کتاب چشم انداز گردشگری ایران و جهان کتابی است که توسط انتشارات راه کمال تهران به زیور چاپ آراسته شده و در اختیار جامعه فرهنگی ایران قرار گرفته است .

مصاحبه با عابدین پاپی نویسنده کتاب گردشگری

«تبار شناسی آثار باستانی و تاریخی باعث اعتلای صنعت توریسم در ایران است .»

با مداد لرستان : جناب آقای پاپی! اخیرا از طریق رسانه های جمعی مطلع شدیم که کتاب شما بنام چشم انداز گردشگری ایران وجهان وارد بازار کتاب شده است . بفرمایید که این کتاب حاوی چه ساختار و محتوایی است ؟

پاپی : بنام خدا . کتاب چشم انداز گردشگری ایران و جهان کتابی است که توسط انتشارات راه کمال تهران به زیور چاپ آراسته شده و در اختیار جامعه فرهنگی ایران قرار گرفته است . این کتاب شامل یک پیش نوشتار و ۱۱ فصل است که تقریبا می توان گفت نام کتاب با محتوای آن ارتباط موضوعی و معنایی پیدا می کند . کتاب چشم انداز گردشگری ایران و جهان حاصل ۶سال تلاش و زحمات بی وقفه و شبانه روزی است و البته به نوبه ی خود می تواند روندی رو به رشد را در فرهنگ و صنعت توریسم به وجود آورد. این کتاب شامل ۷۵۲ صفحه و ۱۷۵ عکس رنگی از جاذبه ها و اماکن باستانی و تاریخی ایران است .

بامداد لرستان : همانطور که می دانید نوشتن کتابی با این حجم هم زمان زیادی را می برد و هم نیاز به اسپانسر و تخصص لازم دارد ، آیا چنین نیست؟

پاپی: همین طور است . بله چنین کتابی حتما بایستی از این سه مولفه که ذکر کردید ، بهره مند باشد ، ولی خوشبختانه یا متاسفانه از این سه مولفه مورداسپانسر شامل حال ما نشد و در این زمینه هم تلاش فروانی به عمل آمد و نتیجه ای عاید نگردید ؟

برای نوشتن هر کتابی زمان و تخصص دو ویژگی تاثیر گذار در جهت خلق آن کتاب به شمار می آیند . ولی اگر چه بنده در

حدو نصاب خود در زمینه ی صنعت گردشگری و اهمیت آن در فرهنگ و اقتصاد کشور مطالعات چند شاخه ای داشته ام اما

با این تفاصیل از قاعده ی تخصص به دور نیستم ولی فکر می کنم این کتاب بیشتر کتابی عمومی با محتوایی عامیانه باشد و

چراغ راهنمایی که بتواند در حد خودش گردشگران را به مقصد هدایت نماید . ضمن این که به پیشنهادات وبه مباحث

اصولی صنعت گردشگری نیز در فصل اول و دیگر فصول پرداخته شده است . درمجموع می توان گفت که کتاب چشم انداز

گردشگری ایران و جهان بیشتر به اهمیت و جایگاه اماکن دیدنی و باستانی ایران توجه داشته و در زوایایی نیز تحلیل و

بررسی صنعت نو پای گردشگری ایران را نیز مورد کند و کاش قرار داده است

بامداد لرستان : به نظر شما این اثر می تواند به عنوان کتابی جامع د رمقوله گردشگری مورد استفاده قرار گیرد ؟

پاپی: نظر با خوانندگان است و البته بازتاب خود کتاب نیز در رسانه ها ی معتبر و خبر گزاری ها و روزنامه ها موید این

مدعاست . بنده فکر می کنم کتاب چشم انداز گردشگری ایران و جهان کتابی جامع و یک دایره المعارف در حوزه ی

گردشگری است چه اینکه آنچه که بایستی جهت جامع بودن کتاب رعایت شود در آن دیده می شود و قضاوت نیز با خوانندگان است.

