تعبیرگران نیستند یا اگر هستند وقت کافی ندارند ولی کتابهایشان در دستان توست

تعبیر با کتاب

در این مقاله می خواهم در مورد این بنویسم که هر کسی می تواند بعضی از خواب ها را با کتاب تعبیر خواب، تعبیر کند. بنابراین اجازه دهید ابتدا تعریفی کلی و خلاصه از نحوۀ تعبیر خواب ارائه کنم.

خواب هایی که ما می بینیم یا می خواهند معنایی را به ما بفهمانند و یا خیر؛ حالا چرا بعضی از خواب ها می خواهند معنایی را بفهمانند ولی بعضی خیر؟… چون این سوال بحث دیگری است نمی خواهم دربارۀ آن صحبت کنم.

خود این خواب های بامعنا نیز اکثراً به صورت مثال درآمده و مثالی می باشند؛ حالا چرا بعضی از آن ها به صورت مثال هستند؟… در این مورد نیز چون بحث دیگری است نمی خواهم صحبت کنم… فعلاً بدانید که خیلی از خواب های ما به صورت مثال هستند و نه اینکه مستقیماً به ما گفته شود این کار را انجام دهید و آن کار را انجام ندهید… و یا این طور نیست که مستقیماً بگویند در آینده اتفاق خاصی رخ می دهد.

به عنوان نمونه همان طور که همۀ شما می دانید معمولاً این طور نیست که در خواب بگویند: مواظب همسایه باش! مثل سگ با تو پرخاشگر و دشمن خواهد شد، بلکه در خواب می بینید سگی به شما حمله کرده است و با علم تعبیر خواب می فهمید که منظور از آن، همسایه شما بوده است؛ حال به چه صورت می توان پی به این موضوع برد؟… به این صورت که:

۱ خصوصیات سگ را باید بدانید (خصوصیاتی مثل وفاداری، پرخاشگری و …)

۲ سپس باید بدانید که "کدام خصوصیت" به "کدام کس" نسبت داده شده است؛ مثلاً پرخاشگری آن سگ به همسایه نسبت داده شده است و به این ترتیب می فهمید که تعبیر آن سگ مربوط به همسایه شما می باشد.

با توجه به این مثال می بینید که میلیاردها میلیارد و بلکه بیش از میلیاردها میلیارد خواب و رویا وجود دارد! خب آیا می توان به تمامی آن ها پی برد؟… می توان خصوصیات همه چیز را شناخت و آن را با موضوع مورد نظر ربط داد؟… مسلماً می توان!… ولی ما نمی توانیم و فقط خداوند عالم و پیامبران و معصومین علیهم السلام آن هم با خواست خداوند می توانند.

منتها عدۀ انگشت شماری نیز دارای کرامت بوده و در اثر ریاضت و صفا و پاکی قلب به درجه ای رسیده اند که خداوند تعبیر همۀ خواب ها را به آن ها الهام می کند و تعبیر همۀ خواب ها را می دانند.

پس تکلیف بقیۀ افراد چیست؟… بقیۀ افراد از کجا می توانند تعبیر خواب را بفهمند؟…

ممکن است عده ای در جواب بگویند که: به هر کسی به میزان پاکی و اخلاصی که در وجودش می باشد الهامات الهی می شود و پس از مدتی با ادامۀ ریاضت های نفسانی و افزایش پاکی و اخلاص می توانند به حد آن افراد وارسته برسند.

درست هم می گویند…

ولی تا زمانی که به آن حد و درجه برسند، این الهامات برای تعبیر کردن خواب کافی نیست و تا رسیدن به آن حد و درجه چه باید کنند؟

ممکن است در جواب ما بگویند که: تا رسیدن به آن حد و درجه باید به آن افراد صاحب کرامت و وارسته مراجعه نمود.

باز هم درست می گویند …

باید به آن افراد مراجعه کرد، ولی همان طور که همۀ ما می دانیم عدۀ این افراد خیلی انگشت شمار است و نسبت به جمعیت و تعداد خواب هایی که وجود دارد واقعاً ممکن نیست بتوانند پاسخگوی تمام افراد باشند.

مثلاً مرحوم اکبر نیکزاد رحمه الله علیه معروف به "حاج اکبر کفاش" از کسانی بوده اند که در اثر پاکی نفس، تعبیر خواب به قلبشان الهام می شده و وقتی که خواب را برایشان تعریف می کردید، تعبیرش را به درستی می گفتند و شمارۀ تلفن خودشان را هم در اختیار همه قرار داده و در ساعات مشخصی از روز به صورت تلفنی هم تعبیر خواب انجام می دادند. خود ایشان راجع به حجم کارشان گفته اند:

خدا بیامرز، به آیت الله فاضل لنکرانی که یک روز پیش هم نشسته بودیم، گفتم:

حاج آقا!

