هنگ کنگ در حال تلاش برای معرفی یک برنامه است که به سرمایه گذاران بین المللی اجازه دهد تا به تجارت در بازار سهام چین از طریق هنگ کنگ بپردازند تا بلکه بازهم بتواند جایگاهش را به عنوان منطقه سرآمد در حوزه اقتصادی حفظ کند.

هنگ کنگ و چین یک کشور و دو سیستم

هنگ کنگ پس از ۱۵۰ سال حاکمیت انگلیسیها در سال ۱۹۹۷ مجددا به چین ملحق گردید. هنگ کنگ در جنوب دریای چین واقع است و مساحت کل آن ۱۰۹۲ کیلومتر مربع می باشد.(۵۰ کیلوتر مربع آن آب و۱۰۴۲ کیلوتر مربع آن خشکی و از سه بخش به نامهای جزیره هنگ کنگ ، کالون و سرزمینهای جدید تشکیل شده است. مرز مشترک آن با چین ۳۰ کیلومتر در استان شن ژن می باشد.

هنگ کنگ در حال تلاش برای معرفی یک برنامه است که به سرمایه گذاران بین المللی اجازه دهد تا به تجارت در بازار سهام چین از طریق هنگ کنگ بپردازند تا بلکه بازهم بتواند جایگاهش را به عنوان منطقه سرآمد در حوزه اقتصادی حفظ کند.

دولت هنگ کنگ و پکن در ماه آوریل توافق کردند تا به سرمایه گذاران بین المللی اجازه دهند به تجارت سهام شانگهای در بورس اوراق بهادار هنگ کنگ بپردازند، و سرمایه گذاران سرزمین اصلی(چین)قادر خواهند بود تا به تجارت سهام هنگ کنگ در بورس اوراق بهادار شانگهای بپردازند.

با توجه به اینکه آخرین مهلت برای جرا ما اکتبر می باشد ، کارگزاران ، تنظیم کنندگان و مهندسان در هنگ کنگ تمام برنامه های خود را کنار گذاشتند و تا بتوانند پرتوان به اجرای این پروژه بسیار مهم بپردازند.

اما عجله زیاد در معرفی و راه اندازی هرچه سریعتر این پروژه ضریب خطا را در آن بالا می برد که می تواند به ضرر سرمایه گذاران و سرمایه گذاری در این پروژه بزرگ شود. البته این نگرانی نیز وجود دارد که صنایع مالی هر دو طرف نتوانند خود را تا آخر ماه اکتبر برای این امر آماده سازند.

نگرانی دیگر نیز این است که تعدادی از شرکتهای خریدار ارزی و شرکتهای حاشیه ای آماده نبوده که باعث می شود چند ماه اول همه چیز ساکن بوده و هیچ فعالیت خاصی در این بورسها مشاهده نشود. و سرمایه گذاران اصلی نیز صبر خواهند کرد تا ببینند نتیجه به چه شکلی پیش می رود تا بعد بخواهند وارد شوندکه همین مسئله می تواند به ایجاد تشنج در بازار بیانجامد.

تعداد بسیار زیادی از بانکها نیز بر روی این پروژه ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته مشغول به فعالیت می باشند چراکه خوب می دانند در صورت خرابکاری دچار مشکلات عدیده ای در این پروژه خواهند شد.

اتصالات تجاری نیازمند به سطح بی سابقه ای از هماهنگی میان احزاب، کارگزاران،مدیران سرمایه، شرکتهای فن آوری و چند تنظیم کننده دیگر می باشد.

علاوه بر این، بازار هنگ کنگ و شانگهای باید بتوانند بر ارزهای مختلف ، ساختارهای هزینه ای، استانداردهای حقوقی، تعطیلات ملی و حل و فصل فرآیندها ، غلبه کنند.

اتصال یک بازار نسبتا ساده به یک سیستم جدید ارز به طور معمول حداقل نه ماه زمان را می طلبد و در اینجا ما شاهد هستیم که این تشکیلات می خواهند تا در شش این فرآیند را انجام می شود.

این پروژه برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ مطرح شد، اما بعد از آن به دلیل کاهش رشد چین در طول بحران مالی جهانی کنار گذاشته شد.لینک تجارت بین شانگهای و هنگ کنگ نقطه عطفی در باز شدن بازارهای سرمایه در چین بوده و اجازه می دهد سرمایه گذاران خارجی به تجارت در داخل و خارج چین برای سهام اقدام کنند.

این پروژه از لحاظ سیاسی نیز اهمیت دارد و به دلیل افزایش تنش ها بین سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ در جهت اجرای دموکراسی که در این پروژه نیز قسمت شانگهای آن توسط دولت مرکزی پیش میرود و خبری از حضور کارشناسان مالی و اقتصادی بخش خصوصی نیست ولی در عوض هنگ کنگ کاملا با حضور دموکراسی در این پروژه موافق بوده و خواهان عدم دخالت دولت می باشد.

ایمان محسنی نیا

پژوهشگر ، کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری

منبع: واشنگتن پست

لینک منبع : لینک به مطلب