نرم افزارهای زیادی برای رایانه های دستکتاپ به منظور کدنویسی وجود دارد، اما برای سیستم عامل اندروید چطور؟ امیدواریم حتی اگر در شروع کار برنامه نویسی هستید، ۱۵ برنامکی که در این مقاله معرفی خواهد شد موجب آسان تر شدن کار شما شود.

۱۵ برنامک مفید برای برنامه نویسی در اندروید

نرم افزارهای زیادی برای رایانه های دستکتاپ به منظور کدنویسی وجود دارد، اما برای سیستم عامل اندروید چطور؟ امیدواریم حتی اگر در شروع کار برنامه نویسی هستید، ۱۵ برنامکی که در این مقاله معرفی خواهد شد موجب آسان تر شدن کار شما شود.

زبان های برنامه نویسی متعدد

۱ـ برنامک Deuter IDE

شعار این برنامک «پلتفرم سبک، کدنویسی سنگین» است که واقعا هم آن را تحقق بخشیده است. برنامکDeuter IDE بهترین برنامه ای است که می توان درتبلت ها از آن استفاده کرد، چون در صفحه نمایش بزرگ تر از صفحه نمایش تلفن همراه بهتر عمل می کند. این برنامک،IDE سنگینی است که بیش از ۴۰ زبان را پشتیبانی می کند. اگر به دنبال IDE هستید که بتواند به زبان های مختلف در برنامک استفاده شود،Deuter درست همان چیزی است که شما می خواهید.

این برنامک با چند ویژگی شامل سینتکس هایلایتینگ (syntax highlighting)، همزمان سازی دراپ باکس و تورفتگی خودکار (automatic indentation) ارائه می شود. علاوه بر اینها دارای کلیدهای مجازی برای استفاده از نشانه های برنامه نویسی موجود است که استفاده از کیبورد مجازی را دلپذیرتر می کند.

قیمت: ۴.۹۹ دلار

سیستم عامل: اندروید +۲.۱ و بالاتر

لینک گوگل پلی: DeuterIDE

توسعه دهنده: Didactic Development

۲ ـ برنامک دروید ادیت (DroidEdit)

برنامک دروید ادیت یک ادیتور کد منبع بسیار مفید است. این برنامک از سینتکس هایلایتینگ برای زبان های مختلف مانند ++C / C، جاوا،#C، اچ تی ام ال، جاوااسکریپت، پایتون و SQL استفاده می کند. علاوه بر این دارای تم های مختلف رنگ، جستجو، جایگزین و تورفتگی بلوک و اتومات و همچنین میانبرهای کیبورد با چند ویژگی دیگر است.

این برنامه، نسخه حرفه ای هم دارد که امکان پشتیبانی از حالت روت، تم های سفارشی، دراپ باکس، SFTP و SSH را فراهم می کند. بنابراین ارزش دارد که با پرداخت ۱.۶۹ دلار از این توسعه دهنده استفاده کنید و ویژگی های دیگری را به کار ببرید اما چیزی که باید به یاد داشته باشید، این است که دروید ادیت برای تبلت هایی مانند ایسوس ترنسفورمر که کیبورد خارجی دارند، عالی است؛ زیرا می توانید از میانبرهای کیبورد استفاده کنید و با استفاده از بلوتوث نیز به کیبورد خارجی متصل شوید.

قیمت: رایگان اما برای نسخه حرفه ای آن باید ۱.۶۹ دلار بپردازید.

سیستم عامل: اندروید + ۲.۱ و بالاتر

لینک گوگل پلی (رایگان): DroidEdit

لینک گوگل پلی (حرفه ای): DroidEdit Pro

توسعه دهنده: Andre Restivo

۳ـ برنامک کد پیکر (Code Peeker)

برنامک کد پیکر یک کدخوان بسیار سبک وزن است که به شما امکان می دهد بسرعت کد را ببینید. کد پیکر از سینتکس هایلایتینگ برای زبان های زیادی پشتیبانی می کند و وقتی زبانی را پشتیبانی نکند، هنوز هم فایل را مانند متن ساده ای باز می کند.

