رزومه عبارت است از فهرستی از فعالیت های آموزشی و تحصیلی و تحقیقاتی انجام شده یک فرد در طی یک دوره زمانی مشخص در چهارچوب زندگی شخصی، شغلی و اجتماعی که به رشته تحریر درآمده و تصویر کننده جنبه های مالی، اقتصادی و انسانی تصمیمات وی خواهد بود. به عبارت دیگر رزومه، کارنامه موجز حرفه ای شماست.

چگونه رزومه ای حرفه ای باید نوشت، بایدها و نبایدها

رزومه عبارت است از فهرستی از فعالیت های آموزشی و تحصیلی و تحقیقاتی انجام شده یک فرد در طی یک دوره زمانی مشخص در چهارچوب زندگی شخصی، شغلی و اجتماعی که به رشته تحریر درآمده و تصویر کننده جنبه های مالی، اقتصادی و انسانی تصمیمات وی خواهد بود. به عبارت دیگر رزومه، کارنامه موجز حرفه ای شماست.

حتماً تاکنون برای خود یا دیگران رزومه تهیه نموده و یا از دیگران تقاضای رزومه نموده اید. شاید اینترنت به دنبال "دانلود رایگان رزومه آماده" یا "دانلود رایگان قالب رزومه" گشته اید. تعداد زیادی فایل ورد دانلود کرده و سپس سردرگم شده اید که :

کدام قالب رزومه حرفه ای تر است ؟

کدام قالب رزومه، نماینده شخصیت من در نظر کارفرماست؟

کدام قالب رزومه را راحت تر و سریع تر می توانم پر نمایم؟

کدام قالب رزومه، بررسی کننده را سردرگم تر نموده و فقدان تجربه کافی من را کمتر نشان می دهد ؟

لبخند می زنید ؟!!

بله این تجربه تیم مشاوران مدیریت ایران، از مطالعه بیش از ۲۰ رزومه ای است که روزانه برای ما ارسال می شود. رزومه هایی در رنگ های و شکل های مختلف که قالب اکثر آن ها از تعداد محدودی سایت انگلیسی زبان دانلود شده است.

جالب آنجاست که اغلب افرادی که دارای تجربه و تحصیلات سطح بالایی در حوزه مدیریت هستند از همین قالب ها استفاده نموده، اما آنان نیز اشتباهات دیگران را تکرار نموده اند.

سؤال اساسی اینجاست :

فردی که به رزومه خود اهمیت نداده و زمان کافی برای بررسی کمی و کیفی آن تخصیص نمی دهد، چگونه به نیاز کارفرما اهمیت خواهد داد ؟ چگونه ما و کارفرمایان ما باید به این فرد اعتماد نماییم؟

پیش تر در خصوص اینکه چگونه در زمان مصاحبه دوست داشتنی باشیم بیان نکاتی پرداختیم، حال به بیان برخی بایدها و نبایدها در خصوص تبیین یک رزومه حرفه ای خواهیم پرداخت که موجب افزایش اثربخشی آن خواهد شد.

بایدها :

۱ ساختار رزومه برای درخواست عناوین مختلف شغلی متفاوت است.

فرضاً ساختار رزومه برای درخواست یک سمت در حوزه منابع انسانی با درخواست یک سمت در حوزه مدیریت واحد مهندسی متفاوت است.

۲ رزومه را خوانا نوشته، از بولت پوینت ها و فوت مناسب استفاده نمایید.

۳ رزومه را با توجه به جایگاه سازمانی شغل موردتقاضا خود ویرایش نمایید.

۴ حتماً در مورد اهداف شغلی خویش، و اینکه این اهداف چگونه به کارفرما کمک خواهد نمود و انتظار چه مواردی را در کار خود ندارید، توضیح دهید.

۵ فهرست تجربیات شغلی گذشته خویش را به ترتیب زمانی معکوس بیان نمایید.

۶ برای هر شغل: عنوان، سمت خود، نام کارفرما، محل و مدت همکاری را درج نمایید.

۷ نتایج قابل ارزیابی و مشهود حاصل از حضور شما در هر شغل چه بوده است؟

۸ از کلمات عملیاتی،کنشی و تعاملی به جای کلمات منفعل استفاده نمایید. مثلاً از کلمه "کار" استفاده ننمایید.

۹ در مورد کتب، اختراعات، ارائه ها و افتخارات، مشارکت در فعالیت های داوطلبانه و گواهینامه های خویش توضیح دهید.

۱۰ تأییدهای علمی اساتید دانشگاهی خود را به همراه آدرس ایمیل درج نمایید.

۱۱ اطلاعات تماس باید شامل : آدرس محل زندگی، تلفن همراه، تلفن ثابت و ایمیل آدرس باشد.

۱۲ زمان ویرایش رزومه.

۱۳ تأییدیه خود بر صحت مطالب مندرج در رزومه.

۱۴ در به کارگیری پس زمینه و رنگ بندی ها کمی خلاق باشید.

۱۵ در مورد حجم فایل رزومه و شرایط پرینت آن نیز دقت نمایید.

نبایدها:

۱ در تیتر از درج کلمه "رزومه" یا " رزومه شغلی" بپرهیزید.

۲ از کپی نمودن بخشی از رزومه های موجود در موجود در فضای اینترنت بپرهیزید.

۳ قانون قدیمی این بود که رزومه باید در یک صفحه باشد، اما نگران آن نباشید. اگر تجربیاتتان زیاد است، می توانید رزومه را در ۲ صفحه تهیه و یا حتی به CV (مشروح تاریخچه زندگی کاری و شخصی که بیش از دو صفحه است) تبدیل نمایید.

۴ دروغ، خیال پردازی و چاپلوسی.

۵ در رزومه انگلیسی، تاریخ تولد، وضعیت تأهل، قد و وزن خود را ذکر ننمایید، ولی در زبان فارسی حتماً سال تولد و وضعیت تأهل خویش را درج نمایید.

۶ درج جملات تکراری .(راهی برای بیان یک جمله به اشکال متفاوت پیدا نمایید).

۷ فهرست نمودن وظایف محوله. (بر اقدامات و نتایج تمرکز کنید)

۸ از کلمات اختصاری ، تخصصی و نامفهوم استفاده ننمایید، مخصوصاً زمانی که زیاد شغلتان را تغییر داده اید.

۹ اگر فضای کافی ندارید، از خلاصه و اختصاری نمودن کلمات بپرهیزید.

۱۰ تأکید بر سال های تجربه خود نداشته باشد. مثل : "من با ۱۶ سال سابقه کار" ، " در طی این ۱۶ سال" یا ….

۱۱ درج توضیحاتی در خصوص مقطع راهنمایی و دبیرستان، درحالی که مدرک دانشگاهی دارید.

۱۲ درج ایمیل آدرس مضحک و بی ادبانه.

۱۳ معرفی یک تأییدکننده بدون وجود فایل ضمیمه و ذکر اینکه : " تأییدیه موجود است، به محض درخواست، ارسال می گردد".

۱۴ بیان سرگرمی ها و مهارت ها بدون هرگونه ارتباط با سمت درخواستی.

۱۵ قربانی نمودن شفافیت و وضوح مطالب برای نشان دادن یک نوآوری در رزومه.

۱۶ پرینت رزومه روی کاغذ رنگی.

۱۷ استفاده از اشکال و تصاویر گرافیکی.

۱۸ امیدواریم که مطالب فوق مفید بوده باشد.

تیم مشاوران مدیریت ایران

نویسنده : دکتر سیدرضاآقاسیدحسینی

لینک منبع : لینک به مطلب