پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفه های مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در سازمان های آموزشی انجام شده که در این ارتباط، سازمان آموزش و پرورش شهرستان گرمسار مورد مطالعه قرارگرفت. روش اجرای این تحقیق، همبستگی است.

بررسی رابطه مولفه های مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در سازمانهای آموزشی

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفه های مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در سازمان های آموزشی انجام شده که در این ارتباط، سازمان آموزش و پرورش شهرستان گرمسار مورد مطالعه قرارگرفت. روش اجرای این تحقیق، همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران مراکز آموزشی شهرستان گرمسار در کلیه سطوح آموزش که جمعاً ۲۱۰ نفر می باشند، تشکیل می دهد. حجم نمونه آماری مورد نیاز با بهره گیری از جدول مورگان ۹۲ نفر تعیین که با استفاده از روش نمونه گیری نسبتی انتخاب گردیدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های محقق ساخته مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی بود و اعتبار ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در هر یک از ابعاد مورد نظر، به ترتیب( ۸۲/۰) و (۹۱/۰) بدست آمد. تحلیل داده های جمع آوری شده، از طریق نرم افزار SPSS و با استفاده از روش های آمار توصیفی )شامل شاخصهای پراکندگی، شاخصهای مرکزی، جداول و نمودارها( و همچنین روشهای مربوط به آمار استنباطی) شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، آزمون تحلیل واریانس یکراهه( صورت گرفت. نتایج پژوهش بیانگر این نکته است که فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمان مورد مطالعه در سطح مطلوبی قرار داشته و می توانند همدیگر را بهبود و توسعه بخشند. لذا چنین استنتاج می گردد که بمنظور استقرار و ارتقای سطح مدیریت دانش در یک سازمان، فرهنگ سازمانی ابزاری موثر و کارآمد بوده همچنین فرهنگ سازمانی موجود در سازمانها به عنوان شخصیت و شالوده سازمان، نقش مؤثری در برقراری مدیریت ایفا می نماید.

عنوان فایل
بررسی رابطه مولفه های مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در سازمانهای آموزشی application/pdf
۱.pdf
۸۵۱ KB

حامد رنجبر

لینک منبع : لینک به مطلب