رهبری در واقع ستون اصلی هر نظام سیاسی محسوب می شود و در نظام سیاسی اسلام که اداره امور جامعه بر اساس قوانین دین و تامین نیازهای معنوی مردم است .

پیروی از ولایت خاری بر چشمان دشمنان اسلام

رهبری در واقع ستون اصلی هر نظام سیاسی محسوب می شود و در نظام سیاسی اسلام که اداره امور جامعه بر اساس قوانین دین و تامین نیازهای معنوی مردم است . وجود رهبر در جامعه یک امر ضروری است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است و امامان معصوم تاکید فراوانی برآن داشته اند و هم این که همه مردم مسلمان و غیر مسلمان خواستار آن هستند. اگر جامعه رهبر نداشته باشد حکومت ندارد واگر حکومت نداشته باشد نظم و امنیت نخواهد داشت . هرج و مرج جامعه را فرا خواهد گرفت و کسی نخواهد بود که مردم را در مقابل دشمنان بسیج کند تا در برابر بیگانگان دفاع کنند . فعالیت های اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و… کم رونق می گردد و هزاران مشکل دیگر به وجود می آید. از این رو ولایت و رهبری در اسلام نه تنها به عنوان یکی از پایه های اساسی اسلام بلکه مهمترین رکن آن معرفی شده است . در جمهوری اسلامی ایران ریاست کشور با ولی فقیه است و مقام رهبری به لحاظ امامت و هدایت نظام ، دارای وظایف و اختیاراتی است که او را برتر و والاتر از قوای سه گانه قرار داده است.

بعد از اصل پنجم قانون اساسی، مهم ترین اصلی که به ولایت فقیه اختصاص یافته و نقش و کار ویژه آن را در نظام مشخص نموده ، اصل پنجاه و هفتم است که قوای سه گانه حاکم را زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت قرار داده است و می گوید: قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می گردندکه هدف همان نجات مردم از شرک ، ظلم ، جهل و تفرقه است .

ولایت فقیه یکی از انواع ولایت تشریعی است . در عصر غیبت ، فقیه جامع الشرایط عهده دار ولایت رهبری جامعه اسلامی می گردد و این از بدیهیات و ضروریات عقلی است . امام خمینی ره می فرماید : « ولایت فقیه از موضوعاتی است که تصور آنها موجب تصدیق می شود و چندان به برهان احتیاج ندارد . به این معنا که هر کس عقائد و احکام اسلامی را حتی اجمالا دریافت کرده باشد چون به ولایت فقیه برسد و آن را به تصور در آورد ، بی درنگ تصدیق خواهد کرد و آن را ضروری و بدیهی خواهد شناخت » اما برای روشن تر شدن مسئله به طرح دلایل عقلی و نقلی اثبات ولایت فقیه می پردازیم .

انتخاب حضرت آیت ا… العظمی خامنه ای به مقام ولایت فقیه و رهبری انقلاب

بر اساس اصل پنجم قانون اساسی ، ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوی، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبری خواهد بود که در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) طبق اصل ۱۰۷ قانون اساسی عهده دار این مسئولیت عظیم می گردد . پس از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) که از طرف اکثریت قاطع مردم ایران به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شده بودند، تعیین رهبری به عهده خبرگان منتخب مردم است. رهبر منتخب خبرگان، ولایت امر و همه مسؤولیت های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت. وظایف و اختیارات رهبر طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی تعیین شده است که از جمله آنها می توان به تعیین سیاست های کلی نظام، نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام، فرماندهی کل نیروهای مسلح، نصب و عزل و قبول استعفای رییس قوه قضائیه، فقهای فرماندهی شورای نگهبان، فرماندهان عالی نظامی و انتظامی، رییس سازمان صدا و سیما و … نام برد.

در روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ وقتی که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، حضرت امام خمینی (ره) به لقاءا…. پیوست مجلس خبرگان با مسؤولیتی بسیار بزرگ مواجه بود و آن تعیین مقام ولایت طبق قانون اساسی بود. مجلس خبرگان این مسئولیت بزرگ تاریخی را به خوبی و بدون فوت وقت انجام داد و در روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ حضرت آیت ا… خامنه ای را که از پیشگامان نهضت انقلاب اسلامی و دارای مسؤولیت های حساس و مهم پیش و پس از انقلاب و مورد تأیید و وثوق کامل حضرت امام بودند به مقام رهبری و ولایت برگزید.

