برای شروع تخریب مغز و آغاز اعتیاد به شیشه...

تنها یکبار مصرف کافی است!

اگر هر روز اخبار و اطلاعات جدیدی در مورد عوارض و نتایج استفاده از این ماده مخدر از افراد مختلفی به گوشتان می رسد، از سیر تا پیاز این ماده خانمانسوز را اینجا بخوانید.

شیشه، آیس یا کریستال

مت آمفتامین یک ماده محرک غیرقانونی است که کاملا مصنوعی تهیه و در ایران عمدتا با نام «شیشه» و گاهی با عناوینی مثل «کریستال» و «آیس»، یافت می شود. با وجود آنکه این ماده مصنوعی تهیه می شود، منشاء آن گیاهی بدون برگ، به نام افدرا است که در چین و شمال آمریکا می روید. مت آمفتامین در بسیاری از نقاط جهان در بازار سیاه با تبلیغات برای کمک به کاهش وزن، بیدار ماندن در شب های امتحان یا کار و افزایش انرژی در ورزشکاران استفاده می شود در حالی که مصرف آن بسیار خطرناک است و می تواند با سرعت قابل ملاحظه ای فرد را بلند کند و با همان سرعت و شدت و حتی به مراتب شدیدتر، شما را به زمین بکوبد. این ماده باعث بروز اعتیاد و وابستگی می شود که شدیدترین وابستگی هاست. ساخت مت آمفتامین نسبتا آسان است و در آزمایشگاه های مخفی و غیرقانونی انجام می شود. این آزمایشگاه های خانگی آنقدر کوچک و غیرحرفه ای هستند که به آنها «آشپزخانه» هم گفته می شود. متأسفانه تولید در کشور ما در این گونه آزمایشگاه ها گسترش یافته و باعث شده این ماده با قیمت ارزان در دسترس قرار گیرد.

عوارض کوتاه مدت مصرف شیشه

ادعا این است که ابتدا مصرف شیشه باعث می شود با تجربه های لذتبخش تکرارنشدنی مواجه شوید. مثلا اگر از شنیدن موسیقی لذت می برید لذت بیشتری را تجربه می?کنید. مصرف کننده در دفعات ابتدایی مصرف خطر را از خود دور می داند و به اصطلاح دل و جراتش زیاد می شود. گاهی بسیار دست و دلباز می شوند تا جایی که به راحتی می توان از آنها پول یا چک گرفت. پس احتمال سوءاستفاده مالی از این افراد وجود دارد. یکی از مواردی که اطرافیان را به شخصی که به تازگی شروع به کشیدن شیشه کرده مشکوک می کند، کاهش وزن شدید و کم خوابی او است که این آثار بعد از مدت کوتاهی جای خود را به عوارض بلندمدت می دهد.

مصرفی که منجر به مرگ خواهد شد

اعتیاد به مواد در هر نوع آن که باشد، در ابتدا با تجربه های بسیار لذتبخشی همراه است به صورتی که شخص اعتقاد پیدا می کند می تواند به صورت کنترل شده به سوءمصرف مواد بپردازد و از تجربه های لذتبخش آن برای دیگران هم بگوید، غافل از اینکه ثابت شده است مصرف حتی مقدار کم مواد مخدر یا محرک از همان دفعات اولیه، ساختمان مغز و کارکرد آن را همزمان تغییر می دهد. به این ترتیب که به علت ترشح زیاد نوروترانسمیترها، بعد از اندک زمانی، انتهای اعصاب مغز تحلیل می رود و مغز نمی تواند روند طبیعی خود را داشته باشد و بیمار نه اینکه علایم خوبی تجربه نمی کند بلکه فقط به دلیل ترس از عوارض ترک شیشه که مربوط به کارکرد ضعیف مغز است، اقدام به سوءمصرف آن می کند. با مصرف زیاد شیشه با دفعات بیشتر، تنفس و ضربان قلب افزایش می یابد و فرد تپش قلب پیدا می کند، فشار خون و دمای بدنش بالا می رود و ضربان قلبش نامنظم می شود. فرد مصرف کننده به شدت تحریک پذیر و پرخاشگر می شود و ممکن است دست به هر خشونتی بزند. اضطراب، گیجی، لرزش اندام ها، تشنج و در نهایت ایست قلبی و مرگ از دیگر عوارض سوءمصرف شیشه است. سوءمصرف طولانی مدت شیشه بدبینی شدید، کاهش شدید حافظه، توهم های شنوایی و بینایی، جنون و بسیاری اختلال های عصبی دیگر هم ایجاد می کند.