گفت: بله؟

گفتم: من از کار خودم خسته شدم [منظورشان کار تعبیر کردن خواب می باشد].

گفت: این حرف را نزنی!

گفتم: خیلی دارم صدمه می خورم (خدا شاهده!).

گفت: ثوابش برای خودته؛ اجر و مزده وا!

به من قول داد فردای قیامت شهادت بدهد که این حاج اکبر از اول جوانی اش دنبال کار خیر بوده… کار خیر انجام می داده… حالا هم دارد انجام می دهد… دست از آن نکشیده… و افتخار هم می کنم که این کار را خدا به من داده. من حالا نباید این جا بگویم (می ترسم ریا بشود!)… شبی صد تا خواب تعبیر می کنم، از ۱ بعد ظهر تا ۲ بعد ظهر… البته حالا دیگر نمی توانم… در خانۀ ما مریض هست… خود من هم مریضم. از ۸ شب تا ۹ شب هم [تعبیر خواب می کنم]؛ به جان خودم قسم یک شب با تسبیح شمردم در یک ساعت ۶۹ تعبیر خواب کردم! (به نقل از سایت h shad.ir ، با قدری ویرایش).

حالا این ها با وجودی است که خیلی ها تازه بعد از وفات ایشان متوجه وجودشان شدند.

بنابراین ما نیازمند سایر منابع نیز هستیم که یکی از آن ها تعبیرگرانی هستند که این علم را از طریق استاد و کتاب و تجربه آموخته اند و خیرخواه بوده و قصد کلاه برداری ندارند. البته در اینجا نیز می بینیم که عدۀ این افراد خیلی اندک می باشد و اطلاعات زیادی از آن ها نداریم (خصوصاً در این زمانه).

از این رو پای مکتوبات و نوشته ها و آثار و کتاب های تعبیرگران به میان می آید، یعنی ما به خاطر محدودیت تعبیرگران در تعبیر همۀ خواب ها، می توانیم به آثار و کتاب های آن ها مراجعه کنیم تا به معنای خواب هایمان پی ببریم.

در مورد سایر رشته ها و زمینه ها هم نحوۀ کار به همین صورت است. مثلاً خیلی ها برای دانستن احکام شرعی نظیر طهارت و خمس و زکات و … نمی توانند به طور مستقیم از مرجع تقلید و افراد خبره سوال کنند و یا اگر هم بتوانند، آن اساتید زمان کافی برای پاسخگویی به همۀ سوال ها را ندارند و بنابراین به رسالۀ توضیح المسائل آن ها مراجعه می نمایند.

هر چند "کتاب" به طور کامل نمی تواند پاسخگو باشد، ولی به هر حال خیلی بهتر از "هیچ" است.

یکی دیگر از فوائد کتاب این است که علما و دانشمندان به جای آنکه یک حرف را هزاران بار تکرار کنند، یک بار می نویسند تا هزاران بار خوانده شود.

وقتی که به مطالعۀ کتاب های تعبیر خواب بپردازید، تدریجاً با مطالب آن ها آشناتر شده و مثلاً با مطالعۀ تعبیرهای مربوط به آلت های موسیقی مثل طبل و صنج و چنگ و … به طور کلی می فهمید که تعبیر شنیدن صدای موسیقی در جریانات رویا خوب نمی باشد و این مطلب در ذهن شما جا می افتد و اصطلاحاً ملکه می شود.

البته منظورم فقط این نیست که اگر خواب آهنگ و موسیقی دیدید به کتاب تعبیر خواب مراجعه کنید، زیرا شما باید اصول تعبیر خواب و روش های کلی تعبیر کردن را نیز در نوشته ها و کتاب های تعبیر خواب مطالعه کنید.

حالا خوب به این چیزی که می خواهم بگویم دقت کنید… نکته اصلی و کلیدی این است که چون تعبیرهای ما از خطا و اشتباه در امان نیست، باید تعبیرها را با چیزهایی که به "درست" بودن آن ها یقین داریم مقایسه کنیم و بعد تصمیم گیری کنیم و اگر نتوانستیم مقایسه کنیم و باز هم شک داریم، به احتیاط عمل کنیم (برای اطلاع بیشتر به مقاله "خواب ها و اشتباه ها "مراجعه شود).

نویسنده: احمد

منبع: سایت tabirestan.com

لینک منبع : لینک به مطلب