ماندگاری بوی عطر را می توان در ۳ گروه قسمت کرد؛ بالا، متوسط، پایین.

اطلاعات معطر

۱. رایحه عطری که می زنیم در تمام روز ثابت است؟

نه، این باور اشتباه است. بوی عطری که اسپری می کنید، به مرور تغییر می کند. ماندگاری بوی عطر را می توان در ۳ گروه قسمت کرد؛ بالا، متوسط، پایین. به محض اینکه عطر را اسپری می کنید، بوی تندی می دهد که به سرعت ظرف ۱۰ دقیقه از بین می رود اما بوی حد متوسط عطر که بوی اصلی آن است، تا ساعت ها روی بدن باقی می ماند و به مرور میزان آن کاهش می یابد اما همیشه با توجه به کیفیت عطر، بدن یا لباستان ته مایه ای از بوی آن می ماند که این ماندگاری سطح پایین عطر است و در این زمان به اسپری مجدد نیاز دارید.

۲. یک عطر روی بدن همه بوی یکسانی می دهد؟

این موضوع تا حدی درست است زیرا به هر حال ترکیب های تشکیل دهنده عطر مشخص است و یکنواخت عمل می کند اما به هر حال براساس میزان اسیدیته پوست، تغییرات هورمونی به دنبال یائسگی، بارداری یا بیماری یا تغییرات ترکیب های اپیدرم در پی عادت های غذایی خاص و مصرف دارو ممکن است بوی عطر در هر فرد متفاوت باشد.

۳. دمای هوا بر ماندگاری عطر یا تغییر بوی آن دخیل است؟

بله، دما و نور هر دو بر ماندگاری عطر تاثیر می گذارند. در ساحل دریا بوی تند اولیه عطر فورا از بین می رود و کمتر از ۱۰ دقیقه می توانید آن را استشمام کنید اما در فضای سرد و تاریک، ماندگاری بوی عطر بیشتر است.

۴. مردان بیشتر بوی چوب و زنان بوی گل را می پسندند؟

این باور تقریبا درست است. با آغاز فصل گرم سال بیشتر زنان به سمت عطرهایی که رایحه گل دارند می روند و مردان بیشتر بوی چوب را می پسندند ولی این موضوع برای تمام افراد با هر فرهنگ و سلیقه ای صادق نیست.

۵. آیا برحسب سن، انتخاب عطر فرق می کند؟

این موضوع تقریبا درست است. بیشتر زنان در سنین خاص جذب عطرهای یکسان می شوند اما این مساله عمومیت ندارد.

۶. مردان بیش از زنان به عطر خود وفادارند؟

نه، این باور اشتباه است. برعکس، زنان بیشتر به عطرشان وفادارند. مردان به سادگی می توانند عطری را کنار بگذارند و عطر دیگری را که مثلا همسرشان انتخاب کرده، استفاده کنند اما به هر حال با گذر زمان و افزایش سن، سلیقه ها متفاوت می شود.

۷. میزان ماندگاری عطر به پوست شما بستگی دارد؟

بله، هرچه پوست شما خشک تر باشد، ماندگاری عطر روی آن کمتر است و هرچه چرب تر باشد، ترکیب های عطر را بهتر حفظ می کند.

۸. انتخاب رایحه عطر به شخصیت افراد بستگی دارد؟

بعضی کارشناسان بر این باورند افرادی که ورزشکارتر و پویاترند، بیشتر عطرهای خنک و سبک از خانواده مرکبات را می پسندند. افراد مهربان و رومانتیک و افراد حساس معمولا بوی گل ها به خصوص بوی رز و یاس را می پسندند. افراد قاطع بیشتر به بوی مشک تمایل نشان می دهند. افراد مرموز و خوددار خانواده کهربا و افرادی که دنبال جلب توجه دیگرانند، عطر چوب را ترجیح می دهند.

۹. کی عطر بخریم؟ چطور انتخاب کنیم؟

بهترین زمان برای خرید عطر ابتدای روز است که هنوز سرحال و شاداب هستید و درگیر بوهای متفاوت نشده اید، هرگز قبل از خرید عطر، به خودتان عطر نزنید. همراه ۱ یا ۲ نفر از دوستان یا همسرتان باشید و سعی کنید عطری را بخرید که موردعلاقه همسرتان است نه شما. قبل از خرید از خود بپرسید عطر را برای چه مکان و زمانی می خواهید؟ برای مهمانی های شب یا برای محل کار؟ فعالیت فیزیکی زیادی دارید یا کم؟ ماندگاری عطر چقدر برایتان مهم است؟ دوست دارید عطرتان رد داشته باشد؟ تمام این مسائل را با فروشنده در میان بگذارید تا عطر مناسبی به شما معرفی کند. اگر دفعه اول است که عطر می خرید، سعی کنید از تمام خانواده ها نمونه ای را ببویید. بعد بوهایی را که نمی پسندید، از روی میز حذف کنید و از فروشنده بخواهید در خانواده عطر موردعلاقه شما، چند رایحه معرفی کند. بهتر است بیش از ۳ عطر را بو نکنید. اگر نتوانستید انتخاب مناسبی داشته باشید، مقداری دانه قهوه ببویید و مجددا عطرها را بو کنید.

۱۰. عطر را چطور تست کنیم؟

معمولا عطر را روی کاغذ تست می کنند اما بوی عطر روی پوست مشخص می شود. می توانید از فروشنده بخواهید ۳ عطر را روی مچ دست و آرنجتان تست کند و هرگز دستتان را روی محل نکشید زیرا باعث مخلوط شدن ترکیب های عطر با چربی پوستتان می شود.

۱۱. چگونه از عطر نگهداری کنیم؟

عطر در مواجهه با گرما و نور و رطوبت ممکن است دچار تغییر رنگ، بافت

و حتی بو شود. از عطری که در جایی خشک و خنک دور از نورآفتاب نگهداری شود، تا سال های متوالی می توان استفاده کرد، اما در شرایط عادی تاریخ انقضای عطر ۲۴ تا ۳۶ ماه است.

منبع: Ellequebec.com

حساسیت به عطر در دوره شیمی درمانی

دکتر بهرام مفید

فوق تخصص خون و انکولوژی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی

شهید بهشتی

یکی از دغدغه های بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار می گیرند، این است که می توانند از عطر، ادکلن، کرم های بهداشتی معطر یا اسپری های خوشبوکننده هوا در منزل استفاده کنند یا نه. تاکنون هیچ تحقیقی در این زمینه انجام نشده که نتایج آن نشان دهد ممنوعیتی برای این بیماران وجود دارد یا نه اما از آنجا که واکنش های پوستی در افرادی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارند، متفاوت است، توصیه می کنیم هر بیمار این سوال را از پزشکش بپرسد. شاید رعایت نظافت و کاهش مصرف عطر و استفاده از کرم های بی بو و ضدحساسیت برای پوست حساس این افراد بهترین توصیه باشد.

ترجمه:سمیه مقصودعلی

لینک منبع : لینک به مطلب