زمانی که روی رایانه تان برنامه نویسی می کنید، کد پیکر واقعا مفید است، مگر این که بخواهید از تلفن تان به عنوان مانیتور خارجی استفاده کنید تا دیگر کدها را مانند منبعی باز نگه دارد. توسعه دهنده این برنامک امیدوار است باز کردن فایل ها به طور مستقیم از جیمیل و جستجوگران فایل را پشتیبانی کند که ویژگی بسیار خوبی خواهد بود. در کل کد پیکر دقیقا چیزی است که به نظر می رسد؛ ساده، بدون تبلیغات و بدون محدودیت های دست و پاگیر و البته رایگان.

قیمت: رایگان

سیستم عامل: اندروید + ۱.۶ و بالاتر

لینک گوگل پلی: Code Peeker

توسعه دهنده: Twig Nyuyen

۴ ـ برنامک سینتکس هایلایتد کد ادیتور

(Syntax Highlighted Code Editor)

برنامک سینتکس هایلایتد کد ادیتور یک ویرایشگر سبک است که از اچ تی ام ال،CSS، جاوااسکریپت، پی اچ پی،++C / C، جاوا و پایتون پشتیبانی می کند، اما برای توسعه دهندگان وب ارائه شده است. فراموش نکنید که این نرم افزار کاربردی یک ویرایشگر WYSIWYG نیست.

برخی ویژگی های این برنامک شامل جستجو و جایگزین، خنثی کردن( undo) و دوباره انجام دادن(redo) و کمک رسان های کیبورد در صفحه نمایش است. در کل سینتکس هایلایتد کد ادیتور یک ویرایشگر بسیار ساده است که کمی تحت الشعاع نسخه رایگان مولف ها و IDEها قرار گرفته است.

قیمت: رایگان

سیستم عامل: اندروید +۲ / ۲

لینک گوگل پلی:

Syntax Highlighted Code Editor

توسعه دهنده: Daniel Hood

۵ برنامک جاوا کد ویوئر

(Java Code Viewer)

اسم این برنامک کمی گمراه کننده است. با این برنامک می توانید کد جاوا را ببینید اما C#، C/C++،CSS،PHP، ASP و جاوااسکریپت را هم می توانید مشاهده کنید.

جاوا کد ویوئر مانند یک ناظر کد بسادگی به دست می آید و دارای سینتکس هایلایتینگ، یافتن کلمه و تعداد خطوط خوبی است. پس اگر به دنبال برنامکی ساده و راحت برای استفاده ناظر کد و ناظر کد جاوا هستید، این برنامک همان چیزی است که می خواهید.

قیمت: رایگان

سیستم عامل: اندروید+ ۲.۱

لینک گوگل پلی: Java Code Viewer

توسعه دهنده: yonghoon chin

۶ برنامه نویسی اندروید/جاوا

برنامکAIDE

این برنامک به شما امکان می دهد برنامه های اندروید را مستقیما در دستگاه اندرویدتان بنویسید. AIDE کاملا با پروژه های Eclipse سازگار است و براحتی پروژ ه های شما را از رایانه به تلفن تان انتقال می دهد. بعلاوه این برنامک از ویژگی های زیادی برخوردار است. یکی از مهم ترین آنهاسازگاری با دراپ باکس است. علاوه بر این که تمام پروژه هایتان را در دراپ باکس ذخیره می کنید، می توانید تغییرات خود را اعمال و از فضای ذخیره سازی تلفن تان استفاده کنید.

به طور کلی، AIDE یک IDE زیبا و روشی مناسب برای ایجاد برنامک های اندروید مستقیما در دستگاه شماست، مضاف بر این که رایگان هم هست.

قیمت: رایگان

سیستم عامل: اندروید+ ۲ / ۲

لینک گوگل پلی: AIDE

توسعه دهنده: AIDE Team

۷ برنامک جاوا آی دی ای دروید

(JavaIDEdroid)

این برنامک برای برنامه نویسان مبتدی مناسب نیست. آی دی ای دروید هدف مشابهی را با AIDE انجام می دهد. این نرم افزار کاربردی به شما امکان ایجاد برنامه های اندرویدی را مستقیما روی دستگاه اندرویدتان می دهد. با این حال این برنامک مخصوص کاربران حرفه ای است تا کسی که فقط خواهان یک IDE زیباست. این برنامک رایگان است ولی نسخه حرفه ای آن هم وجود دارد که ویژگی های متعددی را با قیمت ۷.۹۰ دلار اضافه می کند که شامل الگو های پروژه است، بنابراین نیازی نیست هر بار از اول شروع کنید.