با مداد لرستان: شما در نام کتاب ، چشم انداز گردشگری ایران و جهان را متذکر شده اید آیا توانسته اید در مورد جهان

هم این فرآیند را تقویت نمایید؟

پاپی: با توجه به این که این کتاب ۶ سال پیش نوشته شده و در آن زمان منابعی هم به آن صورت وجود نداشته ولی فکر

می کنم با التفاوت به کمی اطلاعات و کتبی که در زمینه ی گردشگری نگاشته اند ، توانسته ایم در حد خود در این صنعت تاثیر گذار باشیم.در مورد جهان فرمودید بله باید گفت که بر اساس محتوای کتاب تناسب لازم ایجاد شده به گونه ای که معرفی شهرهای توریستی جهان و چکیده ای از جاذبه های طبیعی و آبی و … پرداخته شده که به سهم خود موید این مدعاست . ولی در مجموع در فصل نهم در معرفی سیاحان جهان و کتب نوشته شده توسط مورخان و فرودگاه ها و اماکن شهری و ارتباطات و … ازمهمترین مواردی است که در فصل سوم و نهم به نحو لازم آمده که البته این مهم هم از طریق تحقیقات کتاب خانه ای و اینترنتی و د رابعادی ارتباطات برون منطقه ای صورت گرفته است . مهم این که این کتاب می تواند نقطه ی عطفی به سهم خود درجهت سوق دادن هرچه بیشتر نویسندگان و محققین به این سمت باشد .

بامداد لرستان : آقای پاپی به نظر شما کتاب چشم انداز گردشگری ایران و جهان می تواند الگویی برای دانشگاه ها در زمینه ی گردشگری باشد ؟

پاپی: ببینید ! این کتاب در اندازه ی وسع و توان فکری نویسنده با توجه به مشکلات متعددی که وجود داشته به موضوعات

گردشگری پرداخته و هدف از نگاشتن آن نیز التفات بهتر به صنعت توریسم بوده ، به نظر بنده اگر بخواهیم منصفانه با این

مسئله برخورد کنیم در خیلی از موارد می تواند مفید باشد و در بخش هایی از کتاب هم عمومی و سازنده . البته کتاب درسراسر ایران توسط فرهنگ و ارشاد و سازمان گردشگری بخش شده و مورد استفاده قرار گرفته است .

با مداد لرستان : به نظر می رسد که در خصوص صنعت توریسم از حیث توریسم صنعتی و جامعه شناسی صنعت توریسم والبته تجزیه و تحلیل آن کمتر کار شده ، در این خصوص نظر شما چیست ؟

پاپی : بنده نیز با صحبت شما همگام هستم . بله درست است در این زمینه کمتر کارشده و اگر کاری به انجام رسیده در حد کافی نیست . ما بیشتر سعی کرده ایم به صورت سطحی به این مهم ( توریست و توریسم) بپردازیم .خب ! علت های مختلفی وجوددارد که به یکی دو مورد آن می پردازیم . نخست توریسم صنعتی است که برای ترقی و تعالی این مقوله نیاز به ایجاد گفتمان زایی در زمینه ی گردشگری بوده . بدین سان که تبادل فرهنگ ها و تعادل ارتباطات دو نکته ی مهم در جهت رونق هرچه بیشتر توریسم صنعتی به شمار می آیند که بنده در فصل آخر کتاب به این مهم پرداخته ام و اما علت دوم همان تجزیه و تحلیلی است که فرمودید . جاذبه های طبیعی و آبی ایران و آثار باستانی و تاریخی نیاز به تبار شناسی دارند که این روند باعث اعتلای صنعت توریسم در ایران می شود . مضاف بر این که تجزیه و تحلیل مقوله ی گردشگری نیاز به تخصص و فن را می طلبد .

جاذبه های طبیعی و آبی ایران و اثار باستانی و تاریخی هر کدام به نوبه ی خود دارای تاریخ و تمدن کهنی هستند و البته در

بطن این آثار مفاهیم و مصادیق مفهم و فرارونده ای نهفته است که می توان به هنر ،معماری ، ادبیات، موسیقی ، تاریخ ،

فرهنگ و … اشاره نمود . ما باید با نگاه وحسی نوستالوژیک و آرکائیک توام با محوریت فکر به صنعت توریسم در ایرا ن

بپردازیم و این داشته های تاریخی را در قالبی مدرن به باز تولید برسانیم . وقتی چنین باشد بی گمان تجزیه و تحلیل لازمه ی کارمی شود و اگر چنانچه کمکی صورت پذیرد در این مورد انجام وظیفه خواهیم کرد .