گاهی از طرف اطرافیانی پیشنهادهایی مبنی بر ترک مواد مخدر دیگر به وسیله شیشه داده می شود که کاملا بی اساس و مصداق از چاله درآمدن و به چاه افتادن مصرف کننده است.

توهمات رایج در مصرف کنندگان شیشه

توهمات ناشی از مصرف شیشه به گونه ای است که بیان آنها کار ساده ای نیست و حتی باورنکردنی است. شیشه ای ها پس از گذشت مدتی از مصرف شیشه به شدت بدبین می شوند، همه مردم را دشمن خود می دانند، فکر می کنند نیرو های امنیتی دنبال آنها هستند، تصور می کنند در همه جا مشغول پاییدن او هستند و حتی در خانه ابزار مراقبت کار گذاشته اند، به نزدیک ترین افراد خانواده خود شدیدا بدبین می شود، بدبینی ای که قابل گفتن نیست؛ اگر متاهل باشند به همسر خود بدبین می شوند و حتی فکر می کنند که او به آنها خیانت می کند تا جایی که شاید دست به ضرب?و?شتم و یا حتی قتل همسر و فرزندان که تصور می کنند متعلق به آنها نیستند، بزنند. وقتی با این افراد صحبت می کنند، هرگز حاضر نیستند حرف و صحبت دیگران را بپذیرند و تایید کنند چون فکر می کنند همه اشتباه می کنند، همه دنیا اشتباه می کنند و فقط آنها درست فکر می کنند. یکی از تفکرات غریب شیشه ای ها این است که فکر می کنند از زمانی که مصرف کننده شیشه شده اند، بسیار پیشرفت کرده اند و به انسان های دانایی تبدیل شده اند و چیزهایی را می فهمند که دیگران نمی فهمند.

شیشه پودر لاغری نیست

تاثیر شیشه در ابتدا افزایش توانایی های جسمی و فکری است اما برای رسیدن به این حال ظاهرا خوب، مقدار مصرف یا تعداد دفعات مصرف باید بیشتر شود. در چنین حالتی شخص مصرف کننده نسبت به اثر شیشه مقاوم می شود و برای رسیدن به نتیجه مطلوب اقدام به مصرف مقدار بیشتر در دفعات زیادتر می کند. در بسیاری از موارد، این افراد مدت ها بدون غذا و خواب به سر می برند. ابتدا تصور می کنند به شیشه اعتیاد ندارند و بسیاری از مصرف کنندگان با این خیال واهی در این دام مرگبار افتاده اند. به تازگی طبق شنیده ها افراد سوءاستفاده گر، شیشه را در پودرهای لاغری می ریزند و هر جایی که فکرش را می کنید، آن را تبلیغ می کنند. اگر خانم هستید و در آرایشگاه های زنانه، پودرهای رنگی لاغری به شما می فروشند و قول می دهند سر یک ماه معجزه می کند، ما هم به شما قول می دهیم صددرصد پای شیشه در میان است. اگر آقا هستید و باشگاه زیبایی اندام می روید، گول کپسول ها و پودرهای زیبایی اندام را نخورید، ماده ای که شما را وادار کند یک وعده دیگر آن را مصرف کنید، بی شک شیشه هم دارد اما این کار، روشی بسیار خطرناک برای کنترل وزن است.

دکتر رضا دانشمند

روان پزشک و روان‌درمانگر

عضو مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

لینک منبع : لینک به مطلب