قیمت: رایگان اما نسخه حرفه ای آن ۷.۹۰ دلار است.

سیستم عامل: اندروید+ ۲.۳ و بالاتر

لینک گوگل پلی (رایگان): JavaIDEdroid

لینک گوگل پلی (نسخه حرفه ای):

avaIDEdroid Pro

توسعه دهنده: Tom Arn

۸ برنامک ترمینال آی دی ای

(Terminal IDE)

این برنامک برای نوشتن برنامه های اندروید و جاوا یک IDE مناسب است. Spartacus Rexجزو برنامک های رایگان است. برنامه ترمینال آی دی ای دارای ویژگی های ASCII سفارشی در کیبورد «نرم» صفحه نمایش و ترسیم کننده نقشه اصلی کیبورد «سخت» خارجی عمومی است. بنابراین می توانید از کلیدهای CTRL، ALT،ESC و کلیدهای دیگری که روی کیبورد اندروید وجود ندارند استفاده کنید.

بعلاوه با ترمینال آی دی ای می توانید وارد شوید از تلنت(telnet) یا ssh استفاده کنید تا از رایانه خود به منظور برنامه نویسی روی دستگاه اندرویدتان بهره برداری کنید. این برنامک ویژه کاربران مبتدی و حرفه ای است.

قیمت: رایگان

سیستم عامل: اندروید+ ۲.۳

لینک گوگل پلی: Spartacus Rex

۹ ـ برنامک اندروید جاوا ادیتور

(Android Java Editor)

این برنامک نسخه ساده IDE Compilersاست که پیش از این معرفی شد و یک ویرایشگر ساده هم به حساب می آید. شما می توانید پروژه ها را ایجاد کرده و کد منبع و فایل های ایکس ام ال را مستقیما روی دستگاه خود ویرایش کنید. با توجه به این که اندروید جاوا ادیتور فقط یک ویرایشگر است، نمی توانید براحتی با استفاده از اندروید جاوا ادیتور، برنامک را نوشته و اجرا کنید. اما این نرم افزار کاربردی مانند Eclipse زیبا به نظر می رسد. بنابراین اگر خواهان تغییرات سریعی هستید برنامک اندروید جاوا ادیتور برای برنامه نویسی اندروید مناسب ترین است.

قیمت: رایگان

سیستم عامل: اندروید +۲.۲

لینک گوگل پلی: Android Java Editor

توسعه دهنده: Anjedi

۱۰ ـ برنامک جاوا کوییک رفرنس کاردز

(Java Quick Reference Cards)

وقتی در حال برنامه نویسی هستید یا خود را برای امتحانات آماده می کنید، این برنامک واقعا قابل استفاده است. جاوا کوییک رفرنس کاردز همراه با ۴۵ برگ در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید هر جا می روید از آن استفاده کنید، علاوه بر این که راهنمای برنامه نویسی جاوا را هم دارد.

برای این که بدانید این برنامک چه زمانی مفید است، تصور کنید روی رایانه تان برنامه نویسی می کنید اما سینتکس درست را برای کاری که می خواهید انجام دهید، فراموش کرده اید. می توانید پنجره خود را کوچک کنید و در اینترنت به جستجو بپردازید یا برنامک جاوا کوییک رفرنس کاردز را روی تلفن خود باز نگه دارید و همیشه جواب سوالات خود را بی درنگ داشته باشید.

قیمت: رایگان

سیستم عامل: اندروید +۱.۶

لینک گوگل پلی: Java Quick Reference Cards

توسعه دهنده: NadsTech

برنامه نویسی++ C/C و# C :

۱۱ برنامک سی ۴ دروید (C۴droid)

این نرم افزار کاربردی یک مولف کلاسیک C است که می توانید در دستگاه اندرویدتان از آن استفاده کنید. سی ۴ دروید از مولف gccکه اغلب در یونیکس بهره برداری شده، استفاده می کند. این برنامک در تنظیمات کمی فریبکارانه عمل می کند، بنابراین برای مراحلی که باید برای رسیدن به نتیجه طی کنید، آماده باشید. ضمنا سی ۴ دروید می تواند ++C را تالیف کند، اما فعلا باید تلفن خود را روت کنید تا به این ویژگی دسترسی پیدا کنید. در کل این برنامک روش موثری برای تالیف کد سی است.

