روش های متفاوتی برای ترک وجود دارد از استفاده از کتاب های خودآموز گرفته تا روش های دارویی و غیر دارویی و مراجعه به روان پزشک و روان شناس برای آموختن مهارت های رفتاری که با توجه به شرایط باید سراغ آنها رفت.

۱ + ۶ روش برای ترک سیگار

روش های متفاوتی برای ترک وجود دارد از استفاده از کتاب های خودآموز گرفته تا روش های دارویی و غیر دارویی و مراجعه به روان پزشک و روان شناس برای آموختن مهارت های رفتاری که با توجه به شرایط باید سراغ آنها رفت.

داروهای بدون نسخه

داروهای متعدد و تاییدشده از نظر پزشکی هم می تواند به فرد برای ترک سیگار کمک کنند به خصوص اگر تجویز این داروها همراه با مشاوره و آموزش مهارت ها و حتی استفاده از کتاب های خودآموز باشد. بعضی از این داروها، به اصطلاح داروهای بدون نسخه هستند که فرد بدون نسخه پزشک می تواند مستقیم به داروخانه مراجعه و با مصرف دارو از روی دستور عمل درج شده روی آن اقدام به ترک کند. چنین داروهایی درمان های جایگزین نیکوتین هستند.

داروهای تجویزی

دسته دیگر داروها، داروهای تجویزی روان پزشک هستند که با توجه به وضعیت فرد پزشک متخصص نسخه می کند و از آنجا که مصرف آنها دارای ملاحظاتی است و با توجه شرایط فعلی فرد تجویز می شود باید از مصرف خودسرانه آنها اجتناب شود.

آدامس و

چسب پوستی نیکوتین

به درمان هایی مثل استفاده از آدامس یا چسب پوستی نیکوتین، درمان های جایگزین نیکوتین می گویند و اینکه آدامس یا چسب انتخاب شود کاملا به ترجیح خود فرد برمی گردد اما به طور نسبی چسب پوستی نتایج بهتری همراه خواهد داشت. در مورد مصرف این نوع محصولات توصیه می شود زمانی فرد سراغشان برود که به طور کامل مصرف سیگار یا هر نوع تنباکویی را کنار گذاشته است و به جای آنها از درمان های جایگزین نیکوتین استفاده کند. در مورد طریقه مصرف چسب های پوستی معمولا توصیه می شود از صبح تا حدود ۱۶ ساعت روی پوست باقی بمانند.

کتاب های خودآموز

کتاب های خودآموز هم می توانند به ترک سیگار کمک کنند هرچند باید گفت شانس ترک با آنها خیلی بالا نیست و زمانی می تواند واقعا موثر باشد که با مشاوره و دارودرمانی همراه شود. در این کتاب ها اول به فرد می گویند باید برای ترک سیگار یک تاریخ مشخص تعیین و خود را برای این ترک کاملا آماده کند، یعنی تمامی سیگارها و تنباکوهایی که در دسترس دارد دور بریزد. حتی اگر فرد قصد دارد به مرور مصرف خود را کم کند، این دوره کم کردن تا ترک کامل باید زمان مشخص داشته باشد، یعنی تعیین تاریخ مشخص برای اینکه از آن روز سیگاری مصرف نشود در ترک سیگار اهمیت بسیار بالایی دارد.

سیگارهای الکترونیک

این روش به عنوان یک درمان ترک سیگار در دنیا به رسمیت شناخته نمی شود اما به هر حال محصولاتی هستند که خطرشان از خود سیگار کمتر است. از طرفی مطالعاتی هم وجود دارد که در آنها ذکر شده این نوع سیگارهای الکترونیک می توانند به ترک سیگار کمک کنند. اگرچه خودشان هم می توانند اعتیادآور باشند.

آب یخ

توصیه دیگر این است که فرد یک لیوان آب خیلی یخ در کنارش بگذارد تا هر زمان دچار وسوسه سیگار شد آن آب را مزه مزه کند یعنی یک جایگزین رفتاری که هم مشابه سیگار کشیدن با لب ها سر و کار دارد و هم کالری چندانی ندارد که باعث افزایش وزن شود.

رفتارهای جایگزین

نکته دیگری هم در ارتباط با تغذیه و ترک سیگار وجود دارد، سیگار کشیدن یک عادت رفتاری است که معمولا با لب و انگشتان فرد مرتبط است، بنابراین جایگزین های رفتاری شبیه آن می تواند بسیار کمک کننده باشد، مثلا توصیه می شود فرد برخی ازمواد غذایی که کالری کمی دارند مثل هویج یا کرفس یا….. را آماده کند و زمان هایی که میل مصرف به سیگار در او به وجود آمد سراغ آن مواد غذایی برود، مثلا هویج یا کرفس را در تکه های کوچک در یخچال نگهداری کند تا در اوقات فراغت و زمان هایی که پیش از آن سیگار می کشیده سراغ آن مواد برود تا با جویدن آنها کمی سرگرم شود.

لینک منبع : لینک به مطلب