آن چه در پی می آید، برش هایی از زندگی علمی و طلبگی حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای در شهرهای مشهد و قم، از سال ۱۳۳۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی است:

سال۱۳۳۰ از دوازده سالگی و با حضور در مدرسه سلیمان خان و نواب مشهد، پس از طی دوره مقدماتی، در فراگیری دروس سطح چون معالم، قوانین، شرح لمعه، رسائل، مکاسب و کفایه، از اساتیدی مثل حضرات آیات میرزا احمد مدرس یزدی، حاج شیخ هاشم قزوینی و سید جلیل حسینی سیستانی استفاده کرد. اما استادی که سید علی خامنه ای استفاده فراوانی در فراگیری دروس سطح از درس و تدریسش برد، کسی نبود جز پدرش، آیت الله سید جواد خامنه ای که از سوی آیات عظام نائینی و سید ابوالحسن اصفهانی اجازه اجتهاد داشت. سال ۱۳۳۴ شانزده سالگی سید علی، آغاز حضور وی در دروس خارج فقه آیت الله العظمی سید محمد هادی میلانی بود. هم زمان، در جلسات مرحوم حاج میرزا جواد تهرانی حاضر می شد که مباحث آن بیشتر به نقد و رد کتاب فلسفه ی منظومه حاج ملاهادی سبزواری می گذشت. اما به دلیل علاقه آیت الله خامنه ای به فلسفه و جو ضد فلسفه آن روزهای مشهد، ناگزیر بوددر درس مرحوم آقا شیخ رضا ایسی از اساتید فلسفه و دوستان مورد وثوق حضرت آیت الله میلانی به صورت پنهانی و خصوصی شرکت کند.

آیت الله خامنه ای نایب امام زمان (عج)

در تفکر اسلامی هر کسی حق حاکمیت بر مردم را ندارد و پرسش از اینکه چه کسی حق حاکمیت دارد، پرسش بسیار مهمّی است. اگر در ادلّه نقلی که برای اثبات ولایت فقیه ذکر شده است، تأمّل گردد، پاسخ این سؤال روشن خواهد شد: ۱. توقیع اسحاق بن یعقوب: «و اَمّا الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه احادیثنا.» «در اتفاقات جدیدی که در طول زمان پیش می آید به راویان دیدگاه ما رجوع کنید.» ۲. حدیث امام رضا ـ علیه السّلام ـ : «نامی العلم، کامل الحلم، مضطلع بالامامه، عالم بالسیاسه» (باید علم او همواره در حال رشد و ترقی و حلمش کامل، در امامت قوی و آگاه به امور سیاست باشد.) ۳. فامّا من کان من الفقهاء صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً لهواه مطیعاً لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه. (از میان فقها کسی که دارای صیانت نفس، حافظ دین، مخالف هوای نفس و مطیع اوامر شرع باشد، اطاعت و تقلید کنید.) ۴. ینظر الی من کان منکم قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا فلیرضوا به حکماً فانی قد جعلته علیکم حاکماً. (به کسی رجوع کند که احادیث ما را نقل می کند، نظر به حلال و حرام دارد (می شناسد حلال و حرام ما را) و از احکام شرع آگاه است پس او حاکم شماست و من او را حاکم شما قرار دادم. از مجموعه چهار حدیث فوق، می توان چهار شرط اساسی برای حاکم اسلامی در زمان غیبت، استخراج نمود که اینک به شرح آن می پردازیم.

ما سربازان فدایی انقلاب و رهبریم

جوانان مومن و نو اندیش و پاکدامن امروز ما و نسل های بعد هم سربازان انقلاب اند،چون انقلاب یک حقیقت همیشگی است ، انقلاب پرچم اسلام ، استقلال ، آزادی و عدالت است. بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، دشمنان به طریق مختلف در صدد ضربه زدن به نظام و کشور ما بودند که این دشمنی در ابتدا با جنگ تحمیلی و با استفاده از امکانات نظامی علیه کشورمان آغاز شد.امروزه شکل جنگ و دشمنی علیه نظام اسلامی تغییر یافته است و دشمنان اسلام و انقلاب با توسل به مکر، حیله و نیرنگ و ایجاد خلل در اقتصاد و معیشت مردم می خواهند نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند.