قیمت: ۱.۵۰ دلار

سیستم عامل: اندروید +۲.۱

لینک گوگل پلی: C۴droid

توسعه دهنده: n۰n۳m۴

۱۲ برنامک C/C++ Compiler

C/C++ Compiler یک مولف کاملا سازگار است. اما به نظر می رسد این برنامک فقط می تواند با کد سی سازگار باشد نه ++C. بنابراین این برنامه به خودی خود امتیاز بالایی کسب نخواهد کرد، اما به نظر می رسد C compilerخوب کار کند و برای آنهایی که به آن نیاز دارند، مفید است.

برنامک سی ۴ دروید که قبلا آن را معرفی کردیم،C/C++ Compiler را تقریبا همه جا کنار می زند، ولی اگر نتوانستید با سی ۴ دروید کار کنید، C/C++ Compilerمی تواند جایگزین مناسبی برای شما باشد.

قیمت: ۱.۴۷ دلار

سیستم عامل: اندروید +۲.۲

لینک گوگل پلی: C/C++ Compiler

توسعه دهنده: Mr Lee

۱۳ برنامکC# To Go

شما برنامه نویس #C هستید یا می خواهید چگونگی استفاده از آن را یاد بگیرید؟ برنامکC# To Go نرم افزار کاربردی خارق العاده ای است که مولف #C را درست روی دستگاه شما ارائه می کند. C# To Go برنامه استاندارد و موفقی است که دقیقا همان کاری را می کند که از آن توقع دارید و شامل دیباگر و آزموگر های سینتکس است که واقعا خوب کار می کنند.

اگر به #C علاقه دارید، برنامکC# To Go همراه خوبی برای استفاده در تلفن همراه است علاوه بر این که رایگان نیز هست.

قیمت: رایگان

سیستم عامل: اندروید+ ۱.۶

لینک گوگل پلی: C# To Go

توسعه دهنده: Greg Shackles

۱۴ برنامک سی ++ پروگرمینگ رفرنس فری

(C++ Programming Reference FREE)

این برنامک توسط توسعه دهنده مشابهی ارائه می شود که برنامه جاوا کوییک رفرنس کاردز را ایجاد کرده و درست مانند جاوا کوییک رفرنس کاردز این برنامک هم روشی عالی و مناسب کاربر است که بسرعت می توانید با آن به سوالات تئوری و سینتکسی که نیاز دارید، مراجعه کنید.برنامه سی ++ پروگرمینگ رفرنس فری شامل ۲۳ قسمت متفاوت است و از ۰۳۹;classes۰۳۹; تا ۰۳۹; polymorphism۰۳۹; طبقه بندی شده است. همانطور که از اسمش پیداست رایگان بوده، بنابراین اگر برنامه نویس ++C هستید این برنامه مناسب شماست.

قیمت: رایگان

سیستم عامل: اندروید ۱.۶+

لینک گوگل پلی: C++ Programming Reference FREE

توسعه دهنده: NadsTech

۱۵ برنامک سی پروگرمینگ رفرنس فری

(C Programming Reference FREE)

برنامک آخری که در اینجا معرفی می کنیم سی پروگرمینگ رفرنس فری است که نرم افزار کاربردی منبع سوم است. این برنامه هم توسط NadsTech سازنده برنامک های جاوا کوییک رفرنس کاردز و ++C پروگرمینگ رفرنس فری ارائه شده است. این برنامک شامل کوییک رفرنس کاردز می شود که ردیف عملکردها و انواع داده ها را در بردارد، همچنین راهنماهای منبعی دارد که کتابخانه استاندارد C و … را پوشش می دهد.

اگر برنامه نویس C هستید، این برنامک منبع خوبی برای شماست و مانند تمام راهنماهای منبع رایگان و با استفاده آسان است و می تواند کارایی شما را هنگام برنامه نویسی بالا ببرد.

قیمت: رایگان

سیستم عامل: اندروید +۱.۶

لینک گوگل پلی:

C Programming Reference FREE

توسعه دهنده: NadsTech

آزاده ارشدی

لینک منبع : لینک به مطلب