با مداد لرستان :از بخش های خوب کتاب جامعه شناسی توریسم بوده که شما در ابعادی بدان اشاره نموده اید . در این زمینه هم برای خوانندگان توضیحی بفرمایید ؟

پاپی : جامعه شناسی صنعت توریسم کاری بسیار تخصصی است و بنده فکر نمی کنم در دانشگاه ها هم چنین رشته ای وجود داشته باشد ولی تقاضای ما این است که در دانشگاه ها چنین رشته ای نهادینه گردد تا جامعه ایران به سمت اعتلای فرهنگ توریسم حرکت نماید . جامعه شناسی صنعت توریسم بر می گردد به همان تبارشناسی آثار باستانی و تاریخی ایران و البته جاذبه های آبی و طبیعی آن که کاملا" نیاز به فضایی جهت توضیح دارد و بخش عمده ای از این جامعه شناسی توریسم نیز به جامعه ی ایران و نوع فرهنگ و آداب و رسوم و سنن و البته امکانات رفاهی و تفریحی آن مرتبط می شود . بنابراین باید فضایی باز شود و در آن جاست که می توان میدان داری کرد و این فضا بایستی در حوزه های دانشگاهی ایجاد شود و با یک کارگروه مفهم و متخصص به این صنعت پرداخته شود .

بامداد لرستان : جناب پاپی شما مدیر جامعه شناسی پژوهشکده ی کرج شناسی و ادبیات آن هستیدو در زمینه خط میخی و تاریخ این سرزمین نیز مصدر خدماتی شده اید . این فعالیت ها چه اندازه در تالیف کتابتان موثر بوده اند ؟

پاپی : بله چند سال پیش جناب آقای مهندس فتاحیان که ید طولایی در تاریخ و فرهنگ کرج داشتند و مجموعه داربودند موزه تاریخ شهر کرج را تاسیس کردندکه این کار با مجوز رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهر داری کرج استارت خورد و بلافاصله پژوهشکده ی کرج شناسی نیز دایر گردید . از نخبگان زیادی در سطح کشور در تمام حوزه ها دعوت شده وبرای اولین بار آموزش خط میخی نیز در کرج برگزار می گردد و در مابقی هنرها نیز اساتید بزرگی شروع به فعالیت کرده اند ومصدر خدماتی اساسی در سطح کرج و ایران شده اند . همایش ها و فستیوال های بزرگی در سطح ایران گرفته شد ه و استقبال فراوانی به عمل آمد است. در حوزه ی تحقیق و پژوهش و مستند سازی و … نیز کارهای خوبی به سرانجام رسیده و امیدواریم این مهم تداوم داشته باشد.

با یدعرض کنم که استارد کتاب بنده سال ۱۳۸۳خورده و تقریبا می توان گفت که در پختگی کتاب و بازخوانی آن بی تاثیر نبوده ولی خمیر مایه و تحقیقات جلو تر از پژوهشکده بوده است .

با مداد لرستان : شما در فصل دو م کتاب ، توریسم را از دید گاه عقل و آیین اسلام نیز بررسی کرده اید . در این مورد توصیحاتی بفرمایید ؟

پاپی: در آن زمان که ما به مبحث توریسم پرداختیم منابع اساسی نبود ، ولی خوشبختانه امروز مواردی قلمی شده که انشاء… درکتاب های بعد ی حتما به طور کامل این مقوله را می توان بسط داد . بله در حد چند صفحه ای به صورت مبنا صحبت شده والبته این اظهار نظر ها را با استناد به احادیث و آیات قرآن لحاظ کرده ایم.