تضعیف اعتقادات مردم، زیر سوال بردن دلبستگی مردم به نظام و ناامید کردن آنان از دین و نظام اسلامی، ایجاد تفرقه در بین مسلمانان و جناح های مختلف در کشور از جمله ترفندهایی است که دشمنان نظام اسلامی برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی در پیش گرفته اند.

با وجود توطئه های دشمنان اسلام و انقلاب، مردم ایران اسلامی استوارتر و ثابت قدم تر از گذشته در برابر این توطئه ها ایستاده اند و با حضور پر شور خود در عرصه های مختلف دفاع از آرمانهای مقدس امام راحل و انقلاب اسلامی و اطاعت از فرامین رهبری، نقشه های دشمنان را نقش بر آب کرده اند.

ما باید بیشتر دقت کنیم تا دیر زود نشود !!!

به این خبر توجه کنید :

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران رئیس رژیم صهیونیستی از مقامات غربی خواست به مردم این کشور فشار بیاورند.

شیمون پرز در دیدار وزیر خارجه آلمان خواستار آن شد که در آستانه انتخابات ایران فشار تحریم ها برای ایجاد نارضایتی در مردم افزایش یابد. به گزارش سایت آروتزشوا، پرز در دیدار با گیدو وستروله اظهار داشته تا زمانی که ایران به فعالیت های هسته ای خود ادامه می دهد، نباید هیچ گونه مصالحه ای با این کشور انجام بگیرد.

پرز می افزاید: «ایران و سوریه موضوعاتی مرتبط هستند. ایران در آستانه انتخابات است و ممکن است تحریم ها تأثیر داشته باشد. تحریم ها و فشارها باید در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران افزایش یابد. ما همچنین باید بگوییم که ما علیه مردم ایران نیستیم و این مقامات ایران هستند که مردم را به رنج می کشند» . پس دوستان ، جوانان، این ما ملت هستیم که نباید گول این شیاطین را بخوریم و زیر سایه رهبری و با پشتوانه ای قوی در تمام مشکلات طاقت بیاریم و از غیرت و مردانگی مایه بگذاریم .

متاسفانه هنوز به آرمانهایمان شکل واحد نداده ایم و این باور غلط در جامعه رواج پیدا کرده ، از بی سوادو پیرو جوان گرفته تا استاد و دبیرو تحصیل کرده ، ما بجای انتقاد سازنده برای پیشرفت جامعه بیشتر تخریب می کنیم اینجاست که باید بسنجیم ، که این ایراد کار ماست . ما وقتی بصورت مکرر انتقاد نادرست می کنیم چگونه انتظار داریم مسئولین محترم با ما همکاری کنند در صورتی که هر مسئولی در هر جایگاه و مقامی حداقل چندین قدم مثبت داشته و این دارای اهمیت است ، به گفته رهبر عزیزمان ما باید همکاری لازم را با مسئولین داشته باشیم پس خواهشمان این است که همه چیز را بجای خود نگهداریم ، ارزش ها را پایین نیاوریم و در کنار هم با چهارچوب قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انتقادات کوبنده و تخریب گر را به انتقادات ارزشمند و قابل اجرا در بیاوریم درنتیجه جایی برای تفرقه انداختن و سوء استفاده از جانب دشمنان را باقی نخواهیم گذاشت.

در پایان باید به عرض برسانم :

نوشته هایم را از رهبر کبیر انقلاب آغاز کردم ، از ارزش ها و مقام ایشان ، از بزرگواری ها و علم ایشان تا بتوانم این عالم ارزشمند را الگوی کاری ، فکری ، اعتقادی و…. بکار بگیرم تا به حول قوه الهی کشورمان بعنوان چراغی نورانی و ابرقدرت در تمام امور علمی ، سیاسی ، مذهبی ، اجتماعی و… در جهان بدرخشد .

محمد حامدی

لینک منبع : لینک به مطلب