مختلف متفاوت هستند.

شغلی که در آن مشغول به فعالیت هستید: برای انتخاب یک شغل، فاکتورها و مولفه های بی شماری وجود دارد؛ اما یکی از مهم ترین مولفه هایی که باید آن را مدنظر قرار دهید، وضعیت آن هنگام بازنشستگی شما است. فراموش نکنید که به هرحال توانایی های انسان به موازات افزایش سن، کاهش پیدا می کند. پس باید به فکر سرمایه گذاری مطمئنی برای آن دوره بگردید و بهترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری از طریق کار است. مساله ای که عمده دوران جوانی و شکوفایی شما را شامل می شود. خدمات و تامین اجتماعی و مسائل مربوط به بازنشستگی را در اولویت تصمیم گیری خود قرار دهید. اگر مشغول به کار آزاد هستید یا شرکتی که در آن کار می کنید خدمات بازنشستگی خوب و اطمینان بخشی ارائه نمی دهد، خودتان دست به کار شوید. شرکت های عمومی و خصوصی بسیاری هستند که خدمات متنوع و گسترده ای دراین باره انجام می دهند.

درآمد آغازین شما: وقتی به بازه ای زمانی چنین طولانی نگاه می کنیم، نباید حتی اختلاف درآمدهایی بسیار جزئی را فراموش کنیم. حتی تفاوت درآمدی کمی هم می تواند تاثیری مهم و تعیین کننده در آینده بالقوه شما داشته باشد؛ بنابراین تا آنجا که امکان دارد سعی کنید با مذاکره و جست وجوی بیشتر، نقطه شروع بهتری به دست بیاورید؛ زیرا آنچه در پایان به دست می آید تااندازه ای وابسته است به نقطه ای که شما از آن شروع می کنید و البته به نحوه طی طریق شما در این میان. پولی که اکنون شما می توانید با اندکی زحمت به درآمد خود اضافه کنید، در بلندمدت چنان عظیم و قابل توجه است که نمی توان و نباید از آن چشم پوشید.

انتخاب همسر: انتخاب کسی که قرار است با او ازدواج کنید، فارغ از جنبه های دیگر، یکی از مهم ترین تصمیمات اقتصادی شما است. هوشمندانه ترین تصمیم ازنظر مالی در انتخاب همسر، عشق و علاقه و سازگاری شما با یکدیگر است. برای رسیدن به اهداف اقتصادی در یک زندگی مشترک، توافق درباره مسائل کلان، امری ضروری است. از سوی دیگر، طلاق امری است که تاثیرات زیان بخش بسیاری بر وضعیت عاطفی روحی شما از یکسو و وضعیت مالی شما از سوی دیگر می گذارد. امنیت مالی و اقتصادی در سایه تفاهم زوجین به دست می آید.

خرید یا اجاره خانه: این امر تااندازه ای به سلیقه شما ربط دارد. اگر از یک جا ماندن خوشتان نمی آید و ترجیح می دهید هر وقت که خواستید از مکانی به مکان دیگر جابه جا شوید، طبیعتا اجاره برای شما بهتر است؛ اما اگر از منظر بلندمدت اقتصادی نگاه کنیم، داشتن یک خانه سرمایه و پس انداز خوبی برای روزهای ۵۰ سالگی شما است. درست است که اکنون تعویض و جابه جایی خانه برای شما شاید لذت بخش باشد، اما در دوران بازنشستگی این امر تبدیل به امری استرس زا و پرفشار برای شما می شود. دغدغه ای که می تواند آرامش شما را سلب کند. از سوی دیگر با افزایش قیمت اجاره خانه و همچنین قیمت خانه در هرسال، ازنظر اقتصادی هم به صرفه است که شما در فکر خرید یک خانه باشید. افزایش تورم و قیمت ها باعث می شود که اگر شما در حال حاضر می توانید خانه ای بخرید، در ۲ سال آینده نمی توانید چنین کاری کنید. پس اگر پس انداز کافی دارید، خرید یک خانه پشتوانه مالی اقتصادی خوبی برای ادامه فعالیت های زندگی تان است.

هزینه های جاری: چنان که گفتیم خرج های کوچکی که اکنون دیده نمی شوند، در درازمدت می توانند تاثیری تعیین کننده در زندگی شما داشته باشند. هرچقدر بتوانید در این هزینه ها صرفه جویی کرده و آنها را پس انداز کنید، می توانید تاثیر این پول را چندین برابر کنید. پس انداز کردن مقداری پول و کم کردن از هزینه های جاری، تاثیر چندانی در کیفیت زندگی شما در حال حاضر ندارد؛ اما می تواند در آینده و در دوران بازنشستگی، تاثیر اساسی تر و ضروری تری داشته باشد.

لینک منبع : لینک به مطلب