بامداد لرستان : شما در فصل چهارم کتاب صحبت از گردشگری در ایران کرده اید و البته آمار و ارقامی هم وجود دارد . به نظر خودتان تا چه اندازه ای توانسته اید انجام وظیفه نمایید ؟

پاپی: فصل چهارم ا زدو بخش تشکیل شده . بخش اول شامل نیم نگاهی به مقوله ی گردشگری در ایران و انواع گردشگری

است بعلاوه ی اینکه گریزی هم به گردشگری سنتی و صنعتی داشته ایم و در ادامه مقاله ای تحلیلی در مورد توریسم از همین قلم و چارت تشکیلاتی گردشگری کشور انگلیس و تایلند آمده با توضیحات لازم . در بخش دوم از فصل چهارم ، تلاش ما بر این بوده که بتوانیم آماری از بازدید کنند گان و گردشگران ایرانی و خارجی را از موزه ها و بناها ی تاریخی ایران تصویر نماییم. ضمن اینکه آماری کلی از طول خطوط مرزی ایران ، طول و عرض جغرافیایی استان ها ، آماری از تعدادشهرستان ، شهر ،بخش و دهستان بر اساس تقسیمات کشوری _ میانگین ارتفاع بارش سالانه در استان های کشور _ مقدار بارندگی ماهانه ی مراکز استان ها بر حسب ماه _ ساعت های آفتابی مراکز استان ها بر حسب ماه و دیگر مسائلی از این قبیل را عنوان کرده ایم که بنده فکر می کنم این امار به نوبه ی خود می تواند کمک سازنده ای به صنعت توریسم باشد .

با مداد لرستان: جناب آقای پاپی شما در حوزه های علوم انسانی و به ویژه ادبیات و شعر تخصص دارید چه طور شده که به این سمت آمده اید .؟

پاپی: همین طور است بنده در حد و اندازه خودم کارهایی را در حوزه علوم انسانی به سر انجام رسانده ام و بیشتر در

حوزه شعر و ادبیات کار کرده ام . اولین مقاله ی من که در روزنامه ها به چاپ رسید سیاسی بود بنام تقلیل قدرت و تکاثر عدالت بود و چند صباحی کار کردم ولی کاملا به سمت ادب و هنر سوق داده شدم و نوشتارهای دیگر در حوزه های علوم انسانی . ولی اولین کتاب من همین کتاب گردشگری ایران و جهان بود که به رشته ی تحریر درآوردم و علاقه و انگیزه بود که ما را به سمت گردشگری روانه ساخت . باید بگویم که گردشگری و سیاحت در شخصیت و قلم من بسیار موثر بوده است . شاید اگر حافظ به اندازه ی سعدی جهان گردی می کرد پلورالیزم فکری آن بیشتر از آن چیزی بود که وجود دارد ! بنابراین کتاب گردشگری ایران و جهان و حوادث زندگی مارا در نوشتار استعانت فراوانی کرده است .

با مداد لرستان : از دیگر آثار شما هم به چاپ رسیده ؟

پاپی: بله کتبی از قبیل گزیده اشعار میوه ی احساس که شامل ۷ مجموعه شعر نو است که توسط انتشارات پازینه تهران درسال

۸۷ به چاپ رسیده است و کرشمه ی سایه در همین سال . متاسفانه مجوز گرفته ایم و برخی از کتب هم مجوز نگرفته اند ! ولی قبل از این که کاری به چاپ برسانیم اکثر کارهای ما در روزنامه ها و رسانه های جمعی چاپ شده اند . مقالات متعددی را نوشته ام که در مصاحبه ها توضیح داده ام .در حوزه های اجتماعی ، روانشناسی ، ادبی ، نقد ادبی، و .. فعالیت داشته ام که در روزنامه ها و رسانه های جمعی و مجازی به چاپ رسیده اند .

بامداد لرستان : سخن آخر شما در مورد کتاب گردشگری ایران و حهان چیست ؟

پاپی : گل واژه گل حرف دل ما نبود / این هم بهانه ای بود تا بلبل کند گل . بنده فکر می کنم هیچ سخنی پایان ندارد . چون هرواژه ای برای خود دنیایی اکنده از مفاهیم و مصادیق است ولی د رجواب به سئوال شماباید بگویم که امیدوارم با نوشتن و مکتوب کردن اندیشه های منتج خود درهمه ی رشته ها بتوانیم جایگاه فرهنگی خود را بیش از پیش بسط و تعالی بخشیم .

عابدین پاپی

لینک منبع : لینک به مطلب