آیا کاهش میل جنسی در دوران سالمندی به تضعیف روابط عاطفی می انجامد؟

افزایش سن، افزایش صمیمیت

ترجمه: مرضیه امیربهرام

با افزایش سن، سطح هورمون های تستوسترون در بدن مردان کاهش می یابد و تغییر در عملکرد جنسی شان بسیار شایع است. این تغییرات فیزیولوژیکی عبارتند از: نیاز به تحریک بیشتر برای دستیابی و حفظ نعوظ و رسیدن به ارگاسم، زودانزالی و خروج مایع منی کمتر و نیاز به زمان طولانی تر برای آغاز مجدد رابطه زناشویی. گاهی افراد مسن با بروز این تغییرات دچار اضطراب می شوند اما باید به یاد داشت که این تغییرات دلیلی برای پایان دادن به لذت از رابطه زناشویی نیست.

سازگاری با تغییرات جسمانی می تواند به سالمندان کمک کند که رضایت بیشتری از برقراری روابط زناشویی پیدا کنند.

تغییرات هورمون های جنسی

۱. مردان: تستوسترون نقش مهمی در تجربه جنسی یک مرد دارد. سطح تستوسترون در اواخر نوجوانی در اوج خود است و سپس به تدریج کاهش خواهد یافت. بیشتر مردان متوجه تفاوت در پاسخ های جنسی خود در ۶۰ تا ۶۵ سالگی هستند. در این سن ممکن است تحریک و رسیدن به برانگیختگی کامل آنها به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. اختلال نعوظ نیز در سنین بالا رایج تر است. البته داروهایی برای کمک به دستیابی یا حفظ نعوظ برای روابط زناشویی وجود دارد.

۲. زنان: با شروع یائسگی، سطح استروژن در بدن زنان کاهش می یابد و این مساله ممکن است به خشکی واژن و تحریک جنسی کندتر در زنان منجر شود. زنان ممکن است تغییرات روانی را نیز تجربه کنند در حالی که برخی از زنان بدون هیچ گونه نگرانی از برقراری این رابطه لذت ببرند.

تاثیر بیماری ها بر کارکرد جنسی

عوامل متعددی در داشتن زندگی زناشویی سالم دخیل است؛ از جمله سلامت جسمی و داشتن

اعتماد به نفس خوب. سالم بودن می تواند تاثیر مهمی بر زندگی و روابط زناشویی داشته باشد. ابتلای شما یا شریک زندگی تان به یک بیماری مزمن مثلا مشکلات قلبی عروقی، فشارخون بالا، دیابت، اختلال هورمونی، افسردگی و اضطراب و استفاده از دارو در درمان این مشکلات می تواند مشکلاتی را برای شما از نظر جنسی در پی داشته باشد. در مردان، بروز افسردگی و استرس اغلب باعث از

دست دادن میل جنسی می شود. گاهی هم علت بروز این مشکل، کاهش هورمون های جنسی مردانه به علت اختلال در غدد درون ریز است. در موارد دیگر، از دست دادن میل جنسی ممکن است از عوارض جانبی مصرف دارو باشد. انجام جراحی های خاص و مصرف داروهایی مانند داروهای فشارخون، آنتی هیستامین ها و داروهای ضدافسردگی و… نیز بر روابط زناشویی تاثیر می گذارد. مثلا داروی فشارخون بالا می تواند بر تحریک فرد تاثیر بگذارد. اگر شما در مورد از دست دادن میل جنسی تان نگران هستید– به خصوص اگر این حالت به طور ناگهانی رخ داده با پزشک تان مشورت کنید. اگر علت از دست دادن میل جنسی افسردگی باشد، روان درمانی به تنهایی یا در ترکیب با داروهای ضدافسردگی کمک کننده خواهد بود. اگر سطح تستوسترون بدنتان غیرعادی پایین تشخیص داده شد، ممکن است درمان جایگزین با تستوسترون باشد. اگر هم مصرف داروی خاصی منجر به از دست دادن میل جنسی شده باشد، پزشک داروی دیگری را جایگزین آن خواهد کرد.

اهمیت روابط عاطفی

در هر سنی داشتن روابط عاطفی محکم می تواند بر تمایلات جنسی تاثیرگذار باشد. بسیاری از زوج های مسن عقیده دارند رضایت بیشتر در زندگی زناشویی به دلیل داشتن دغدغه خاطر کمتر است. از سوی دیگر، وجود استرس، نگرانی های مالی و ناتوانی در پرداخت هزینه بهداشت و درمان، تغییر شیوه زندگی و افسردگی می تواند تمایل و علاقه برخی افراد مسن را به داشتن رابطه زناشویی کاهش دهد. اگر احساس می کنید افسرده اید حتما با پزشک متخصص یا یک مشاور در این مورد صحبت کنید.

منبع:Best Health

با همسرتان صاف و ساده حرف بزنید

با همسر خود در مورد مشکلاتی که ممکن است حین برقراری رابطه زناشویی داشته باشید، صحبت کنید. آگاهی از وضعیت جسمی طرف مقابل، می تواند به داشتن رابطه زناشویی خوب کمک کند. تفاوت در میزان میل جنسی در تمام سنین شایع است. در دوران سالمندی نیز ممکن است یکی از طرفین تمایلی به برقراری رابطه نداشته باشد. با همسرتان درخصوص نیازهایتان صحبت کنید. اگر فکر می کنید با این کار به احساسات شریک زندگی تان صدمه می زنید، با او این گونه صحبت کنید؛ مثلا: «من فکر می کنم بدنم شرایط جسمانی لازم را برای برقراری رابطه زناشویی دارد بهتر است که….» سعی کنید نیازها و خواسته های شریک زندگی تان را درک کنید.

۵ توصیه تکمیلی

۱. اگر درد و التهاب مفاصل دارید، سعی کنید با انتخاب موقعیت های مختلف و گرم بودن محیط اتاق برای کاهش درد مفاصل قبل یا بعد از روابط زناشویی، رابطه تان را بهبود بخشید.

۲. حتما برای کنترل بیماری های مزمن و تاثیر داروهایی که بر رابطه زناشویی شما تاثیر می گذارد، با پزشک صحبت کنید.

۳. تصور بسیاری از افراد از رابطه زناشویی، تماس جنسی کامل است اما صرفا بوسیدن و لمس بدن نیز می تواند صمیمیت بین همسران و لذت آنها را از رابطه افزایش دهد.

۴. در دوران سالمندی با تغییراتی ساده می توانید زندگی جنسی تان را بهبود بخشید مثلا تغییر زمان برقراری رابطه. می توانید در ساعتی از روز که احساس می کنید بیشترین انرژی را دارید، رابطه برقرار کنید.

۵. در سنین سالمندی معمولا به تحریک بیشتری برای برقراری رابطه نیاز است، در کنار توجه به این مساله، فضای محیط اتاق خواب را عاشقانه تر کنید. سعی کنید موقعیت های جنسی جدید یا روش های تازه ای پیدا کنید.

لینک منبع : لینک به مطلب