تغییرات مدیریتی این روزها از مباحث مهم منطقه آزاد قشم است .

تغییر مدیریت و ضرورت ثبات مدیریتی

تغییرات مدیریتی این روزها از مباحث مهم منطقه آزاد قشم است . حدود شش ماه طول عمر مدیریت آقای دکتر مشیری که با هزاران امید و آرزو به جزیره آمده بود کافی بود تا دلواپسی و نگرانی در سطوح سازمانی , اقتصادی و اجتماعی بوجود آید.

نگرانی درسطح سازمانی ازآنجا ناشی شد که سخنان و بیانات ایشان علاوه بر سطوح بالایی سطوح میانی و پایینی سازمان را نیز مورد هدف قرار داد . انتظار برای تعدیل در انتهای سال کارکنان را دچار استرس و اضطراب نمود و عملا سازمان را به یک سازمان غیر کار آمد تبدیل نمود.

هجوم به حوزه سرمایه گذاری اقتصادی بویژه در بخش ساخت و ساز نیز دل نگرانیهای زیادی برای این حوزه بوجود آورد شعارهای مرتبط با وجود فساد در این حوزه , گونی های چک , ساختمانهای فاقد اصول مهندسی , نبود پارکینگ و ….همه و همه مسائلی بود که این حوزه را مورد هدف قرار داد . این دل نگرانی ها آنقدر زیاد بود که لابی و پیگیری های این گروه را برای اصلاح دیدگاههای سازمان و در نهایت تغییر در رده مدیریت ارشد راسرلوحه کار آنها قرار داد.

حو زه اجتماعی نیز از اتفاقات رخ داده دور نبود اما این حوزه با سایرحوزه ها تفاوت داشت , بخشی از حوزه سیاسی اجتماعی امید وار به شعارها و نگران از عملکردها بود و بخشی خود را در خطر تهدید می دیدند .

اما راستی چرا این وقایع در شروع دوره مدیریتی دولت تدبیر و امید رخ داد . این رخداد آیا صرفا ناشی از اشتباهات مدیریتی مدیرعامل شش ماهه وقت و نقش هجوم اطلاعات منفی به ایشان بود یا مشکل در نگاه دولت به کارکرد مناطق آزاد و اهداف این مناطق .

تقابل با تدبیر و امید در شش ماه اول فعالیت مدیریت سازمان دولت را در این حوزه دچا ر چالشی اساسی نمود که سرانجام با پذیرفتن اشتباه در انتخاب , تغییرات جدید مدیریتی را بوجود آورد .

اما سئول این است : انتصاب سرپرست برای سازمان تا چه مدتی می تواند آلام بخش التیام ناشی از زخمهای موجود باشد .

عدم وجود ثبات مدیریتی در این دوره تا چه زمانی می تواند مقبول افتد ؟

سوابق و تجارب مدیریتی سرپرست جدید سازمان در سمت های سیاسی و اقتصادی و فعالیت ایشان در همین چند ماهه اخیر درسمت عضو هیئت مدیره و معاون اقتصادی به اظطرابها و استرس ها پایان داد و خط بطلانی بر آن کشیده است و روح امید را به سازمان دمیده و تدبیر را به همراه داشته است ؛ اما با یک نگاه به حوزه مدیریت مناطق آزاد ضرورت تثبیت این موقعیت را جدی تر می نماید .

امروز با درک صحیح از رخدادهای شش ماهه اخیر می توان به یک تعریف منطقی تری از فعالیت سازمان در این منطقه دست یافت .

نگاه منفی به کارکردهای سازمانی مناطق در گذشته نمی تواند بطور مطلق باشد . باید الزامات این مناطق راشناخت و برای تصمیم سازی و تصمیم گیری به ابعاد مختلف و شرایط حاکم بر منطقه نوجه نمود . بعد اقتصادی به عنوان یکی از شاخص های اصلی این تصمیم گیری باید همتراز و همگام با عمران و آبادانی و اشتغال مورد توجه قرار گیرد.

توجه به سطح کلان منطقه و نقش آن در توسعه ملی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است . نگاه به منطقه آزاد قشم نباید یک نگاه صرفا محلی و استانی باشد . اگرچه باید به مولفه های محلی و استانی توجه جدی داشت . امروز اهداف تعریف شده و کارکردهای منطقه نگاه ملی به آن را واجب ساخته است . نتیجه اینکه :

باید در انتصاب مدیرعامل نقش ملی منطقه آزاد مورد توجه قرار گیرد .

جذب و حمایت سرمایه گذاران و هدایت سرمایه ها به بخش مولد اقتصادی مورد توجه قرار گیرد .

حمایت از مشارکت های شهروندان به عنوان یک شاخص اصلی در برنامه ها ی سازمان قرار گیرد.

افزایش خدمات شهری به گونه ای که نتیجه آن جلب رضایت مردم باشد ضروری است .

ثبات در رده های میانی و کارشناسی سازمان باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که بار اصلی فعالیت سازمانی بر دوش کارشناسان و کارمندان سازمان است .

در یک نگاه کلان مدیریت جدید باید از توان برقراری ارتباط ملی برخوردار باشد .

با این توصیف بنظر می رسد تثبیت مدیریت و انتخاب و انتصاب بر اساس توجه به مبانی ایجاد مناطق آزاد و مبتنی بر اصل تدبیر که مولفه اصلی دولت است ضرورتی انکار ناپذیر است . و نتیجه این رویکرد باید دمیدن روح امید به جامعه ( در همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی ) باشد تا نتیجه آن حرکت در مسیر شعار دولت یعنی تدبیر و امید باشد .

علی اسلام نیا

تغییر مدیریت و ضرورت ثبات مدیریتی عنوان مقاله ای است از علی اسلام نیا که در اولین شماره ماهنامه باران قشم در تاریخ ۲۱تیرماه ۹۳ به چاپ رسیده است.

لینک منبع : لینک به مطلب