پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ برابر با سوم ماه مبارک رمضان ۱۳۹۹ قمری، سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت الله طالقانی در دانشگاه تهران است.

نماز جمعه، فرصتی گرانبها

پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ برابر با سوم ماه مبارک رمضان ۱۳۹۹ قمری، سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت الله طالقانی در دانشگاه تهران است.

هنوز چند ماهی از پیروزی شکوهمند انقلاب نگذشته بود که با تدبیر حکیمانه امام خمینی(ره) احیای این فریضه عبادی ـ سیاسی مورد عنایت قرار گرفت و بتدریج در صدها شهر کشور گسترش یافت و به سنتی پایدار و دستاوردی بس عظیم بدل شد؛ آغازی که با خلاقیتی حسابگرانه در مهد علم و دانش و یکی از خاستگاه های جریان های فکری و سیاسی کشور، یعنی دانشگاه تهران رقم خورد.

حضرت امام خمینی(ره) نماز جمعه را دژ محکم اسلام معرفی کرد و آن را نمایشی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام برشمرد.

دستور برگزاری اقامه نماز جمعه در برهه ای حساس صورت گرفت؛ مقطعی که دشمنان اسلام و منافقان سعی در رخنه و انحراف انقلاب مردم از اهداف مقدس و متعالی آن داشتند.

در این زمان حساس، اجتماع باشکوه نماز جمعه پشتوانه محکمی شد برای حمایت از انقلاب اسلامی و محفلی برای بازگویی حقایق انقلاب و رسوا کردن دسیسه معاندان.

دشمن که سعی داشت با وارونه نشان دادن واقعیات جامعه در اراده مردم تزلزل ایجاد و دستاوردهای انقلاب اسلامی را به نفع خود مصادره کند، با مشاهده اتحاد و اجتماع آحاد مردم در صفوف نماز جمعه، توطئه های خود را کاملا ناکارآمد و شکست خورده دید.

به این علت هجمه به این آیین سیاسی ـ عبادی را سرلوحه اقدامات مذبوحانه خود قرار داد، ازجمله انفجار بمب در جایگاه های اقامه نماز و ترور برخی ائمه جمعه تا به زعم خود کارایی این آیین شکوهمند را تنزل دهد.

رهبر معظم انقلاب، نماز جمعه را یکی از ابزارهای مهم فرهنگی و وسیله ای برای تطهیر مردم از نظر فکری و روانی و تزکیه روحی و همچنین تنظیم امور اجتماعی و سیاسی آنها قلمداد می کند.

نماز جمعه به عنوان تریبون سیاسی و عبادی، مجالی است برای بیان حقایق و پیشرفت ها و پردازش به فرصت ها و تهدیدها.

این آیین الهی فرصت گرانبهایی است که ائمه جمعه می توانند ایمان و اعتقاد مردم را تقویت کنند و مبانی دینی آنها را استحکام بخشند.

علاوه بر آن وسیله ای است برای اعتلای کلمه حق و نمایاندن چهره حقیقی اسلام و خنثی کردن توطئه های دشمنان.

پایگاه نماز جمعه و خطیب در استحکام نظام خانواده و رواج فرهنگ صحیح، نواندیشی و پویایی فکر، همگرایی و انسجام و اتحاد جامعه نقش آفرین است بنابراین باید برنامه ریزی دقیقی برای آن داشت.

اگر نماز جمعه و نحوه برگزاری آن از جاذبه های لازم برخوردار باشد، شاهد حضور جمعیتی کثیر خصوصا جوانان در این اجتماع خواهیم بود.

مخاطب شناسی، اعتمادسازی، نیازسنجی و اثرسنجی ازجمله عوامل زمینه ساز شناخت صحیح نسبت به نیازها، دغدغه ها و مسائل جامعه است.

انتخاب موضوع خطبه ها براساس نیازهای اساسی و اصلی جامعه، از مهم ترین مواردی است که باید مورد توجه وافر ائمه محترم جمعه قرار گیرد.

بر مبنای موارد ذکر شده نماز جمعه باید هر چه باشکوه تر و پرمحتواتر اقامه شود. بنابراین همگان باید در خدمت به این جایگاه و آیین عبادی ـ سیاسی همت گماریم و بدانیم خدمت به نماز جمعه، خدمت به دین و تقواست، چون نماز جمعه موجب گسترش تقوا و تعمیق روح دینی در مردم می شود.

خدمت به نماز جمعه خدمت به تعمیق بینش جامعه و بصیرت افزایی مردم است، چون نماز جمعه سبب ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به مسائل مختلف روز و اوضاع بین الملل می شود و النهایه خدمت به نماز جمعه خدمت به مبانی اصیل اسلام است.

خوشبختانه رسانه ملی طی سال های اخیر توجه وافری به نماز جمعه داشته که امید است در سالی که به واژه فرهنگ مزین شده، دیگر رسانه ها نیز از این فرصت گرانبها به عنوان یکی از ظرفیت های ممتاز فرهنگی کشور به نحو مطلوبی بهره برداری کنند، ان شاءالله.

احمد مهدوی

لینک منبع : لینک به مطلب